Jeden-do-jednego na wyspie Man

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiPierwsze ślady człowieka na Wyspie Man pochodzą sprzed 10 tysięcy lat. Mądrze zarządzana przez władze samorządowe jest również miejscem, w którym kwitnie innowacyjna gospodarka i edukacja. A to dzięki udanemu wdrożeniu programu 1:1, czyli wyposażeniu wszystkich uczniów w komputery używane do nauki na różnych przedmiotach.
 
Każda szkoła podstawowa na Wyspie Man wykorzystuje technologie firmy Apple do podnoszenia jakości kształcenia i rozwoju umiejętności przydatnych w cyfrowym świecie. „Od samego początku byliśmy pewni, że technologie dostarczane przez Apple są tym, co nam jest potrzebne” – mówi John Thornley, pełniący funkcje koordynatora ds. Informacji i Technologii Komunikacyjnych Wyspy Mann. „Nawet najmłodszym uczniom dają narzędzia, które przemieniają naukę w świetną zabawę, pozwalają lepiej rozumieć różnego rodzaju koncepcje i idee.”

Thornley wraz ze swoim zespołem od samego początku asystował przy wprowadzaniu nowych technologii do szkół na wyspie. Pierwsze komputery pojawiły się w szkolnych klasach w 1987 roku. Dziś to już 4000 Mac’ów w 35 podstawówkach, w pełni pokrytych zasięgiem sieci bezprzewodowej.

Już w połowie lat 90. brytyjski Departament Edukacji zaczął zachęcać nauczycieli do kupowania komputerów na preferencyjnych warunkach kredytowych, tak, aby mogli oni wykorzystać je w nauczaniu dzieci w klasach. Obecnie każdy nauczyciel posiada własnego laptopa PC-ta lub Mac’a, a wszystkie są objęte specjalnym programem wymiany na nowsze modele co 3 lata.

W 1998 roku zakupiono specjalny autobus, który następnie wyposażono w komputery, po czym odwiedzono wszystkie szkoły na wyspie organizując prezentacje i szkolenia dla nauczycieli i dzieci. To otworzyło szkoły na mobilne nauczanie. Dziś dzieci w podstawówkach mają dostęp do technologii edukacyjnych nawet poza murami szkoły. Każdy w wieku od 7 do 11 lat ma osobistego iBooka, który pomaga mu uczyć się w szkole, jak i w domu.

Julie Wilsdon, nauczycielka Szkoły Dhoon, w której uczy się 62 dzieci, zauważyła „fantastyczną zmianę” u dzieci już po trzech miesiącach. To nie tylko dlatego, że uczy w „szczęśliwej szkole”. Jak przyznała, „zobaczyć u dzieci taką motywację do nauki i taki wzrost umiejętności w tak krótkim okresie czasu, przerosło jej wszelkie oczekiwania.”

Wilsdon uważa, że jedną z największych korzyści jest to, że nowe technologie zapewniają dzieciom odpowiednią przestrzeń zabawy podczas nauki, zaś nauczycielom pozwalają łatwo ocenić postępy w nauce. „To, że któreś dziecko ładnie pisze, może tworzyć fałszywy obraz jego umiejętności. To inspirujące zobaczyć, że dzieci świetnie radzą sobie w nauce używając specjalistycznego oprogramowania.” – mówi Wilsdon.

A dzieci potrafią zaskakiwać. Podczas lekcji na temat Starożytnej Grecji, nieoczekiwanie jedno z zadań przerodziło się w multimedialne wydarzenie. Ucząc się na temat bitwy pod Maratonem dzieci wykorzystały program do tworzenia prezentacji, znalazły teksty i zdjęcia w Internecie, nagrały własne wypowiedzi na ten temat, a dodatkowo okrasiły prezentację stworzonymi przez siebie i nagranymi odgłosami z pola bitwy.

Jak widać na przykładzie z Wyspy Man, program 1:1, umiejętnie zrealizowany, może okazać się przełomem w edukacji. Dużo jednak zależy od kreatywności i swobody działania tak uczniów, jak i nauczycieli.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie