Podczas kongresu OSKKO, prowadziłam wykład warsztatowy przedstawiający „złe” rady udzielone dyrektorom rozpoczynającym pracę. Planując wykład skonsultowałam się z dyrektorami prowadzącymi projekt ADORE i poprosiłam ich o przypomnienie siebie nietrafionych rad, które kiedyś otrzymali. Z tego powstało sześć obszarów. Podczas spotkania wraz z czterema dyrektorkami: Martą Hołub, Beatą Kacprowicz, Barbarą Kochanek, Joanną Walczak, przedstawiłyśmy te chybione rady i wspólnie z uczestnikami staraliśmy się je przeformułować na dobre rady.
W tym wpisie obie wersje – rady nietrafione (jako punkt odniesienia) i wypracowane rady bardziej pomocne w pracy dyrektora.
1. Nie miej zaufania do nikogo
- Nie ufaj nauczycielom. Kontrola jest najwyższym poziomem zaufania.
- Licz tylko na siebie, nikt ci nie pomoże.
- Miej kontakt z nauczycielami też w weekendy, pisz do nauczycieli, aby czuli kontrolę.
- Uważaj na vice, bo cię wygryzie.
To co nam wyszło po zmianie:
- Szukaj sprzymierzeńców i sojuszników, też we własnym gronie pedagogicznym.
- Ogranicz kontrolę, bo możesz wpędzić nauczycieli w depresję.
- Bądź nieschematyczny/a, pojawiaj się niespodziewanie w różnych miejscach.
- Pamiętaj, że możesz liczyć na pomoc innych np. OSKKO.
2. Pracuj ponad siły i sam/a
- Najlepiej, jak wszystko zrobisz sam/a, ponieważ zrobisz to najlepiej.
- Przychodź do pracy w soboty, bo wtedy jest cisza i spokój.
- Najlepiej pracować popołudniami albo w soboty, gdy nikogo nie ma w szkole.
- Bierz pracę do domu, również w weekend.
- Chciałeś/aś to masz, wiedziałeś/aś, na co się piszesz.
To co nam wyszło po zmianie:
- Znajdź czas na spokojną pracę.
- Zaufaj innym i ich wysłuchaj.
- Deleguj zadania.
- Cmentarze są pełne ludzi niezastąpionych.
- Zmiany rozpoczynaj własnym przykładem.
- Pilnuj higieny swojej pracy.
- Korzystaj z materiałów przygotowanych przez innych.
- Nie wszystko musisz zrobić sam.
3. Rodziców trzymaj z daleka
- Rodziców trzymaj jak najdalej od siebie.
- Musisz być stale dostępny/a, szczególnie dla rodziców.
To co się pojawiło po zmianie:
- Empatycznie wysłuchaj, ale stawiaj granice.
- Bądź z rodzicami, zauważaj ich, rozmawiaj z nimi.
- Umawiaj się z rodzicami z wyprzedzeniem.
- Wprowadź procedurę interwencji – kolejność zgłaszania skarg.
- Zrozum i wytłumacz, traktuj poważnie.
4. Papiery najważniejsze
- Najważniejsze, to mieć porządek w papierach.
- Zajmij się przetargami, sprawami kadrowymi, PIPem, Sanepidem, bo możesz dostać karę finansową. Twórz „dupochrony”.
- Nauczanie sceduj na vice, tu nie ma kar finansowych.
- Pamiętaj, że za wszystko odpowiadasz.
- Bezwzględnie trzymaj się regulaminów i procedur.
- Trzymaj dobrze z samorządem, nawet kosztem podejmowania niewłaściwych decyzji.
A po zmianie:
- Wyznacz dokumenty konieczne i określ – co ma w nich być.
- Korzystaj z gotowców lub je stwórz dla nauczycieli.
- Zajmij się tylko planem nadzoru, resztę niech robią nauczyciele.
- Zaufaj kuratorium i w razie kontroli, czekaj, aż poproszą o dokumenty.
- Bądź pewny swego i nie bój się.
5. Nie korzystaj z pomocy innych
- Nie można nauczyć się kierować szkołą, trzeba się z tym urodzić.
- Szkoła to twój problem, nie rozmawiaj z innymi o problemach, zepsujesz sobie opinię.
- Szkolenia są bez sensu – nic nie wnoszą, tylko zajmują czas.
A co po zmianie:
- Kto pyta nie błądzi.
- Nie ma głupich pytań – pytaj.
- Mów o problemach, proś o pomoc.
- Miej krąg ludzi życzliwych.
- Na wszelki wypadek zadawaj pytania anonimowo.
- Korzystaj z dobrych szkoleń i je polecaj innym.
6. Inwestuj w grubą skórę, nie bądź zbyt miła/miły
- Trzeba mieć twardą d…., gdy ma się miękkie serce.
- Każdy dobry uczynek będzie przykładnie ukarany.
A po zmianie:
- Nie licz, że każdy twój dobry uczynek będzie na pewno doceniony.
- Oczekuj życzliwości, kieruj się sercem, nie trać nadziei.
I dobre rady dla każdego dyrektora:
- Bądź sobą.
- Traktuj innych jak chciał(a)byś, aby traktowano ciebie.
- Bądź życzliwy/a.
- Asertywnie dbaj o siebie.
- Zaufaj vice i innym nauczycielom.
- Bądź człowiekiem.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Stephanie Vozza w FastCompany.com.