Meta trendy globalnej edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiUkazała się V edycja jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – Horizon Report 2008. Jego twórcy wskazują na trzy wyzwania, które będą miały istotny wpływ na nauczanie, uczenie się i kreatywność we wszystkich organizacjach edukacyjnych, a także wyróżniają siedem meta trendów w globalnej edukacji.

 

Pierwsze wyzwanie wynika z istotnych zmian w podejściu naukowym, sposobach realizacji badań, kreatywnych sposobach wyrażania się i nauczania, które prowadzą do powstawania innowacji i  inicjatywy na wszystkich poziomach aktywności akademickiej (od studentów do całego wydziału, kadry akademickiej i kierownictwa administracyjnego). Proces ten jest kluczowy dla nauczania i uczenia się, ale musi być wsparty przez zmiany w polityce edukacyjnej, współpracę uczestników tego procesu i interdyscyplinarne podejście do pracy.

 

Na szkolnictwie wyższym ciąży presja osób uczących się i środowisk akademickich na dostarczanie kontentu edukacyjnego poprzez urządzenia mobilne i media. To drugie wyzwanie jest o wiele wyraźniej widoczne niż jeszcze rok temu. Sprzyjają temu nowoczesne urządzenia jak iPhone Apple, czy Voyager LG Electronics, które uczyniły zarządzanie zasobami treści równie proste i łatwe jak w komputerach. Mobilne urządzenia stają się narzędziami edukacyjnymi, rozrywkowymi, jak i służą bezpieczeństwu publicznemu. Na tym procesie może skorzystać i środowisko akademickie uzyskując dostęp do zasobów wiedzy w każdym miejscu i czasie.

 

innowacje w edukacjiOstatnie z wyzwań wskazuje na oczekiwanie wobec szkół wyższych, że będą służyły pomocą i wyjaśnieniami w zakresie umiejętności korzystania z informacji, materiałów wizualnych i nowoczesnych technologii, a także uczyły, w jaki sposób można tworzyć znaczące zasoby kontentu przy pomocy współczesnych narzędzi. Szkolnictwo wyższe musi redefiniować te umiejętności, a także wprowadzić nowe metody nauczania i ewaluacji tych umiejętności na wszystkich poziomach edukacji. W procesie tym najważniejsze będzie rozwinięcie programów nauczania i metod ich oceny, które nie będą opierały się wyłącznie o prace pisemne, ale będą umożliwiały i zachęcały do rozwoju kompetencji poprzez inne formy komunikacji, takie jak cyfrowe pliki wideo, blogi, reportaże fotograficzne.

 

We współczesnym szkolnictwie wyższym wskazać można na trendy, które zmieniają metodologię nauczania, uczenia się i kreatywnego wyrażania się. Coraz większe znaczenie ma wykorzystanie Web 2.0  i społeczności sieciowych, które w połączeniu z inteligencją zbiorową społeczności uczących się i bardziej amatorskim podejściem do nauki – zmieniają nieuchronnie charakter studiów. Ten sposób studiowania zmienia się wraz z tym, jak w wyniku procesów globalizacyjnych granice współpracy i komunikacji stają się bardziej płynne. Wraz z pojawieniem się coraz wydajniejszych przenośnych urządzen mobilnych zwiększa się dostęp do kontentu naukowego. Niestety przepaść pomiędzy percepcją technologii studentów i fakultetów rośnie. Studenci i instytucje akademickie postrzegają korzyści z nowych technologii zupełnie inaczej.

 

Po pięciu latach pracy nad kolejnymi edycjami raportu zespół badawczy pokusił się o wskazanie siedmiu meta trendów w globalnej edukacji. Horizon Report 2008 wymienia tu następujące meta trendy, które będą miały znaczenie w kolejnych latach:

 

Raport został przygotowywany przez dwie instytucje zajmujące się badaniem wpływu nowych technologii na życie społeczne i edukację - The New Media Consortium i Educause Learning Initiative. Więcej na stronie internetowej Horizon Report 2008

1.  Postępująca ewolucja w sposobie komunikacji pomiędzy ludźmi i maszynami
2. Wspólne dzielenie się i tworzenie wiedzy – meta trend najbardziej widoczny w edukacji już od wielu lat, który będzie dalej pogłębiał się. Rezultatem tego są m.in. portale wiedzowe, współtworzone przez wielu internautów;
3. Trójwymiarowe aplikacje komputerowe – coraz więcej instytucji edukacyjnych będzie wykorzystywać platformy 3D, nie tylko jako narzędzia bezpośredniej komunikacji i edukacji jak na przykład w Second Life, ale także w działalności badawczej, w ktorej udoskonalone narzędzia wizualizacji wykorzystywane do badania danych w celu określenia nowych ram uczenia się i pogłębiania wiedzy;
4. Łączenie się ludzi poprzez sieci – czyli meta trend tworzenia się społeczności internetowych. Wraz z rozwojem „wszędobylskiej” technologii informacyjnych będzie się on pogłębiał, powstaną również nowe narzędzia, które nie tylko lepiej będą rozpoznawać nasze powiązania w społeczności, ale też dostarczać informację w zupełnie nowy sposób, przyczyniając się do bogatszych i bardziej elastycznych sieci;
5. Gry jako platformy pedagogiczne – coraz szersze wykorzystanie gier w nauczaniu akademickim, także na zasadzie współtworzenia takich aplikacji edukacyjnych przez studentów i kadrę akademicką;
6. Przesunięcie procesu tworzenia treści edukacyjnych do ich użytkowników – większe zaangażowanie osób uczących się w proces nauczania i dalsze przekazywanie im odpowiedzialności za wynik kształcenia. Ten meta trend widoczny będzie zwłaszcza w zakresie tworzenia zasobów audio i video przez studentów;
7. Ewolucja wszechobecnych platform – szybki rozwój technologiczny sprzyjać będzie powstawaniu nowych urządzeń lub unowocześnieniu już istniejących, które umożliwiać będą dostęp do kontentu edukacyjnego w każdym miejscu i czasie.

 

 

Przeczytaj również artykuł o Horizon Report 2007.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie