Tablice interaktywne w procesie nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy raport przygotowany przez Futurelab - brytyjską organizację zajmujacą się nowoczesną edukacją - ukazuje, iż odpowiednio wykorzystywane przez nauczycieli tablice interaktywne mogą w sposób pozytywny wpływać na nauczanie i uczenie się. W niektórych sytuacjach mogą również przynosić dodatkowe, choć czasem nieoczekiwane efekty.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Pozytywny efekt związany z wykorzystaniem tych narzędzi edukacyjnych zależy raczej od kreatywności nauczyciela używającego tej nowoczesnej technologii do stworzenia nowego typu edukacji w klasie, niż od różnego typu zaleceń dydaktycznych w ramach agendy spersonalizowanego nauczania narzucanych przez władze oświatowe.

Badanie Futurelab pokazuje, że tablice interaktywne mogą uczyć i bawić, dając możliwość nauczycielowi przedstawić materiał w sposób ciekawy i urozmaicony. Nauczyciele mogą prezentować skomplikowane koncepcje, diagramy, mapy i tworzyć interaktywne symulacje. Uczniowie w tym czasie w spoób aktywny uczestniczą w lekcji poprzez głosowania, zbieranie i analizowanie danych, a także używanie cyfrowych narzędzi, łącznie z mikroskopami.

Jedną z największych korzyści płynących z wykorzystania tablic interaktywnych w procesie nauczania jest to, iż wprowadzają swoiste „teatralne napięcie” do klasy. Interaktywne technologie sprawiają, że praca nauczycieli jest łatwiejsza i przyjemniejsza, poprzez możliwość łatwego poruszania się po stronach internetowych, przywoływania w odpowiednim czasie potrzebnych zasobów edukacyjnych i możliwość odbywania wideokonferencji. Jest to forma  atrakcyjna dla uczących się, w której „świat zewnętrzny” zostaje zaproszony na lekcje prosto do klasy szkolnej.

innowacje w edukacji

 Z drugiej strony pomimo dania możliwości nauczycielom zaprezentowania informacji w sposób prostszy i bardziej przejrzysty niż tradycyjnymi metodami, w wielu przypadkach na tle tablicy interaktywnej nauczyciel nadal znajduje się w centrum procesu nauczania i kierujące bezpośrednio przekazem wiedzy. Nie jest to spowodowane niedoskonałościami technologii, lecz brakiem odpowiedniego przygotowania pedagogicznego nauczycieli do korzystania z tablic interaktywnych.

Autor raportu, Tim Rudd, zauważa, że bardzo wiele zależy od umiejętności i profesjonalizmu nauczycieli oraz ich kontaktu z uczniami, który jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, jakie wyniki można uzyskać w nauczaniu korzystając z tablic interaktywnych.

W takim procesie nauczania należy zadbać również o samych nauczycieli i przekazywać im informacje o zasadach działania i możliwościach nowych technologii, których zadaniem jest wspierać uczenie się transformacyjne w szkolnej klasie.

Rządowa strategia nowoczesnej edukacji w Wielkiej Brytanii w sposób jasny nakreśla potrzebę zmian w sposobie nauczania i uczenia się dla odniesienia większych korzyści przez dzieci i młodzieży z ciekawszych lekcji i pracy w grupie. Szkoły muszą zmodyfikować scenariusze lekcji, metody nauczania, zweryfikować dotychczasową praktykę, zaś potrzeby osób uczących się uczynić priorytetem.

Tablice interaktywne to tylko jedno z wielu narzędzi, jakie zaczyna być powszechnie wykorzystywane w szkołach. Producenci oprogramowania i sprzętu cały czas pracują nad nowymi technologiami interaktywnej edukacji. Możemy się spodziewać narzędzi bardziej spersonalizowanych lub przeznaczonych specjalnie do pracy w grupie. Pozwoli to promować kolaboracyjny styl pracy w klasach i da nauczycielom możliwość eksperymentowania z bardziej dynamicznymi i interaktywnymi metodami pracy.

Raport dostępny jest na stronie Futurelab.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie