Prostą metodą pracy z uczniami (idealne dla edukacji wczesnoszkolnej) jest tzw. lapbook. Dosłownie to książka, którą sami przygotowujemy z dziećmi, a która jest idealnie spersonalizowana. W klasie każdy lapbook przygotowany przez uczniów może być inny. Metoda ta odznacza się nieograniczonymi walorami edukacyjnymi od lektur, nauki liczenia, poznawania przyrody po naukę języków obcych. Ogranicza nas tylko kreatywność uczniów i nauczyciela.
Jak zauważa Anna Kopeć, która stosuje tę metodę pracy, lapbook porządkuje wiedzę ucznia. „Tworzymy coś w rodzaju książek tematycznych, ale w odróżnieniu od wiedzy szkolnej, rozbitej na przedmioty, jest to nauka o rzeczach, zjawiskach, w ujęciu przekrojowym i interdyscyplinarnym. Temat może zostać potraktowany w sposób jak najbardziej wyczerpujący. W każdym momencie można wrócić i uzupełnić nasz katalog o nowe informacje, fakty, rysunki czy zdjęcia.“ – zauważa.
W kanale YouTube można zobaczyć filmowy instruktaż Anny Kopeć przygotowania lapbooka:
A jak może wyglądać praca z lapbookiem na zajęciach – tu kilka zdjęć z wakacyjnej pracy z lapbookiem i kolejny filmik:
Zobacz też wpis na blogu Anny Kopeć poświęcony lapbook‘om: http://knp.lublin.pl/pl/blog/anna-kopec/353-z-ksiazka-na-kolanach.html.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).
* * *
Na temat innowacji dydaktycznych przeczytaj także w Edunews.pl: