Nauczyciel naprawia świat

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakub Niewiński został laureatem Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, która jest przyznawana jest nauczycielom i nauczycielkom uczącym w duchu tolerancji, otwartości i równości. Nagrodę od dziewięciu lat przyznają Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu.

Jakub Niewiński to nauczyciel w Gimnazjum nr 1 w Murowanej Goślinie. Choć uczy języka polskiego, etyki i wychowania do życia w rodzinie, na liście tej brakuje najważniejszego „przedmiotu”, którego naucza: tolerancji.

„Naprawianie świata poranionego nienawiścią wobec Innego jest moim obowiązkiem Nagroda to nie tylko ważny tytuł w moim CV, ale jeszcze głośniejsze wołanie mnie po imieniu, bym robił to skuteczniej, z większą determinacją, zachęcając uczniów, rodziców i nauczycieli do aktywnej postawy na rzecz otwartego społeczeństwa i niezgody na wszelkie przejawy rasizmu, ksenofobii, antysemityzmu i homofobii" – mówił laureat.

Niewiński przez trzy lata prowadził autorską klasę interdyscyplinarną łączą edukację antydyskryminacyjną z edukacją na rzecz praw człowieka. Wraz z uczniami z Polski, Gruzji, Armenii i Malty zorganizował Międzykulturową Akademię Otwartości „Od potrzeb do marzeń”. Jest absolwentem Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, ambasadorem Muzeum Historii Żydów Polskich.

Poza laureatem, który otrzyma 15 000 zł, kapituła Nagrody wskazała także dziewięcioro wyróżnionych nauczycieli i nauczycielek: Urszulę Antosz-Rekucką, Bogusławkę Groblewską-Durajską, Olgę Gronowską-Pszczołę, Pawła Tomasza Janickiego, Magdalenę Lewkowicz, Adama Musiała, Monikę Niedźwiecką, Jolantę Piekarską i Katarzynę Zabłocką.

Nominowanym do Nagrody nauczycielom i nauczycielkom gratulacje złożyła minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Odpowiadając na przewrotnie zadane pytanie „po co w ogóle polskiej szkole tacy nauczyciele, którzy sprawiają same kłopoty?”, minister odniosła się do sprawy uchodźców i wskazała, że szkoła nigdy tak bardzo nie potrzebowała nauczycieli, którzy są ekspertami w dziedzinie wielokulturowości i praw człowieka.

"Naprawianie świata zawsze jest cenne, ale teraz z pewnością będzie bardziej widoczne. Ta praca nigdy się nie kończy" – podsumowała Joanna Kluzik-Rostkowska.

Nagroda im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” organizowana jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu w Polsce dzięki wsparciu Fundacji Signum, Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie i darczyńców indywidualnych. Patronat nad konkursem objął Minister Edukacji Narodowej i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Partnerem Nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie