Jak Norwegowie wspierają dobrostan uczniów? 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dobie rosnących wyzwań zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży coraz więcej krajów szuka sposobów na skuteczne wspieranie dobrostanu uczniów. Jednym z najbardziej inspirujących przykładów jest Norwegia – państwo, które traktuje dobrostan nie jako dodatek, ale fundament systemu edukacyjnego. Przedstawię inspiracje płynące z programu „Pięć radości”.

Jednym z kluczowych działań w tym obszarze jest program Hverdagsglede Skole – czyli Codzienna Radość w Szkole, realizowany przez Norweski Instytut Zdrowia Publicznego we współpracy z Uniwersytetem w Oslo i Radą ds. Zdrowia Psychicznego. Program obejmuje ponad 3000 uczniów w wieku 10–16 lat i ma na celu rozwijanie kompetencji psychospołecznych oraz wzmacnianie odporności psychicznej.

Rdzeniem programu są tzw. pięć radości – pięć prostych nawyków, które budują zdrowie psychiczne i poczucie sensu:

  • Bycie aktywnym – ruch poprawia nastrój, zwiększa poziom energii i redukuje stres. Uczniowie są zachęcani do codziennej aktywności – nawet krótkiej, ale regularnej.
  • Tworzenie relacji – dobre relacje z rówieśnikami i dorosłymi to jeden z najważniejszych czynników chroniących przed problemami psychicznymi. Program kładzie nacisk na rozwijanie empatii, współpracy i zaufania.
  • Okazywanie życzliwości – pomaganie innym wzmacnia poczucie sensu i buduje wspólnotę. Nawet drobne gesty – jak uśmiech, komplement czy pomoc w zadaniu – mają realny wpływ na atmosferę w klasie.
  • Uważność i wdzięczność – skupianie się na „tu i teraz”, świadome przeżywanie chwil i dostrzeganie pozytywnych aspektów codzienności uczą regulacji emocji i wzmacniają odporność psychiczną.
  • Nauka i rozwój – zdobywanie nowych umiejętności i odkrywanie pasji daje poczucie sprawczości i motywuje do działania. Program zachęca uczniów do eksplorowania swoich talentów i mocnych stron.

„Pięć radości” to nie gotowy scenariusz, ale uniwersalna rama, którą nauczyciele mogą elastycznie wdrażać w pracy z klasą. W Norwegii prowadzą je wychowawcy – w formie warsztatów, zadań refleksyjnych, rozmów i codziennych rytuałów. Program opiera się na wartościach promowanych przez psycholożkę Ragnhild Bang Nes, autorkę książki „Cudowna kuracja. Jak stać się szczęśliwszym w 31 dni”.

Zainspiruj się – sięgnij po więcej!

Norwegowie nie stworzyli systemu idealnego, ale ich podejście pokazuje, że dobrostan może i powinien być integralną częścią edukacji – na równi z ocenami i wynikami egzaminów. Jeśli chcesz poznać konkretne ćwiczenia wzmacniające dobrostan uczniów – zapraszamy do pobrania darmowego e-booka „Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole”. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

Notka o autorce: Dr Malwina Puchalska-Kamińska jest psycholożką, adiunktką na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, kierowniczką grantu Science&Society.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie