Elementy przestrzeni jako doświadczenie edukacyjne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneDla efektywnej edukacji w XXI wieku znaczenie może mieć każdy obiekt, który powstaje przy współudziale społeczności uczących się w ramach działań podejmowanych na poziomie szkoły. Włączenie uczniów w proces projektowania działania edukacyjnego, może przynieść wielkie korzyści w ich kształceniu, ale również zmienić metody pracy nauczycieli.
 
Brytyjska organizacja edukacyjna Futurelab opisała ciekawy projekt edukacyjny Fountaneers, jaki miał miejsce w Szkole Podstawowej Luckwell w Brystolu. Otóż społeczność szkolna – 208 uczniów i 14 nauczycieli – dokonała w lipcu inauguracji „inteligentnej” fontanny szkolnej. Nie byłoby w tym oczywiście nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że ta fontanna została zaprojektowana i wykonana przede wszystkim w oparciu o pomysły i potrzeby wszystkich członków społeczności, zaś jej działania są tak właśnie zaprogramowane, aby odpowiadać na potrzeby uczniów z niej korzystających.
 
projekty edukacyjneFontanna działa w oparciu o sensory ruchowe i dotykowe, które kierują w różny sposób ruch wody. Na przykład gdy dziecko przebiega przez fontannę, zaczyna ona pracować, dostosowując się do prędkości ucznia. Może również grać – np. popularną wyliczankę „Simon Says” – w rytm wystukiwany przez uczniów.

Jak zauważyli nauczyciele ze szkoły, bycie współtwórcą fontanny okazało się korzystne zarówno dla kadry, jak i dla uczniów. Nauczyciele byli zaskoczeni zaangażowaniem i kontrybucją uczniów w projekcie Fountaineers. To one (i 5-cio i 11-to letnie) tak naprawdę kierowały projektem i miały największy wpływ na jej wygląd i funkcjonalność.

Jak zauważa Sue Roberts, nauczycielka z Luckwell, „kolaboracyjne podejście do nauczania i uczenia się w tym projekcie okazało się na tyle dobre i skuteczne, że zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie tej metody w programie nauczania. Od września 2008 r. będziemy sukcesywnie wprowadzać program ukierunkowany na rozwój umiejętności i nastawiony na ucznia, z wykorzystaniem modelu fontanny jako jego integralnego elementu.”

projekty edukacyjneSean McDougall, którego firma realizowała projekt od strony inwestycyjnej, zauważył: „celem projektu było poszerzenie doświadczeń edukacyjnych i różnych styli uczenia się uczniów, po to, aby wzmacniać więzi pomiędzy szkołą a światem zewnętrznym. Ta inteligentna fontanna daje dzieciom już pięcioletnim możliwość nauki i rozwijania takich umiejętności jak praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, komunikowanie, wytrwałość w dążeniu do celów. Decydując się na proces projektowania z udziałem przyszłych użytkowników fontanny, udowodniliśmy, że dzieci są w stanie faktycznie uczestniczyć i współzarządzać skomplikowanymi projektami, a jednocześnie ujawniliśmy wielkie prawdy o potrzebach edukacyjnych dzieci XXI wieku.”

Przedstawiciele Futurelab, którzy wspierali realizację projektu, przyznają, że celem „umiejscowienia uczniów jako integralnych postaci procesu projektowania i realizacji projektu fontanny było wprowadzenie nowych metod pracy w szkole i stworzenie nowego typu relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Pozytywne doświadczenia projektu Fountaineers będą miały duży wpływ na inne szkoły i inne innowacyjne projekty, jak na przykład Budowanie Szkół dla Przyszłości.”
 
Cały proces tworzenia fontanny przy współudziale uczniów i nauczycieli został udokumentowany w broszurze (PDF) wydanej przez Futurelab. Zawiera ona opis kolejnych etapów tworzenia projektu, włącznie z wkładem pracy uczniów w projekt.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie