Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odnoszę wrażenie, że sale lekcyjne, w których młodzież się uczy, przestały się zmieniać. Świat nowoczesnych przestrzeni biurowych, wnętrz projektowanych tak, aby miejsce było zachęcające do przebywania w nim wielu godzin oraz swobodnej wymiany pomysłów i doświadczeń, mocno oddalił się od tego, co mamy dalej w szkolnych salach. Co możemy zrobić, aby sala lekcyjna była pomocna w rozwijaniu myślenia krytycznego, pracy zespołowej i kreatywności w młodych ludziach?

Najważniejsze to dać młodzieży więcej przestrzeni w sali, by mieli możliwość wyrażania siebie i prezentowania swoich pomysłów oraz rozwiązań.

Można to osiągnąć na przykład umieszczając kilka tablic na różnych ścianach w sali. Można też pomalować całą ścianę farbą tablicową lub zakupić dwustronną tablicę mobilną. Taka tablica jest łatwa w przemieszczaniu, a że jest dwustronna, to już mamy miejsce dla dwóch grup pracujących nad zadaniem. Rulon papieru i flipchart też dobrze się sprawdzą w tworzeniu środowiska do rozwijania pracy zespołowej. Jeśli w sali zadbamy o kilka takich miejsc, uczniowie sami będą chcieli przy nich pracować zapisując i analizując zagadnienia zazwyczaj na stojąco. W salach ławki są zawsze ułożone w jednym oklepanym układzie, a wystarczy ułożyć stoliki w wyspy, aby uczniowie mogli się swobodnie ze sobą komunikować. Jeśli budżet na to pozwala, możemy zakupić stoliki mobilne.

Takie rozwiązanie daje możliwość wpływania ucznia też na układ wysp. Świetną sprawą też jest laptop do dyspozycji uczniów. Tak zaprojektowana sala sama w sobie ma inspirować do działania zespołowego! 

Zachęcam do zabawy w tworzeniu nowoczesnych przestrzeni edukacyjnych i odwagi w zmianach. To naprawdę może się udać! Zobaczcie, jak nam udało się to zorganizować:

 

Notka o autorze: Rafał Kapica jest nauczycielem matematyki w II Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Matejki w Siemianowicach Śląskich. Zdjęcia zamieszczone w artykule są jego autorstwa (C).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie