Sztuka w szkole

fot. Bartosz Górka, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja i sztuka muszą się wzajemnie przenikać i uzupełniać. Uprzejmie zapraszamy do udziału w kolejnej konferencji z cyklu „Sztuka edukacji”, tym razem pt. „Sztuka w szkole. Konieczności, możliwości, potrzeby”, mającej na celu refleksję nad rolą sztuki w edukacji szkolnej. Poprzednie spotkania odbyły się w Galerii Arsenał w Białymstoku i Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

Wzorem lat ubiegłych chcemy zastanowić się nad możliwościami i sposobami wprowadzania elementów kultury współczesnej do programów nauczania, między innymi z uwzględnieniem specyfiki województwa lubuskiego. Wierzymy, że w ten sposób proces realizacji zapisów podstawy programowej mógłby zostać urozmaicony, a efekty edukacji, nie tylko w przedmiotach artystycznych – zwiększone, m.in. o umiejętności twórczego myślenia. Zaproszeni goście i uczestnicy zaprezentują projekty własne, zrealizowane bądź dopiero planowane. Pokażemy także drogi i rodzaje współpracy z instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi oraz artystami. 

Naszym zdaniem szkoła powinna być pierwszym miejscem kontaktu ze współczesną kulturą, dlatego chcielibyśmy wspólnie zastanowić się, jak najlepiej - rozwijając współpracę - wypełniać to zadanie, jak pomóc nauczycielom w optymalnym kontakcie z edukatorami, jak uczynić ich wzajemne relacje najbardziej efektywnymi i otwartymi, zainspirować do stwarzania i wdrażania nowych modeli współpracy.

Konferencja odbędzie się 19-20.11.2015 w galerii Biura Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze. Zachęcamy zatem do uwzględnienia tego terminu w swych kalendarzach i przyjęciu zaproszenia na tegoroczne spotkanie. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 5 listopada 2015 r.

Podczas konferencji zaprezentowane zostaną wybrane przykłady projektów edukacyjnych realizowanych z artystami różnych dyscyplin sztuki, instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi we współpracy ze szkołami. Swoje projekty zaprezentują m.in.:

  • Marta Gendera (Fundacja Salony),
  • Agnieszka Graczew (Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego),
  • Magdalena Godlewska-Siwerska (Galeria Arsenał w Białymstoku),
  • Mikołaj Robert Jurkowski (Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku),
  • Urszula Sobczyk (Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, projekt Alfabet),
  • Dagna Sadkowska i Anna Zdzieborska (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki i Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 w Warszawie, projekt Muzyczne obrazy).

Gościem specjalnym konferencji będzie prof. Marek Krajewski, który przedstawi wieloletni program wspierania edukacji kulturowej – Bardzo Młoda Kultura.

Zapraszamy do współtworzenia programu konferencji w duchu partnerstwa i zachęcamy pedagogów, edukatorów, animatorów i artystów do zgłaszania autorskich projektów, które będą:

  • prezentować kulturę i sztukę jako ważny element współczesności i możliwy element programu szkolnego,
  • przykładami użycia nietypowych form nauczania,
  • powstawać we współpracy szkoły z instytucjami lub organizacjami pozarządowymi,
  • łączyć różne dziedziny kultury ukazując potencjał interdyscyplinarności.

Organizatorzy: Galeria BWA w Zielonej Górze, we współpracy z Muzeum Ziemi Lubuskiej, Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego, Fundacją Salony w Zielonej Górze, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki i Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji i zgłoszenia: http://sztukaedukacji.zacheta.art.pl/.

Patronem medialnym cyklu konferencji „Sztuka Edukacji” nieprzerwanie od 2013 r. jest Edunews.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie