Uczenie oparte na grach przyszłością edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Gates’ów rozpoczęła współpracę z Centrum Naukowym Gier Uniwersytetu Washington. Rezultatem współpracy ma być przygotowanie darmowej gry edukacyjnej Refraction. Jednym z priorytetów fundacji jest prowadzenie badań i rozwijanie uczenia się opartego na grach. Zdaniem Billa Gatesa uczenie się oparte na grach będzie fundamentem edukacji przyszłości.(C) Edunews.pl

Według Billa Gatesa w klasach szkolnych przyszłości uczniowie będą podzieleni na grupy w zależności od stopnia posiadanych kompetencji. Lekcja będzie wyglądała inaczej niż obecnie. Nie będzie jednego wykładu nauczyciela wspomaganego rozmaitymi narzędziami multimedialnymi. Uczniowie pracować będą w mniejszych lub większych zespołach. Jedni będą grali w edukacyjną grę albo pracowali na symulatorze rzeczywistości. Inni pracować będą z nauczycielem nad zagadnieniami teoretycznymi, jeszcze inni odbywać będą w tym czasie lekcje online, w których prowadzić ich będzie avatar nauczyciela.

Taka forma organizacji zajęć pozwoli wydobyć z uczniów wysoką motywację do uczenia się i entuzjazm porówywalny z tym, gdy siedzą oni przed ekranem i grają w pasjonującą grę. Umożliwiłaby również wprowadzenie zróżnicowanego tempa uczenia się, tak aby każdy mógł rozwijać umiejętności w preferowanym przez siebie stylu i czasie.

Gates precyzuje, że nie chodzi jednak o zastąpienie jedną wielką grą całej lekcji. Gry w tej koncepcji są kluczowym elementem i wartością dodaną do programu kształcenia.

We wspomnianej grze Refraction zadaniem uczniów będzie uwolnienie zwierząt, które uwięzione zostały w statkach kosmicznych. Statki te wymagają różnego rodzaju paliwa, które powinno zostać dostarczone w odpowiednich proporcjach. Zadaniem uczniów jest przygotowanie paliwa w odpowiedniej ilości z wykorzystaniem laserów.

Gates uważa, że można poprzez gry uczyć świetnie matematyki, a uczniowie będą wysoce zmotywowani do nauki i nawet mogą nie zauważyć, że uczą się ułamków, niejako przy okazji grania. Proces grania odbywa się pod kontrolą nauczyciela, który na swoim komputerze widzi postępy uczniów i może reagować, gdy pojawią się trudności. Trochę to przypomina pracę orkiestry – wszyscy grają, każdy ma inne zadania, ale razem się uczą. A nauczyciel jest dyrygentem.

Można się spodziewać, że w najbliższych latach na rynku pojawi się wiele bezpłatnych gier edukacyjnych (także online), które pozwolą nauczycielom prowadzić ciekawsze zajęcia z całą klasą lub poszczególnymi uczniami.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(Źródło: The Atlanta Journal-Constitution, eSchoolNews.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie