Jak wydać miliard złotych na edukację?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przycichła ostatnio dyskusja na temat propozycji rządowej zakupu laptopów dla pierwszoklasistów. Od początku można było sądzić, że pomysł ten nie zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, jeśli w ogóle. Ale sam temat jest nośny medialnie, więc teraz kolejna partia polityczna zapowiada przed wyborami, że jak wygra to każdy uczeń będzie miał swój tablet. Gruszki na wierzbie...PHOTO: SXC.HU

Ale niemniej jednak, gdyby dyskusja na temat „laptopów“ dla uczniów wróciła (pracuje podobno ciągle nad propozycją zespół rządowy), to warto byłoby jednak pokusić się o zapytanie się samych szkół i uczniów, jakie mają potrzeby i jakiej pomocy oczekują. Lepiej byłoby, gdyby wszelkie odgórne, rządowe inicjatywy brały pod uwagę sytuację szkół od strony infrastruktury IT, internetu i oczekiwań samych nauczycieli oraz uczniów. Te potrzeby technologiczne szkół i uczniów napewno są bardzo złożone, o czym przekonują wyniki sondy Edunews.pl, którą prowadziliśmy w portalu przez większy czas trwania dyskusji o laptopach dla pierwszoklasistów.

Oto wyniki naszej sondy (koniec kwietnia – koniec sierpnia 2011), w której wzięło udział 556 internautów:

Jak widać, opinie o tym, jak chcielibyśmy wydać ewentualnie ten miliard złotych na edukację są bardzo zróżnicowane. Najwięcej osób opowiedziało się za rozwojem otwartych (bezpłatnych) cyfrowych zasobów edukacyjnych na wszystkich poziomach nauczania (22% głosujących). To ważny sygnał, potwierdzający, że zasoby edukacyjne w języku polskim w sieci są dość ubogie i zasługują na większą uwagę, zwłaszcza po stronie inicjatyw rządowych czy w ogóle zfinansowanych ze źródeł publicznych.

Kolejny wynik – to opowiedzenie się za unowocześnieniem całej przestrzeni edukacyjnej w polskiej szkole (18%). Samo wprowadzenie nowych technologii do szkół nie uczyni edukacji szkolnej bardziej nowoczesną, jeśli nadal będziemy postępować według reguł minionej epoki. Przypomina mi się w tym momencie raport Futurelab z Wielkiej Brytanii, w którym zwrócono uwagę na fakt, że tablice interaktywne w szkołach zmieniają edukację tylko wówczas, jeśli używa się ich inaczej niż starych tablic, czyli nie do pisania (patrz: Tablice interaktywne w procesie nauczania). Ale głos za unowocześnieniem przestrzeni edukacyjnej nie powinien dotyczyć wyłącznie technologii, ale także zaprojektowania innego, bardziej otwartego i sprzyjającego współpracy środowiska edukacyjnego w klasie.

Na trzecim miejscu znalazły się podwyżki pensji dla nauczycieli (12,1%). W ocenie uczestników sondy, wynagrodzenie to jest cały czas na zbyt niskim poziomie, mimo działań MEN na rzecz jego podwyższenia.

Za forsowanym przez rząd pomysłem laptopów dla uczniów szkół podstawowych opowiedziało się tylko 5% uczestników sondy. Wprawdzie sonda to nie badania na próbie reprezentatywnej, ale jest to kolejny wyraźny sygnał dla pomysłodawców, że środowisko szkolne oczekuje raczej innych propozycji na wydanie ewentualnego miliarda złotych na polskie szkoły.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie