O zdolności myślenia obrazami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wśród bogatych zbiorów TED znajdziemy świetne wystąpienie Temple Grandin, u której w dzieciństwie zdiagnozowano autyzm. Opowiada ona o tym, jak działa jej umysł, opisuje umiejętność „myślenia obrazami“, która umożliwiła jej rozwiązanie problemów, które „zwykły“ mózg mógłby po prostu przeoczyć. Przekonuje, że światu potrzeba osób ze spektrum autystycznego: tych myślących wizualnie, tych myślących „wzorami“ i tych myślących „werbalnie“, oraz osób typu inteligentnego pasjonata czy komputerowca.photo: sxc.hu

Temple Grandin uważa, że w dzisiejszym systemie oświaty takiego Einsteina, Mozarta czy Teslę zapewne zdiagnozowanoby jako przedstawicieli spektrum autyzmu. Testy i egzaminy z reguły zabijają w uczniach kreatywność, hamują ponadprzeciętną aktywność mózgu, którą możnaby spożytkować na wymyślanie wielu innowacyjnych rozwiązań. "Dręczy mnie kwestia, jak sprawić, by takie dzieciaki wynalazły kiedyś następne rozwiązania energetyczne" – mówi Grandin, bo świat potrzebuje przecież nowych Einsteinów i Tesli.

Na czym polega myślenie obrazami? „To filmy w głowie. Mój umysł działa jak wyszukiwanie obrazków w Google. Jako dziecko sądziłam, że wszyscy myślą obrazami. Pracując nad książką "Myślenie obrazami" rozmawiałam z ludźmi o tym, jak myślą. I zaskoczyło mnie, że ja myślę zupełnie inaczej.“ – opowiada Grandin. "Jeśli powiem: pomyśl o wieży kościelnej, u większości pojawi się "ogólny" obraz (...) Ja widzę tylko obrazy konkretne. Pojawiają się mi w pamięci, jak w wyszukiwarce obrazków (...) ktoś mówi "but" i w mojej wyobraźni pojawia się pełno butów z lat 50-60."

"Martwi mnie, że obecnie w polityce, w różnych rozwiązaniach jest za dużo abstrakcji. Odchodzi się od praktyki. Martwi mnie, że szkoły rezygnują z zajęć praktycznych, bo w plastyce i podobnych przedmiotach osiągałam najlepsze wyniki." – mówi Grandin komentując minusy współczesnych systemów oświaty. I zauważa, że nauczyciele często nie mają pojęcia, co robić z genialnymi dziećmi. Światu potrzeba przecież umysłów różnego rodzaju.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Temple Grandin podczas konferencji TED (warto je przypomnieć, choć nagrane zostało w 2010 r.):

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie