Jak lepiej promować pomysłowość?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ludzka pomysłowość jest cechą ważną i potrzebną. W szkole nie można jej hamować i ograniczać. Trzeba ją wyzwalać i dać szansę, bo jest elementem kreatywności. Warto promować działania edukacyjne, które stawiają na pomysłowość, oryginalność, jakość i kreatywność.

Lepiej, lepiej… - czyli jak? Co to właściwie znaczy? Pytanie zadawane dość często w rozmaitych kontekstach, na które niektórzy odpowiadają, że zwykle „lepsze” jest wrogiem dobrego. „Dobra zmiana” także zapowiada, że będzie lepiej. Ale: z czym będzie lepiej? Co będzie lepsze? Czy to nowe w codziennym życiu zwykle jest naprawdę lepsze od dotychczasowego, tradycyjnego, sprawdzonego?

Lepiej, dobrze, czyli jak?

Lepiej – to już było odpowiadają niepokorni i złośliwi. Co to faktycznie znaczy w warunkach obecnej szkoły? Czy lepiej w szkole, to znaczy czegoś w niej więcej, a może czegoś mniej, ale ciekawiej, skuteczniej, mądrzej, życzliwiej…? A może bardziej pomysłowo?

Lustracja obecnej szkoły ujawnia, że pomysłowość nie jest w cenie. Choć u uczniów jest ona zwykle ogromna. Warto ją umiejętnie wykorzystać w aktywizowaniu i motywowaniu do uczenia się. Pisano o tym już wielokrotnie. Można zajrzeć na nasza stronę internetową w opcji Informacja pedagogiczna/Motywowanie. Opisano tam około 60 różnorodnych strategii i metod wywierania wpływu na uczniów, w tym te, które promują pomysłowość, kreatywność i przedsiębiorczość.

Liczni autorzy publikacji o edukacji wskazują, że w szkołach będzie lepiej, gdy edukacja młodych ludzi będzie pojmowana nie jako „nauczanie treści” i zapamiętywanie faktów, ale jako trening umysłów do samodzielnego i twórczego myślenia. Tak – właśnie racjonalne myślenie jest takim dobrym wskaźnikiem tego lepszego.

Liczy się racjonalne myślenie

Liczy się myślenie – powtarza wielu autorów, którzy domagają się budowania szkoły myślenia, ale problem w tym, że ci, którzy programują „dobrą zmianę” także jakoś myślą. Zwykle, gdy ktoś mówi, że szkoła potrzebuje dobrej zmiany – to odpowiadam, że tak potrzebuje bardzo dobrej zmiany. Podobnie potrzebuje ona nie dobrego nauczyciela, ale bardzo dobrego, tj. takiego, który potrafi inspirować i uskrzydlać.

Ludzie młodzi zwykle lubią tego nauczyciela, który jest sympatyczny, życzliwy, ale i wymagający oraz sprawiedliwy. Uczniowie mówią, że to jest ten, który potrafi nauczyć. Inni podkreślają, że bardzo dobry nauczyciel to ten, który pokazuje różne, ciekawe doświadczenia i eksperymenty, albo też pozwala je samodzielnie wykonywać. Mówiąc krótko to ten, który lubi uczniów i swoją pracę.

Lubiany jest także ten, który uczy racjonalnego i kreatywnego myślenia oraz lubi eksperymenty. Warto więc przypomnieć nauczycielom:
1. edukacyjne (motywujące) znaczenie eksperymentów w uczeniu się treści;
2. potrzebę ich stosowania w uczeniu się różnych przedmiotów;
3. podstawowe różnice między obserwacją a eksperymentem i ich cechy.

Lepiej badać niż przyswajać

Liczba publikacji ukazujących doniosłe znaczenie poszukiwania, odkrywania, badania i eksperymentowania jest spora. Potrzeba organizowania eksperymentów szkolnych bierze się z tego, że są one wartościowe w uczeniu się i edukacji, bo zaciekawiają, aktywizują, motywują i angażują uczniów. Myśląc o zachęcaniu nauczycieli do ich stosowania, warto przede wszystkim zapewnić szkołom odpowiednią bazę materialną nauczania, w tym w szczególności w kształceniu przedmiotów ścisłych.

