Nec Hercules...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie da się wejść do tej samej rzeki i nie da się płynąć pod prąd. Choć szkoła podobno się zmienia, to nadal nie da się wygrać z dyrektorem. Pyrrusowe zwycięstwa… Zresztą, po co walczyć?(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Stosowanie technik i realizacja metod wymagających nietanich środków dydaktycznych wymagają przychylności dyrektora. Im większa i szersza jego kultura (zarządzania), tym większe i szersze możliwości rozwoju nauczyciela i ucznia, a te bez mediów są raczej niewielkie.

Życie to waga. W pracy trzeba ważyć słowa, czyny i działania. Na własnej szali należy stawiać samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne, rozwój, życiorysy uczniów i absolwentów. Nie ma pustki i anonimowości. Marką nauczycielki i nauczyciela są nasze nazwiska. To także nazwiska naszych dzieci i wnuków…

Nie wszyscy współpracownicy to idioci, wypada z nimi rozmawiać. W rozmowach krzepną argumenty. Znajduje się rozwiązania. Chciejstwo nie jest argumentem. Trzeba zrozumienia, cierpliwości i pracy. Trzeba mądrości i dojrzałości. Wtedy możliwa jest zgoda i przychylność nadzoru i organu prowadzącego.

Nie musimy się lubić, należy jednak zmierzać do wspólnego celu, którym w naszym przypadku jest kształcenie i wychowywanie zdrowych obywateli RP.

Wtedy częściej znajdują się środki na wyposażenie klasy i uczniowie mają w klasie kamery, laptopy, internet, skaner, drukarkę – wyposażenie dające im zbliżone szanse we współpracy i rywalizacji z innymi obywatelami świata i ważniejsze jeszcze od tego wszystkiego poczucie wspólnoty, wiary w siebie i innych.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie