Jak autonomia zwiększa zaangażowanie ucznia w lekcję?

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dominujący do dzisiaj, tradycyjny model systemu szkolnego opierał się na metaforze „nalewania wiedzy” do głów uczniów. Nie odpowiada temu, co współcześnie wiemy na temat uczenia, a co ważniejsze ignorował konieczną rolę ucznia w tym procesie. Konsekwencją jest zniechęcenie uczniów do szkolnego uczenia się i dla wielu osłabianie wewnętrznej motywacji do poznawania świata.

W kontraście do metafory nalewania wiedzy jest metafora luki, czyli ucznia, który z pomocą nauczyciela pokonuje lukę pomiędzy tym, co już wie i potrafi, a tym co dzięki temu, co już opanowane, może się nowego nauczyć. W tym procesie kluczowe jest zaangażowanie ucznia. Umożliwia je zaspokojenie trzech podstawowych ludzkich potrzeb psychologicznych: autonomii, kompetencji i więzi.

Zaangażowanie ucznia budzą metody nauczania, w których nauczyciel:

(1) przyjmuje perspektywę ucznia – jest świadomy, co uczeń już wie i potrafi i co jest dla niego interesujące,

(2) przyzwala w samodzielność uczniów – oferuje im znaczące wybory, pozwala na wyrażenie opinii, wspiera podejmowanie inicjatywy przez uczniów,

(3) ożywia uczniowskie wewnętrzne zasoby motywacyjne: łączy polecenia z użytecznością, zainteresowaniami,

(4) podaje uzasadnienia – wyjaśnia polecenia i mówi dlaczego, coś proponuje,

(5) używa informacyjnego i pozbawionego presji języka – komunikuje się będąc uważnym na reakcje uczniów, mówi: „mógłbyś…”, możesz…”

(6) zauważa i zezwala na negatywne odczucia uczniów – słucha ze zrozumieniem, bez reakcji obronnej, wyraża zrozumienie dla żalów,

(7) przejawia cierpliwość – pozwala na pracę w swoim tempie, czeka na sygnały ze strony ucznia na włączenie się i podjęcie inicjatywy.

Zapraszam po więcej do mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Jacek Strzemieczny jest współzałożycielem i przez ponad 20 lat był prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Trener i superwizor treningu grupowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP). W latach 1980–89 kierował przedszkolem i Ośrodkiem Rozwoju Umiejętności Wychowawczych przy PTP.  W latach 1989–2004 był dyrektorem Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie