Czy znamy w polskiej literaturze pozytywną postać przedsiębiorcy? Zarabianie pieniędzy, jako niegodne tak uduchowionego narodu jak Polacy, pojawia się zazwyczaj w kontekście czarnego charakteru, w oparach oszustw lub kolaboracji z zaborcą. Czy negatywny stereotyp przedsiębiorcy obecny w naszej kulturze, nie szkodzi młodym ludziom w myśleniu o przyszłości zawodowej?
„Na każdy problem przypada ktoś, kto potrafi go rozwiązać”. Ta lapidarna definicja przedsiębiorcy, wygłoszona przez Camerona Herolda podczas wystąpienia w ramach TED TALKS, otwiera jego przemówienie pod tytułem: „Wychowajmy dzieci na przedsiębiorców”. Czy umiemy w ten sposób spojrzeć na siedzących dziś w ławkach naszych wychowanków? Czy rzeczywiście stawiamy przed nimi wyzwania konieczne, by ćwiczyły się w odwadze stawiania czoła przeciwnościom i zdobywały zaufanie do swojej pomysłowości i kreatywności?
A to przecież cechy niezbędne, by prowadzić własny biznes. Rola przedsiębiorcy, tak ważna dla gospodarki kraju, społeczeństwa obywatelskiego i przynosząca wiele osobistej satysfakcji, w szkolnym teatrze jest ciągle nieobecna. Zostać lekarzem, prawnikiem czy sportowcem – czemu nie? Ale przedsiębiorcą? Rzadko usłyszymy taką odpowiedź z ust młodych ludzi. Czy wina za to nie leży po naszej stronie?
Aby zmienić tę sytuację, warto zwrócić uwagę na kształtowanie w dzieciach od najmłodszych lat cech, które przydadzą im się w zakładaniu własnych firm. Są to nimi między innymi – jak przekonuje Cameron Herald, który pierwsze „małe biznesy” rozkręcał w wieku 7 lat - dążenie do sukcesu, upór, przywództwo, samoświadomość, uczenie się na błędach. Jeśli zamiast dawać dzieciom kieszonkowe, nauczymy je zarabiać samodzielnie pieniądze, a część z nich oszczędzać, wyposażymy ich w niezwykle przydatne umiejętności, składające się na ich przyszły sukces zawodowy.
Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Camerona Herolda, który uwrażliwić nas może na dzieci, które nudzą się w szkole, nie zaliczają przedmiotów, zachowują się, jakby miały ADHD: to mogą być przyszli przedsiębiorcy!
Notka o mówcy: Cameron Herold – od 20 lat jest trenerem przedsiębiorczości i doradza firmom na pięciu kontynentach budować ich sukces w biznesie. Jest twórcą firmy zajmującej się wywozem śmieci - 1-800-GOT-JUNK, która zwiększyła swój kapitał z 2 do 105 milionów dolarów w ciągu sześciu lat.
Źródło: TED TALKS