Społecznościowe uczenie się - czy poprawia wyniki studentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPortale społecznościowe są popularne w większości uczelni na całym świecie i coraz więcej instytucji edukacyjnych zwraca uwagę na wykorzystanie społeczności sieciowych do podniesienia skuteczności uczenia się studentów w kursach i poprawy ich wyników edukacyjnych. Czy Facebook i inne podobne serwisy mogą faktycznie poprawić rezultaty pracy studentów? 
 
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Technicznego z Suzhou (Chiny) i Miejskiego Uniwersytetu w Hong Kongu – tak. Serwisy społecznościowe nie tylko wpływają na relacje społeczne studentów, ale również przyczyniają się do poprawy wyników w nauce. W ostatnim czasie w różnych badaniach i opiniach akcentowano raczej negatywny wpływ Facebooka na uczniów, którzy przez ciągłę obecność w sieci nie potrafią się skupić na przekazie edukacyjnym podczas zajęć i rozpraszają się.

W ramach badań przeprowadzono rozmowy ze studentami poświęcone korzystaniu z serwisów społecznościowych i pytano ich, w jaki sposób wyobrażają sobie wykorzystanie Facebooka w edukacji? Naukowcy chcieli w ten sposób zbadać możliwości instytucji pedagogicznych w szerszym użyciu narzędzi społecznościowych w praktyce edukacyjnej i wpływ, jaki mogłoby to mieć na studiujących.

W badaniach zidentyfikowano dwa główne powody używania Facebooka przez studentów, jeden – rzecz jasna – społeczny (interakcje społeczne), drugi – edukacyjny. W tym pierwszym studenci wskazywali na znaczenie serwisu: w rozwoju i podtrzymywaniu przyjaźni i znajomości, tworzeniu wirtualnych relacji z innymi osobami, zmniejszaniu barier w komunikowaniu się i budowaniu relacji, identyfikacji głównych trendów w społeczności internetowej, dzieleniu się zdjęciami i informacjami, zabawie i rozrywce, utrzymywaniu kontaktów z rodziną. W tym drugim, edukacyjnym aspekcie studenci zwracali uwagę, że Facebook zapewnia im dobrą komunikację z uczelnią i jej wydziałami oraz innymi studiującymi, pozwala wymieniać się opiniami i komentarzami z rówieśnikami, umożliwia dołączanie do różnych Grup tematycznych, a przede wszystkim rozwija różne formy współpracy w grupie, m.in.: dyskusje na różne tematy związane z nauką, informowanie się o wydarzeniach edukacyjnych, planowanie nauki, zarządzanie projektami, korzystanie z różnych aplikacji edukacyjnych i narzędzi wspierających studiowanie.

Naukowcy konkludują, że Facebook z jednej strony świetnie stymuluje relacje społeczne studentów, z drugiej ma duży potencjał dla instytucji edukacyjnych. Te powinny zatem podejmować różnorodne działania (nawet w ograniczonym zakresie), aby włączyć Facebooka i podobne serwisy społecznościowe do swoich działań edukacyjnych. Oczywiście wszystkie działania muszą być odpowiednio zaprojektowane. Społecznościowe uczenie się może być jednak elementem przełomowym w edukacji.

Źródło: ScienceDaily.com - Social learning: Can Facebook and related tools improve educational outcomes?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
 
Przeczytaj więcej o serwisach społecznościowych w edukacji w Edunews.pl:
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie