Czas na feedback dla oświaty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
recenzje publikacjiSzkoła przewija się przez życie każdego człowieka. U jednych tylko dlatego, że są uczniami; u innych powraca także, gdy stają się rodzicami. Jeszcze inni dorośli zostają nauczycielami i wiążą się ze szkołą zawodowo. Odbiór szkoły będzie inny, w zależności od tego, w jakiej roli występujemy. Zawsze jednak rzeczywistość oświatowa odciska głębokie piętno w życiu każdego z nas... 
 
Książka Jadwigi Radwańskiej jest znakomita – sensacyjna, mądra i praktyczna. Sensacyjna – bo wciąga niczym kryminał, ukazując pod gładką powierzchnią pozorów, pulsujące namiętności, bezwzględną grę sił i interesów, przemoc i manipulację na usługach totalitarnej organizacji i jej posłusznych „egzekutorów”. Sensacyjne są diagnozy w swojej bezkompromisowej trafności, oparte na pogłębionej refleksji, obserwacjach, doświadczeniach i wiedzy Autorki oraz podbudowane „twardymi” danymi, czerpanymi z zewnętrznych źródeł: badań statystycznych,  socjologicznych ankiet  i ekspertyz, wyników najnowszych nauk od teorii zarządzania i marketingu przez psychologię biznesu po osiągnięcia neuronauki. 

To mądra książka – Autorka niejako „po drodze” swoich rozważań wprowadza i objaśnia pojęcia takie jak: resentyment, kapitał społeczny, schadefreunde, atrybucja, benchmarking. Liczne diagramy i tabele pozwalają przystępnie i ze swobodą przenosić wiedzę z dziedzin tj. zarządzanie projektami, zarządzanie zasobami ludzkimi czy psychologia społeczna na znaną dziedzinę oświaty i jej czołową instytucję – szkołę. Poraża przenikliwość tych wywodów. Poraża, ale i zachwyca – z gawędziarską swadą Autorka ilustruje je anegdotami, dialogami i „obrazkami z życia”, aforyzmami. Mądrość tej książki nie ogranicza się do erudycji i analizy. Równie ważny jest jej wymiar praktyczny.

Wreszcie, „Czas na feedback dla oświaty” - jest nie tylko zjadliwą krytyką, lecz praktycznie ukazuje co zrobić, aby toksyczną szkołę zamienić w przyjazne wychowanie  do życia. Czy łatwo wprowadzić te zmiany? Nie wiążą się one z kosztownymi nakładami w infrastruktury ani nie wymagają skomplikowanych procedur organizacyjnych. Wystarczy zmienić – tylko i zarazem aż nastawienie nauczycieli, dyrektorów szkół, decydentów w dziedzinie oświaty. Czy to możliwe? Czy da się zmienić mentalność? Absurdalny system przemocy, oparty na agresji, strachu i rywalizacji, marnujący społeczną energię i niszczący ludzką wrażliwość – przemienić w przyjazne środowisko sprzyjające rozwojowi młodych ludzi? Czy szkoła może dostrzec w uczniu człowieka? Czy szkoła może polubić dzieci? 

Czas na feedback dla oświatyJak zauważa autorka we wprowadzeniu, intencją jej było dostarczenie informacji o istotnych aspektach rzeczywistości oświatowej, nie tylko przez pryzmat osobistych refleksji, obserwacji, doświadczeń, wiedzy, ale w odniesieniu do badań i wiedzy ekspertów, rodziców i uczniów. Życzeniem Jadwigi Radwańskiej jest potraktowanie materiału zawartego w książce jako cennego feedbacku, który w oświacie jest bardzo słabym ogniwem, a który powinien wejść na stałe do szkół.

Czas na feedback dla oświaty. Jadwiga Radwańska, Wydawnictwo Difin, 2010.
Liczba stron/format: 179/B5, Okładka: miękka.
 
Publikacja objęta patronatem medialnym portalu Edunews.pl.
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie