Rady nietrafione i rady pożyteczne

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas kongresu OSKKO, prowadziłam wykład warsztatowy przedstawiający „złe” rady udzielone dyrektorom rozpoczynającym pracę. Planując wykład skonsultowałam się z dyrektorami prowadzącymi projekt ADORE i poprosiłam ich o przypomnienie siebie nietrafionych rad, które kiedyś otrzymali. Z tego powstało sześć obszarów. Podczas spotkania wraz z czterema dyrektorkami: Martą Hołub, Beatą Kacprowicz, Barbarą Kochanek, Joanną Walczak, przedstawiłyśmy te chybione rady i wspólnie z uczestnikami staraliśmy się je przeformułować na dobre rady.

W tym wpisie obie wersje – rady nietrafione (jako punkt odniesienia) i wypracowane rady bardziej pomocne w pracy dyrektora.

1. Nie miej zaufania do nikogo

  • Nie ufaj nauczycielom. Kontrola jest najwyższym poziomem zaufania.
  • Licz tylko na siebie, nikt ci nie pomoże.
  • Miej kontakt z nauczycielami też w weekendy, pisz do nauczycieli, aby czuli kontrolę.
  • Uważaj na vice, bo cię wygryzie.

To co nam wyszło po zmianie:

  • Szukaj sprzymierzeńców i sojuszników, też we własnym gronie pedagogicznym.
  • Ogranicz kontrolę, bo możesz wpędzić nauczycieli w depresję.
  • Bądź nieschematyczny/a, pojawiaj się niespodziewanie w różnych miejscach.
  • Pamiętaj, że możesz liczyć na pomoc innych np. OSKKO.

2. Pracuj ponad siły i sam/a

  • Najlepiej, jak wszystko zrobisz sam/a, ponieważ zrobisz to najlepiej.
  • Przychodź do pracy w soboty, bo wtedy jest cisza i spokój.
  • Najlepiej pracować popołudniami albo w soboty, gdy nikogo nie ma w szkole.
  • Bierz pracę do domu, również w weekend.
  • Chciałeś/aś to masz, wiedziałeś/aś, na co się piszesz.

To co nam wyszło po zmianie:

  • Znajdź czas na spokojną pracę.
  • Zaufaj innym i ich wysłuchaj.
  • Deleguj zadania.
  • Cmentarze są pełne ludzi niezastąpionych.
  • Zmiany rozpoczynaj własnym przykładem.
  • Pilnuj higieny swojej pracy.
  • Korzystaj z materiałów przygotowanych przez innych.
  • Nie wszystko musisz zrobić sam.

3. Rodziców trzymaj z daleka

  • Rodziców trzymaj jak najdalej od siebie.
  • Musisz być stale dostępny/a, szczególnie dla rodziców.

To co się pojawiło po zmianie:

  • Empatycznie wysłuchaj, ale stawiaj granice.
  • Bądź z rodzicami, zauważaj ich, rozmawiaj z nimi.
  • Umawiaj się z rodzicami z wyprzedzeniem.
  • Wprowadź procedurę interwencji – kolejność zgłaszania skarg.
  • Zrozum i wytłumacz, traktuj poważnie.

4. Papiery najważniejsze

  • Najważniejsze, to mieć porządek w papierach.
  • Zajmij się przetargami, sprawami kadrowymi, PIPem, Sanepidem, bo możesz dostać karę finansową. Twórz „dupochrony”.
  • Nauczanie sceduj na vice, tu nie ma kar finansowych.
  • Pamiętaj, że za wszystko odpowiadasz.
  • Bezwzględnie trzymaj się regulaminów i procedur.
  • Trzymaj dobrze z samorządem, nawet kosztem podejmowania niewłaściwych decyzji.

A po zmianie:

  • Wyznacz dokumenty konieczne i określ – co ma w nich być.
  • Korzystaj z gotowców lub je stwórz dla nauczycieli.
  • Zajmij się tylko planem nadzoru, resztę niech robią nauczyciele.
  • Zaufaj kuratorium i w razie kontroli, czekaj, aż poproszą o dokumenty.
  • Bądź pewny swego i nie bój się.

5. Nie korzystaj z pomocy innych

  • Nie można nauczyć się kierować szkołą, trzeba się z tym urodzić.
  • Szkoła to twój problem, nie rozmawiaj z innymi o problemach, zepsujesz sobie opinię.
  • Szkolenia są bez sensu – nic nie wnoszą, tylko zajmują czas.

A co po zmianie:

  • Kto pyta nie błądzi.
  • Nie ma głupich pytań – pytaj.
  • Mów o problemach, proś o pomoc.
  • Miej krąg ludzi życzliwych.
  • Na wszelki wypadek zadawaj pytania anonimowo.
  • Korzystaj z dobrych szkoleń i je polecaj innym.

6. Inwestuj w grubą skórę, nie bądź zbyt miła/miły

  • Trzeba mieć twardą d…., gdy ma się miękkie serce.
  • Każdy dobry uczynek będzie przykładnie ukarany.

A po zmianie:

  • Nie licz, że każdy twój dobry uczynek będzie na pewno doceniony.
  • Oczekuj życzliwości, kieruj się sercem, nie trać nadziei.

I dobre rady dla każdego dyrektora:

  • Bądź sobą.
  • Traktuj innych jak chciał(a)byś, aby traktowano ciebie.
  • Bądź życzliwy/a.
  • Asertywnie dbaj o siebie.
  • Zaufaj vice i innym nauczycielom.
  • Bądź człowiekiem.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Stephanie Vozza w FastCompany.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie