Pierwsze dni po powrocie do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pierwsze dni szkoły we wrześniu mają przeważnie ten sam schemat: rozmowa o zasadach funkcjonowania w szkole, omówienie zasad oceniania, oczekiwań i programu nauczania. Nie ma co ukrywać - nie jest to zbyt interesujące dla uczniów. Jak można uatrakcyjnić te pierwsze dni szkoły?

Możliwości mamy wiele - poniżej kilka inspiracji.

1. Wspomnienie wakacyjne

Połączyć ćwiczenie integracyjne z zadaniem lub problemem do rozwiązania. Zadanie może się łączyć z doświadczeniem wakacyjnym.

  • Może to być wizyta w obcym kraju i zdecydowanie, co można w nim ciekawego zwiedzić, lub jak najtaniej do tego kraju dojechać.
  • Napisanie recenzji o książce lub filmie, który uczniowie przeczytali lub obejrzeli, a następnie wymienienie się w parach recenzjami.
  • Wybranie najlepszego zdjęcia z wakacji i zgadywanie w jakich okolicznościach było zrobione, budowanie na nim historii.
  • Opowiadanie przez uczniów 3 historii z wakacji – dwóch prawdziwych i jednej fałszywej. Zadaniem uczniów jest wskazanie historii nieprawdziwej.

2. Zadanie nieoceniane

Jeśli pierwsze lekcje zaczną się od sprawdzania i oceniania, to bezpieczeństwo uczniów zostanie zaburzone. Pierwsze zajęcia powinny być angażujące sprzyjające integracji w klasie.

  • Zadanie oparte na współpracy i dyskusji.
  • Przeprowadzenie i opracowanie ankiety na intersujący uczniów temat.
  • W grupach konstrukcja jak najwyższej wieży w grupach z określonych materiałów.
  • Gra planszowa pomagająca uczniom nawiązywać ze sobą kontakty
  • Łamigłówki i zagadki logiczne

3. Zasady inaczej

Określanie zasad jest potrzebne, ale można to zrobić inaczej niż ich przedstawienie przez nauczyciela.

  • Na przykład można zrobić listę zdarzeń w klasie, które mogą zakłócać przebieg lekcji. Następnie wspólnie z uczniami opracować pomysły, aby te zdarzenia wyeliminować. Można zaplanować znaki i sygnały, które będą pokazywały przekraczanie określonych zasad.
  • Można sformułować zasady w formie przysięgi rycerskiej, którą uczniowie wypowiadają. Przysięga może mieć formę wiersza, piosenki itp.

Na przykład: „Przysięgam wierność zasadom klasy ... :

Będę pracować ciężko i systematycznie, dam z siebie tyle ile mogę.
Będę dbać o atmosferę przyjaźni, wyzbędę się chęci poniżania.
Nie będę narzekać i robić wymówek.
Będę przygotowany do lekcji i pomocny innym.

4. Program inaczej

Program może też być przedstawiony w inny ciekawszy sposób:

  • Uczniowie dostają paski z tytułami części programu i starają się je ułożyć w kolejności.
  • Do każdego tematu, uczniowie określają pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Curtisa Chandlera z MiddleWeb.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie