Wychowywać przyszłych przedsiębiorców

Rozwój kompetencji
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy znamy w polskiej literaturze pozytywną postać przedsiębiorcy? Zarabianie pieniędzy, jako niegodne tak uduchowionego narodu jak Polacy, pojawia się zazwyczaj w kontekście czarnego charakteru, w oparach oszustw lub kolaboracji z zaborcą. Czy negatywny stereotyp przedsiębiorcy obecny w naszej kulturze, nie szkodzi młodym ludziom w myśleniu o przyszłości zawodowej?PHOTO: SXC.HU

„Na każdy problem przypada ktoś, kto potrafi go rozwiązać”. Ta lapidarna definicja przedsiębiorcy, wygłoszona przez Camerona Herolda podczas wystąpienia w ramach TED TALKS, otwiera jego przemówienie pod tytułem: „Wychowajmy dzieci na przedsiębiorców”. Czy umiemy w ten sposób spojrzeć na siedzących dziś w ławkach naszych wychowanków? Czy rzeczywiście stawiamy przed nimi wyzwania konieczne, by ćwiczyły się w odwadze stawiania czoła przeciwnościom i zdobywały zaufanie do swojej pomysłowości i kreatywności?

A to przecież cechy niezbędne, by prowadzić własny biznes. Rola przedsiębiorcy, tak ważna dla gospodarki kraju, społeczeństwa obywatelskiego i przynosząca wiele osobistej satysfakcji, w szkolnym teatrze jest ciągle nieobecna. Zostać lekarzem, prawnikiem czy sportowcem – czemu nie? Ale przedsiębiorcą? Rzadko usłyszymy taką odpowiedź z ust młodych ludzi. Czy wina za to nie leży po naszej stronie?

Aby zmienić tę sytuację, warto zwrócić uwagę na kształtowanie w dzieciach od najmłodszych lat cech, które przydadzą im się w zakładaniu własnych firm. Są to nimi między innymi – jak przekonuje Cameron Herald, który pierwsze „małe biznesy” rozkręcał w wieku 7 lat - dążenie do sukcesu, upór, przywództwo, samoświadomość, uczenie się na błędach. Jeśli zamiast dawać dzieciom kieszonkowe, nauczymy je zarabiać samodzielnie pieniądze, a część z nich oszczędzać, wyposażymy ich w niezwykle przydatne umiejętności, składające się na ich przyszły sukces zawodowy.

Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Camerona Herolda, który uwrażliwić nas może na dzieci, które nudzą się w szkole, nie zaliczają przedmiotów, zachowują się, jakby miały ADHD: to mogą być przyszli przedsiębiorcy!

Notka o mówcy: Cameron Herold – od 20 lat jest trenerem przedsiębiorczości i doradza firmom na pięciu kontynentach budować ich sukces w biznesie. Jest twórcą firmy zajmującej się wywozem śmieci - 1-800-GOT-JUNK, która zwiększyła swój kapitał z 2 do 105 milionów dolarów w ciągu sześciu lat.

Źródło: TED TALKS

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie