Poprawiajmy klimat w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakość relacji między ludźmi stanowi o klimacie społecznym, w którym oni żyją. Od szkoły czyli od nauczycieli, uczniów, rodziców i innych pracowników zależy, czy podejmie działania zmierzające do tworzenia dobrego klimatu. Na jakość relacji wpływa dobra komunikacja, umiejętność słuchania, ustalenie  i konsekwentne przestrzeganie reguł zachowania, pozytywna nastawienie do ludzi.PHOTO: ISTOCKPHOTO

„Nigdy nie wezmę udziału w manifestacji antywojennej. Jeśli zorganizujecie manifestację pokojową, to mnie zaproście” – mówiła Matka Teresa z Kalkuty. Chodzi o to, żebyśmy uczyli się pozytywnie patrzeć na świat, ludzi i sprawy, które nas dotyczą. Dlatego zamiast jak radzić sobie z dyscypliną na lekcjach porozmawiajmy - jak lepiej jest szukać sposobu porozumienia w szkole i budowania dobrego klimatu.

Zamiast „nie róbcie hałasu”- proszę o ciszę, „nigdy nie nosisz zeszytu”- nie widziałam, żebyś miał zeszyt, „znów się spóźniłeś”- my zaczynamy lekcje o 8.00, „jesteś beznadziejny, nie można na tobie polegać”- żałuję, ale widzę, że nie mogę na Tobie polegać.

Wiadomości, które nas otaczają z telewizji, prasy, internetu są sensacyjne, złe, tragiczne, bo takie mają największą oglądalność. A my dorośli, nauczyciele i rodzice współodpowiedzialni za młode pokolenie musimy nieść im dobre wiadomości, wzajemne zrozumienie, życzliwość, pokój. Kiedy myślimy o sobie z sympatią uśmiechamy się, kiedy się uśmiechamy dzielimy się uśmiechem z innymi, kiedy jesteśmy radośni chcemy wzajemnie dla siebie  jak najlepiej – wtedy właśnie budujemy wspólnotę i dobry klimat.

Dlatego my - nauczyciele - czytajmy książki o radosnych tytułach. Polecam: „Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem”, „Szkoła jako wspólnota osób”, „Radość niedoskonałości”, „Balsam dla duszy nauczyciela”, „Porozumienie bez przemocy”, „Pedagogika serca”.

Kiedy dajesz komuś radość, akceptację, serce, pochwałę to sam ubogacasz się tymi darami. Skupmy się na tym czego chcemy, bo to jest w nas i trzeba to odkrywać i światu nieść. Skoro zdecydowaliśmy, że jesteśmy nauczycielami, to lepiej powiedzieć „Uczniu, wierzę w Ciebie, dasz radę” niż inne, które wiemy że mogą ranić.

Gdy myślisz o dobrych rzeczach, jakich pragniesz - przyciągasz je. Dobry, zadowolony nauczyciel, pracuje z radosnymi, ciekawymi świata uczniami, którzy nie boją się pytać i chętnie pod jego kierunkiem poznają świat. Budowanie więzi w klasie sprzyja akceptacja uczniów takimi jacy są, otwartość czyli autentyczność w kontaktach z nimi, zrozumienie ich dużych i małych problemów, zaangażowanie w tworzenie społeczności szkolnej.

„Nauczyciel , który potrafi zachęcić choćby do jednego dobrego działania, rozbudzić uczucie choćby do jednego dobrego wiersza, robi o wiele więcej niż ten, który wypełnia naszą pamięć niezliczoną ilością faktów, nazw i formułek” – powiedział Goethe. Optymizm, który mimo przeciwności losu mam dla ludzi wraca do mnie i mnie ubogaca, obliguje do dalszej wytężonej pracy na rzecz siebie. Od dziś szukajmy dobra w sobie i otaczającym nas świecie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie