Lubię pracować z filmem. Chętnie korzystam z okazji, by łączyć różne tworzywa i różne teksty kultury. Z równą radością zachęcam młodych ludzi do oglądania, co tworzenia własnych produkcji. Dlatego cieszy mnie fakt, że tym razem udało się połączyć dwa wartościowe dzieła.
Matematyka interdyscyplinarnie
Interdyscyplinarność w nauczaniu to podejście, które wykracza poza ramy jednego przedmiotu, co pozwala elastycznie łączyć różne dziedziny wiedzy. Dzięki takiemu modelowi nauczania uczennice i uczniowie, nawet najmłodsi, mogą lepiej zrozumieć różne zagadnienia i zjawiska, a przy tym uczą się matematyki celowo i praktycznie. Interdyscyplinarne podejście pomaga dzieciom doświadczyć matematyki nie tylko w szkolnym zeszycie, ale też w sztuce, naturze, literaturze i codziennym życiu, co zwiększa motywację do nauki, rozwija kreatywność, a przede wszystkim skutecznie oswaja przedmiot, który niesłusznie obrasta w szkolne mity i uprzedzenia.
Szkoła z technologią
Przenośne laboratoria i pomoce edukacyjne dostępne w każdej szkole? Oczywiście! Zwykle tak o nich nie myślimy, ale tym właśnie są tablety i smartfony uczniów. Wbudowane w nie czujniki i aplikacje mogą zastąpić np. żyroskop, wykrywacz metalu, decybelomierz czy kamerę poklatkową. Pomogą ustalić trajektorię lotu, rozpoznać rośliny, głos ptaka czy nazwę gwiazdozbioru. Odpowiednio zastosowane ułatwią pracę zespołu projektowego.
Czy uczniowie widzą, że się uczą?
Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco i dzięki niemu uświadamiali sobie, że się rzeczywiście uczą.
Wideo prezentacja - nowy sposób wypowiedzi, nawet w szkole
Czasem nadchodzi moment przebłysku i olśnienia. Niby jedna chwila, ale składają się na nią wcześniejsze i liczne obserwacje. Patrzysz codziennie, ale trzeba jednego momentu by uświadomić sobie to, co widzisz, to, co cię otacza. Tak było i ze mną, gdy uświadomiłem sobie obecność nowego sposobu przekazu. Już obecnego nawet w szkołach.
Wspólne eksperymentowanie w Klubach Młodego Odkrywcy – sposób na integrację dzieci z Polski i Ukrainy
Od wybuchu wojny w Ukrainie deficyty w integracji między polskimi i ukraińskimi dziećmi są olbrzymim wyzwaniem. Z problemem tym mierzą się przede wszystkim nauczyciele. Centrum Nauki Kopernik od 2022 roku wspiera działania sprzyjające tworzeniu się więzi między dziećmi z doświadczeniem uchodźczym a ich polskimi rówieśnikami i wzmacnia kompetencje nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych. W projekt zaangażowane są Kluby Młodych Odkrywców z całej Polski, działające i rozwijające się pod egidą Centrum Nauki Kopernik (program KMO).
Co moi uczniowie na ten temat wiedzą?
Przed przystąpieniem do nauczania ważne jest, aby ocenić, co już uczniowie na dany temat wiedzą. Wtedy można zacząć w odpowiednim miejscu i można wykorzystać wiedzę uczniów, którą już mają. Odwoływanie się do niej jest bardzo korzystne dla procesu uczenia się, gdyż nowa wiedza może wtedy połączyć się z czymś znanym.
Ostatnie komentarze