Ludzie prezentują różnorodne postawy, ale w edukacji liczy się postawa badawcza uczniów i nauczycieli. Ujawnia się podczas eksperymentu. Jest on metodą badań we wszystkich dziedzinach nauki. A jednym z najważniejszych celów edukacji przyrodniczej, jest uczenie się poprzez poszukiwanie, odkrywanie i badanie. Eksperyment zajmuje tu kluczowe miejsce. Chodzi o nabycie umiejętności obserwacyjnych i badawczych, rzetelnej wiedzy oraz poszukującej, badawczej postawy uczniów.

Lekcja z eksperymentem nie należy do łatwych od strony organizacyjnej, ale pamięta się ją długo. Dość powszechnie wiadomo, że eksperyment jest trudną, ale najważniejszą metodą nauczania i uczenia się treści przyrodniczych i innych. Trudno wyobrazić sobie uczenie się biologii, chemii, fizyki czy przyrody bez pokazu doświadczeń i wykorzystywania uczniowskich eksperymentów, bo:

Wszystko, co wiemy o rzeczywistości, zaczyna się i kończy na eksperymencie - Albert Einstein

Lepsze metody uczenia się

Organizatorzy konkursu Grupy Adamed pt 30 laboratoriów na 30-lecie Adamedu, wskazują na walory właśnie takich cech, jak: pomysłowość, oryginalność, kreatywność i wysoka jakość działania. Przypominają, że:

Szkolne lekcje chemii, biologii czy fizyki bez doświadczeń są jak kurs na prawo jazdy bez samochodu. Nauczyć się podstaw niby można, ale frajdy nie ma w tym żadnej. Cała zabawa i potęga edukacyjna w naukach ścisłych drzemie w eksperymentowaniu.

Liczne są przecież edukacyjne walory naukowych i szkolnych eksperymentów oraz doświadczeń. Są one raczej znane nauczycielom przedmiotów ścisłych, ale w szkole zwykle brakuje odpowiedniej bazy do ich wykonania. Szerzej o znaczeniu tej metody nauczania jest np. w artykule pt. Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu w portalu Edunews.pl.

Liczba realizowanych eksperymentów nie jest imponująca. Pokazują to różnorodne badania. Potrzeba zaś eksperymentowania na lekcjach w szkole bierze się przede wszystkim z edukacyjnych walorów tej metody uczenia się. Wielu piszących o edukacji wskazuje na ogromne znaczenie rozwijania uczniowskiego myślenia: samodzielnego, racjonalnego, innowacyjnego, alternatywnego, kreatywnego itd. Zamiast więc nauczania - w rozumieniu nabywanie wiadomości i przedmiotowych umiejętności – trzeba więcej eksperymentować, bo to motywuje do uczenia się. Liczy się więc pomysłowość uczniów i nauczycieli. Ważne jest, aby jej nie hamować i ograniczać, a postawić ją na właściwe miejsce w edukacji.

Pomysł Grupy Adamed jest szansą na nowoczesne laboratorium w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej w Polsce. To nie kwestia środków finansowych, ale pomysłu i zapału uczniów oraz ich nauczycieli. Laboratorium takie stanie się miejscem eksperymentowania i faktycznego badania przyrodniczych zjawisk przez uczniów. To warto promować. Właśnie takie podejście sprzyja łamaniu starych schematów. Szerzej o tym jest w artykule pt. Dydaktyczne schematy trzeba burzyć w portalu Edunews.pl. Warto przeczytać i przemyśleć!

Lubianego nauczyciela - mistrza pyta uczeń: Mistrzu, jak długo trzeba czekać, by coś się zmieniło na lepsze? On odpowiada: Jeśli będziesz czekał to bardzo długo - znalezione na Facebooku.

 

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie