Pierwsze dni szkoły we wrześniu mają przeważnie ten sam schemat: rozmowa o zasadach funkcjonowania w szkole, omówienie zasad oceniania, oczekiwań i programu nauczania. Nie ma co ukrywać - nie jest to zbyt interesujące dla uczniów. Jak można uatrakcyjnić te pierwsze dni szkoły?
Możliwości mamy wiele - poniżej kilka inspiracji.
1. Wspomnienie wakacyjne
Połączyć ćwiczenie integracyjne z zadaniem lub problemem do rozwiązania. Zadanie może się łączyć z doświadczeniem wakacyjnym.
- Może to być wizyta w obcym kraju i zdecydowanie, co można w nim ciekawego zwiedzić, lub jak najtaniej do tego kraju dojechać.
- Napisanie recenzji o książce lub filmie, który uczniowie przeczytali lub obejrzeli, a następnie wymienienie się w parach recenzjami.
- Wybranie najlepszego zdjęcia z wakacji i zgadywanie w jakich okolicznościach było zrobione, budowanie na nim historii.
- Opowiadanie przez uczniów 3 historii z wakacji – dwóch prawdziwych i jednej fałszywej. Zadaniem uczniów jest wskazanie historii nieprawdziwej.
2. Zadanie nieoceniane
Jeśli pierwsze lekcje zaczną się od sprawdzania i oceniania, to bezpieczeństwo uczniów zostanie zaburzone. Pierwsze zajęcia powinny być angażujące sprzyjające integracji w klasie.
- Zadanie oparte na współpracy i dyskusji.
- Przeprowadzenie i opracowanie ankiety na intersujący uczniów temat.
- W grupach konstrukcja jak najwyższej wieży w grupach z określonych materiałów.
- Gra planszowa pomagająca uczniom nawiązywać ze sobą kontakty
- Łamigłówki i zagadki logiczne
3. Zasady inaczej
Określanie zasad jest potrzebne, ale można to zrobić inaczej niż ich przedstawienie przez nauczyciela.
- Na przykład można zrobić listę zdarzeń w klasie, które mogą zakłócać przebieg lekcji. Następnie wspólnie z uczniami opracować pomysły, aby te zdarzenia wyeliminować. Można zaplanować znaki i sygnały, które będą pokazywały przekraczanie określonych zasad.
- Można sformułować zasady w formie przysięgi rycerskiej, którą uczniowie wypowiadają. Przysięga może mieć formę wiersza, piosenki itp.
Na przykład: „Przysięgam wierność zasadom klasy ... :
Będę pracować ciężko i systematycznie, dam z siebie tyle ile mogę.
Będę dbać o atmosferę przyjaźni, wyzbędę się chęci poniżania.
Nie będę narzekać i robić wymówek.
Będę przygotowany do lekcji i pomocny innym.
4. Program inaczej
Program może też być przedstawiony w inny ciekawszy sposób:
- Uczniowie dostają paski z tytułami części programu i starają się je ułożyć w kolejności.
- Do każdego tematu, uczniowie określają pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Curtisa Chandlera z MiddleWeb.com.