Poruszając się po zasobach internetu wpadamy na ich strony co chwilę. Pod koniec 2010 r. ponad 11 milionów Polaków odwiedzało różne blogi obok głównych serwisów informacyjnych i społecznościowych. Łączną liczbę blogów szacowano wówczas na świecie na ok. 135 mln, z czego w Polsce zarejestrowanych było ich około 3 milionów. Czy można je wykorzystać w edukacji szkolnej? Tak, a nawet trzeba!
Kilka lat temu w konkursie na najlepszy blog polskiej blogosfery zwyciężyła 14-latka opisująca swoje rozmowy z ojcem, który zmarł wskutek ciężkiej choroby. Był to bodajże rok 2008. Zastanawiałem się wtedy, czy nie warto wykorzystać blogów bezpośrednio w nauczaniu szkolnym na różnych przedmiotach. Pojawili się wówczas pierwsi nauczyciele, którzy zaczęli korzystać z tego narzędzia na zajęciach, zakładając bloga klasowego i próbując stworzyć z niego interaktywną platformę komunikacji służącą wspieraniu uczenia.
Potem postanowiłem spróbować z projektem blogowym skierowanym do uczniów z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz ich nauczycieli – „Blogowa mapa przemian“. Udało się – w 2011 r. na ten konkurs zgłoszono aż 149 blogów. Dzięki finansowaniu ze środków Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna autorzy najciekawszych blogów otrzymali cenne nagrody pieniężne. W drugiej, niedawno zakończonej edycji konkursu blogów było mniej bo 82, ale były za to dojrzalsze, lepiej dopracowane, bardziej multimedialne. Część z tych blogów funkcjonuje do dziś w sieci i można obejrzeć je na stronie http://mapaprzemian.pl/mapa/. Niektóre z nich, jak na przykład te nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu, to prawdziwe arcydzieła (zob. Blogowe arcydzieła nagrodzone).
Niepoliczalne zalety bloga
Blog to nie jest internetowy pamiętnik. Może oczywiście takim być, ale to tylko jedno, dość wąskie jego zastosowanie. Blog to przede wszystkim platforma współpracy i komunikacji. Ogólnodostępne w sieci narzędzia blogowe umożliwiają wspólne tworzenie zawartości strony przez wiele osób. Blog jest narzędziem, które uczy m. in. współpracy, planowania i komunikacji w zespole. Uczy również zasad komunikacji społecznej. Tworząc bloga rozwijamy oczywiście umiejętności dziennikarskie – tworzymy teksty, filmy, prowadzimy wywiady, montujemy nagrania dźwiękowe. Dzięki setkom narzędzi dostępnych w internecie możemy tę samą treść przekazać na dziesiątki sposobów. Filmem, głosem, tekstem, ale również np. gadającym obrazem, przez puzzle, plakat, komiks... co kto sobie życzy. Każdą taką „wypowiedź“ możemy łatwo w blogu osadzić. Dzięki blogom rozwijamy zatem ważne kompetencje – i społeczne i cyfrowe. Czyż nie są one niezbędne we współczesnym świecie?
I jeszcze słowo o przedmiotach szkolnych – nie ma takiego, na którym nie można byłoby bloga szeroko wykorzystywać. Sprawdzą się na każdym języku (polskim, angielskim, niemieckim, itp.), matematyce, geografii, przyrodzie czy biologii etc. Można i daje to dobre rezultaty! Uczniowie - odpowiednio wsparci przez swojego nauczyciela - mogą i potrafią tworzyć wspaniałe internetowe dzieło. Warto spróbować pracy z blogami już w szkole podstawowej, a koniecznie w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.
Dziś nauczycieli, którzy aktywnie korzystają z blogów jest już w Polsce więcej niż kilka lat temu, ale i tak za mało. Posłuchajmy praktyków i przekonajmy się, aby wykorzystać blogi na swoich zajęciach szkolnych:
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)