Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...
  • Written by Anna
    Przecież w badaniach PISA nie odstajemy bardzo od Estonii. Mamy niezłe wyniki. Czy naprawdę musimy c...
  • Written by Ppp
    Pełna zgoda. Problem w tym, że wielu podchodzi do sprawy tak: jak jest dobrze, to tak ma być i nie m...

Wyrównywanie różnic czy uznanie nierówności w edukacji?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczynamy publikację w portalu Edunews.pl serii wypowiedzi osób zajmujących się edukacją, które zostały zarejestrowane podczas ciekawej debaty "Edukacja i wiedza", zorganizowanej w grudniu 2009 r. przez Instytut Badań nad Gospodarkę Rynkową w ramach projektu „Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie“ finansowanego ze środków UE.PHOTO: SXC.HU

Pierwsza z sesji debaty „Edukacja i wiedza“ dotyczyła tematu: „Elitarność czy powszechność – jaki scenariusz rozwoju edukacji“ i dotyczyła ogólnych trendów w rozwoju edukacji, które już można zaobserwować. Wprowadzenie do tego zagadnienia uczynił prof. Tomasz Szkudlarek, pedagog, profesor, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

Zdaniem prof. Szkudlarka obecny system edukacji niewiele robi z wyrównywaniem nierówności edukacyjnych, które są konsekwencją innych nierówności, z którymi spotykamy się w rozwijających się społeczeństwach (ekonomicznych czy społecznych). Można sobie jednak wyobrazić również inne rozwiązanie, w którym nastąpi uznanie tych nierówności, jako pewnego stanu niemożliwego do przezwyciężenia, z którym trzeba po prostu umieć żyć i nie być nieświadomym ich obecności. Ta perspektywa w Polsce również nie jest dominująca. Jesteśmy zawieszeni gdzieś pomiędzy pierwszą i drugą koncepcją i najbliższe lata mogą przynieść decyzję, w którym kierunku możemy podążać. Istnieje też trzecie wyjście, ale jest dość radykalne i raczej niepopularne w świecie: zakładamy, że wszyscy są równi, bez względu na źródło i miejsce zdobywania kwalifikacji.

Zapraszamy do obejrzenia ciekawej, kilkunastominutowej wypowiedzi prof. Szkudlarka:

Druga część wypowiedzi:

(Źródło: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, projekt Pomorze 2030)