Ćwiczenia z matematyki online ułatwiają naukę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneMatematyka nie od dziś jest zmorą uczniów, dla których zawsze stanowiła jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Zbliżająca się obowiązkowa matura z matematyki w 2010 r. będzie dla wielu poważnym wyzwaniem, któremu trudno będzie podołać opierając się wyłącznie na lekcjach matematyki w szkole. Może warto sięgnąć po inne pomoce naukowe?
 
W tym roku na egzamin z matematyki zdecydowało się 18% maturzystów. Za 2 lata nie będzie przed nim ucieczki. I tego najbardziej boją się matematycy. „Będzie pogrom. Jestem przerażony tym, że egzamin z matematyki będzie obowiązkowy.” - przewiduje Henryk Pawłowski, jeden z najbardziej znanych polskich nauczycieli matematyki, który uczy w toruńskim IV LO w Toruniu, prowadzi międzyszkolne koła matematyczne, jest m.in. członkiem Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej w Warszawie, wychował blisko 250 olimpijczyków, dwukrotnie zdobył tytuł polskiego Nauczyciela Roku.

Urzędnicy oświatowi nie mają niestety dobrego pomysłu na lepsze przygotowanie uczniów do matury. Ostatnio usłyszeliśmy o rozwiązaniach tradycyjnych – skoro uczniowie nie znają matematyki, to najlepiej zwiększyć im liczbę godzin lekcyjnych. Moim zdaniem to myślenie XX wieczne, które nie sprzyja większej efektywności edukacji, a utrzymuje system nauczania, który – jak widać po efektach – do dziś się nie sprawdził i już się nie sprawdzi.

Uważam, że warto poszukać innych rozwiązań. Jednym z nich są gry matematyczne. Matematyka jest podstawą praktycznie wszystkich gier komputerowych i sieciowych tak uwielbianych przez uczniów. W Stanach Zjednoczonych edukacyjnym hitem okazała się DimensionM – trójwymiarowa komputerowa gra fabularną dla uczniów szkół średnich, w której ich zadaniem jest ocalić świat przed groźnym bio-cyfrowym wirusem, właśnie przy wykorzystaniu znajomości matematyki. W DimensionM uczniowie mogą grać w pojedynkę lub w formacie rozgrywek z innymi uczniami z klasy, okręgu lub różnych zakątków świata. Gra i jej grafika jest na wysokim poziomie, a sam pomysł włączenia matematyki jako integralnej części gry video sprawdził się świetnie.
 
gry edukacyjne
 
Nauczyciele zdali sobie sprawę, że taka forma działa, sprawia, że uczniowie chcą się uczyć matematyki. „Jesteśmy świadkami wielkiej przemiany” - mówią matematycy - „przez pierwszych kilka tygodni widzieliśmy jak uczniowie szukają naszego wsparcia przed planowaną rozgrywkami, aby mogli nauczyć się więcej i pokonać kolegów… To podnosi notowania matematyki jako przedmiotu. Kiedy uczniowie oczekują, że wygrają grę, wygrywają tak naprawdę kolejną lekcję!” Warto dodać, że w wielu amerykańskich szkołach organizowane są już turnieje szkolne w oparciu o tą grę i powstał ranking najlepszych wyników.

Zamiast dokładać uczniom kolejne godziny zajęć, co raczej nie rozwiąże problemu złego przygotowania do matury z matematyki – Ministerstwo Edukacji mogłoby opracować zestaw gier matematycznych, dzięki którym przyszli maturzyści łatwiej opanowaliby materiał programowy. Dlaczego w MEN nikt nie myśli o takich narzędziach edukacyjnych?

Rozwiązaniem mogą być również być narzędzia (kursy) online ogólnodostępne dla uczniów, dzięki którym będą mogli uzupełnić luki w edukacji matematycznej. Takie rozwiązania od dłuższego czasu sprawdzają się w Wielkej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Jest wiele dowodów na to, że takie rozwiązania przynoszą wymierne korzyści edukacyjne.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie