Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka z iPadem, za pomocą bloga i portali społecznościowych, wykorzystanie programów komputerowych do tworzenia własnych zasobów wiedzy - to tylko niektóre przykłady narzędzi edukacyjnych, jakie zaprezentowali uczniowie w ramach projektu Moj@ edukacja. Czy z iPadem można uczyć się WFu? W jaki sposób programy komputerowe przyspieszają naukę?ISTOCKPHOTO.COM

Rozpoznanie swoich predyspozycji, zainteresowań, mocnych i słabych stron to pierwszy krok do wzbudzenia w sobie motywacji do efektywnej nauki. A technologie informacyjno - komunikacyjne mogą stać się sprzymierzeńcami w odpowiedzialnym traktowaniu własnej edukacji.

Nowe media zdominowały świat młodych, a wciąż są nieobecne w szkole. Dzisiejsi uczniowie, których umysły kształtowały się w innej epoce, niż poprzednich pokoleń, swobodnie i coraz częściej posługują się nowymi technologiami i internetem do tego, by zdobywać wiedzę i uczyć się z różnych źródeł. Konkurs Moj@ edukacja dał im szansę na pokazanie swoich skutecznych sposobów uczenia się z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Okazuje się, że dla dzisiejszych uczniów, którym cyfrowe technologie informacyjno - komunikacyjne towarzyszą od kołyski, będąc ważną częścią „naturalnego“ środowiska, w którym żyją, obecność komórek, smartfonów w szkole jedynie w regulaminach, w przepisach dotyczących zakazów i kar – to prawdziwy hamulec w ich rozwoju.

Jak efektywnie korzystać z czasu przeznaczonego na naukę?

Z chwilą, kiedy potrafimy już używać klawiatury czy touch pada, sami zaczynamy komunikować się ze światem z pomocą nowych technologii. A potem idziemy do szkoły i nagle wpadamy w sieć zakazów. Szkoła broni się przed technologiami, zamiast uczyć z nich korzystać.

Laureaci I miejsca w kategorii Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej, uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie: Aleksander Tyczyński i Mateusz Kępka prezentują w swoim filmie Moj@ edukacja - sposób na wiedzę możliwości wykorzystania dostępnych cyfrowych narzędzi w szkole: "Wierzymy, że wykorzystanie narzędzi edukacyjnych proponowanych przez nas, przyczyni się do bardziej efektywnego korzystania z czasu przeznaczonego na naukę oraz ułatwi, przyspieszy i uatrakcyjni przyswajanie wiedzy. Aby pokazać jak wielu sfer dotyczy technologia w edukacji, przedstawiliśmy w naszym filmie uczniów korzystających z niej w różnorodnych sytuacjach szkolnych."

Nowoczesna szkoła zaprezentowana przez uczniów to m.in. laptopy z dostępem do Internetu i pomoce edukacyjne, z oprogramowaniem sprawdzającym automatycznie obecność i zbierającym zadanie domowe od całej klasy w minimalnym czasie. Tablica interaktywna z szeregiem zastosowań na przykład do prezentacji, analizy błędów czy też wyświetlenia procesu rozwiązania zadań - opowiadają uczniowie. Inne ciekawe narzędzie to długopis elektroniczny, zaznaczający błędy oraz umożliwiający przekaz, edycję i ocenę pracy pisanej ręcznie na komputerze. Uczniowie prezentują także kamerę internetową, która nagrywa lekcje. "Jednak jej użycie nie przyniosłoby efektów" - mówi Aleksander Tyczyński - "gdyby nie Dropbox, czyli wirtualny dysk internetowy udostępniony klasie, na którym zapisywane są nagrania z tej właśnie kamery i materiały multimedialne, czyli de facto cały przebieg lekcji."

Do nagrywania uczniowie wykorzystują także iPady i iPhone’y, które służą im np. na lekcjach WFu do nagrywania ćwiczeń sportowych i ich późniejszej analizy na lekcjach. Program Skype umożliwia im telekonferencje ze szkołami w innych krajach, dzięki czemu szkolą umiejętności językowe i nawiązują kontakty.

"Innym ważnym tematem związanym ze Skype’em są e-lekcje w proponowanym przez nas e-learningu, czyli współpracy pomiędzy szkołami w celu nauki konkretnych przedmiotów, kiedy są one na przykład niedostępne w jakiejś placówce" - dodaje Aleksander.

Zaprezentowane przez tych uczniów sposoby na nowoczesną edukację to ich własne pomysły, które wykreowali na bazie wiedzy o dostępnych technikach i technologiach. Wiedzy, którą sami zdobywają po lekcjach!  Tak – uczniowie esemesują, czatują, ściągają filmy, grają i uczą się! Samodzielnie poszukują sposobów na to, jak mogą wspomóc i uatrakcyjnić swoją edukację.

Mapy notatek, dzięki którym nauka nie zginie

Laureat I miejsca w kategorii Uczeń Gimnazjum, Michał Kasperski, przedstawia w filmie rezultaty swoich poszukiwań efektywnych metod uczenia się z wykorzystaniem TIK, wśród których dużą rolę odgrywa Mind Mapping. Sposób notowania w formie map okazał się dla Michała najbardziej skutecznym narzędziem wspomagającym naukę.

"Tworzenie mapy pobudza kreatywność, wyobraźnię i twórcze myślenie. Integruje w sobie słowa, obrazy, liczby, logikę, symbole, rytm, kolor i zmysł przestrzeni. Mapy z powodzeniem stosuję w różnych dziedzinach życia, w których szybkość uczenia się i przejrzystość myślenia polepszają osiągane wyniki. W filmie pokazuję jak tworzę mapy, ich przykłady i zastosowanie." - mówi Michał Kasperski.

Michał korzysta z tej metody od kilku lat, na przestrzeni których zgromadził bogaty zbiór map o różnorodnej tematyce. Początkowo rysował mapy odręcznie, obecnie korzysta z programów komputerowych, które wspomagają tworzenie map myśli.

"Dziś, dzięki integracji smartfonu, tabletu, komputera oraz Internetu mam dostęp do moich cyfrowych map z każdego miejsca. Metoda MindMappingu przyniosła mi niebywałe efekty oraz zaoszczędziła mnóstwo czasu. Stanowi jeden z głównych filarów mojego stylu uczenia się. Z wielu poznanych dotychczas sposobów uczenia się i notowania ten wydaje mi się najbardziej twórczy, przydatny i efektywny." - komentuje Michał.

Zobacz film Michała Kasperskiego Moj@ edukacja - Mind Mapping

Chemia w reżyserii uczniowskiej

Filmowanie doświadczeń chemicznych znacznie ułatwia naukę fizyki i chemii - o tym przekonuje Paulina Justka, która we własnym domu przeprowadza doświadczenia chemiczne, nagrywa je i udostępnia uczniom swojej szkoły. Żeby odkryć cały świat, bądź z nauką za pan brat - radzi Paulina, uczennica Zespółu Szkół Budowlano-Drzewnych w Żywcu, laureatka III miejsca w kategorii Uczeń Gimnazjum.

"Film ten ma na celu pokazanie uczniom, jak w prosty sposób, w domowych warunkach można wykonać różnego typu ciekawe doświadczenia, wykorzystując materiały ogólnodostępne, w większości znajdujące się w naszych domach. Chciałam również pokazać swoim kolegom i koleżankom, jak w interesujący i ciekawy sposób można się uczyć w domu poprzez doświadczenia. Nauka nie musi polegać tylko na wkuwaniu regułek, zasad, wzorów czy definicji. Swoją pracą włożoną w wykonanie doświadczeń, a w efekcie całego filmu, chciałam zaciekawić, zainspirować swoich rówieśników do samodzielnej pracy w domu, zdobywając wiedzę przez doświadczenia." - mówi Paulina Justka.

Na potrzeby konkursu Paulina przeds tawia tylko kilka doświadczeń, jednak do tej pory nagrała ich już kilkanaście. Zobacz film Pauliny Justki pt. Żeby odkryć cały świat, bądź z nauką za pan brat.

Web 2.0 w edukacji

Wiele innych ćwiczeń interaktywnych, które pomagają uczyć się szybciej i efektywniej, proponuje na swojej stronie Web 2.0 w edukacji (www.smokky.cba.pl) Dorota Kowalik, uczennica Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 14 w Gliwicach. Znajdziemy tu różne przykłady narzędzi, np. animacje (do tworzenia książek, historyjek z obrazkami), prezentacje, blogi oraz programów, np. Blumind i XMind - kreatory map myśli, Glogster - do tworzenia interaktywnych plakatów, ImageChef - do zabawnej obróbki zdjęć czy Wordle - do graficznego przedstawiania słów kluczowych z tekstu.  W programie Kubbu możemy stworzyć własną mini-stronę z ciekawymi zadaniami dla siebie lub całej klasy, np. krzyżówki, quizy, łączenie różnych informacji w pary.

Różnorodność nowoczesnych technologii oferuje nam wiele narzędzi, których użyć możemy, by wspierać nasz umysł, kreatywność i pamięć. Wybór jest ogromny, dlatego warto wypróbować te, które odpowiadają naszym potrzebom i predyspozycjom.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Przykład z programem red. Wołoszańskiego jest bardzo inspirujący i warto się nad nim zatrzymać i dok...
Proponuję przypomnieć sobie stare programy Bogusława Wołoszańskiego. Facet chodzi i gada, ale TAK ga...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie