Początek końca debaty oświatowej

Fot. Elżbieta Tołwińska-Królikowska

Narzędzia
Typografia

Ostatnia prosta debaty edukacyjnej A.D. 2016. Fundacja Przestrzeń dla Edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego i ruch społeczny Obywatele dla Edukacji zaprezentowały 20 czerwca br. „Raport Obywatelski”, który miał być podsumowaniem tego, co działo się w debacie edukacyjnej w ostatnim półroczu. W spotkaniu, w siedzibie ZNP, wzięła udział także Minister Anna Zalewska, która starała się przekonać uczestników do prowadzonych przez resort edukacji działań. Kilka dni wcześniej stanowisko wobec proponowanych zmian w systemie oświaty zajęło także Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty OSKKO. A w Toruniu tymczasem... zapewniono już pełne poparcie dla proponowanych przez MEN zmian.

Na poniedziałkowym spotkaniu Minister Zalewska streściła stanowisko MEN wobec potrzeb edukacyjnych, między innymi obiecując, że na konferencji w Toruniu nastąpi „odsłonięcie” planu przebudowy systemu edukacji, który jest przecież od dawna postulowany przez środowiska oświatowe. Widoczny jest wyraźny rozdźwięk między punktem widzenia MEN a punktem widzenia organizacji oświatowych, obywatelskich i edukacyjnych. W odpowiedzi, w ramach „Raportu obywatelskiego”, szefowa MEN usłyszała zastrzeżenia do procedury debaty „Uczeń-Rodzic-Nauczyciel”, którą ministerstwo początkowo nazwało szumnie „konsultacjami społecznymi”, choć nimi nie są. O tym, czym są konsultacje społeczne opowiedziała Iga Kazimierczyk z Fundacji Przestrzeń dla Edukacji, a o źle zorganizowanych debatach (a w zasadzie nie debatach, tylko „nieformalnych spotkaniach przy kawie i ciasteczkach”) informowali ich bezpośredni uczestnicy, także eksperci MEN uczestniczący w tychże debatach.

Zofia Grudzińska z ruchu społecznego Obywatele dla Edukacji przypomniała jej też, że zorganizowana przez MEN „debata” nie jest pierwszym tego rodzaju społecznym wydarzeniem, gdyż w debacie w 2015 roku w ramach przygotowań do III Kongresu Edukacji i samego Kongresu wzięło udział blisko 2000 uczestników (m.in. nauczycieli i rodziców, ale też uczniów, których zabrakło w tegorocznych spotkaniach firmowanych przez MEN) i że realizując proces obywatelskiej polityki edukacyjnej wypracowano „Porozumienie dla Edukacji”, obszerny spis postulatów dotyczących systemu edukacji. Niestety nowe władze MEN nie były zainteresowane połączeniem różnych punktów widzenia na sprawy oświatowe. Elżbieta Tołwińska-Królikowska przedstawiła podsumowanie działalności organizacji pozarządowych, pracujących w interesie polskiej edukacji. Miały szansę wypowiadać się osoby, które wcześniej zgłosiły taką chęć; był też czas na wystąpienia z sali – nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy wyższych uczelni. Całe wydarzenie zostało zarejestrowane, można je obejrzeć na stronie www.raportobywatelski.pl (zob. Nagranie).

Stanowisko OSKKO

Zmiany zapowiadane przez MEN budzą niepokój środowisk oświatowych. W związku z zapowiedziami licznych zmian w oświacie, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej (OSKKO) przedstawiło postulaty zebrane wśród dyrektorów, liderów, urzędników oświatowych. Jest to głos istotnej liczby osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem w oświacie (stowarzyszenie zrzesza około 5 000 dyrektorów, liderów, urzędników oświatowych i ma 33 000 zidentyfikowanych korespondentów).

Na stronie http://www.oskko.edu.pl/stanowisko_oskko-czerwiec2016/ można zapoznać się z dokumentem, poruszającym kwestię systemu oświaty (m.in. z kluczowym postulatem „6+3+pełne trzy” i propozycją wprowadzenia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego), statusu nauczyciela i dyrektora, zarządzania wewnątrzszkolnego, nadzoru pedagogicznego, doskonalenia zawodowego nauczycieli i finansowania oświaty.

Tymczasem pełne poparcie już zapewnione (na lata)

27 czerwca w Toruniu na tzw. konferencji podsumowującej Ogólnopolską Debatę o Edukacji Minister Anna Zalewska zaprezentuje kierunki zmian w systemie oświaty na najbliższe lata. Niestety w tym głośno zapowiadanym od dawna spotkaniu będą mogły wziąć udział głównie osoby „zaproszone imiennie przez MEN”. Jak się okazało – MEN przygotowało dwie rejestracje – ta pierwsza właśnie dla osób z listy wewnętrznej MEN, a ta druga kilka dni później – dla ogółu zainteresowanych. Ta druga rejestracja otwarta została 20 czerwca 2016 r. o godzinie 12:00. Ale osoby, które wysłały zgłoszenie o 12.01 już nie dostały zaproszenia na nią ("Przepraszamy, w związku z ograniczoną liczbą miejsc rejestracja została zamknięta")…

Czego możemy się zatem spodziewać? Spodziewamy się „pełnego poparcia dla zmian”, pełnych euforii wybuchów radości i burzy oklasków „imiennie zaproszonych” po wystąpieniach przedstawicieli MEN, a na pytanie Pani Minister „Pomożecie?” - koniecznie odpowiedzi „Pomożemy!”.

Transmisja online z Torunia zapowiedziana została na 27.06 godz. 11.00 na stronie men.gov.pl (w sekcji wideo).

Można powiedzieć, że w najbliższy poniedziałek w Toruniu nastąpi prezentacja Narodowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni Oświatowej, a potem Ministerstwo przystąpi do intensywnego betonowania. Ale nie martwmy się na zapas, w najbliższej pięciolatce na pewno powstanie Nowy Wspaniały System Oświaty i wszyscy będziemy już bardzo szczęśliwi. No i skończy się ta debata oświatowa, która przecież już nuży, bo służy tylko jako zasłona dymna tego, co już dawno postanowione. Tzn. czytaj: debata oświatowa nie będzie już potrzebna, bo przecież zapewnione zostało pełne poparcie społeczne dla zmian: 99,7%! Będzie wreszcie porządek, spokój i nareszcie rozpocznie się w szkołach Prawdziwa Nauka. A nie to, co teraz harce i swawole jakieś... Deja vu?

 

(Źródło: informacja Obywateli dla Edukacji z Raportu Obywatelskiego, informacja OSKKO, opr. red.; fotografia: Elżbieta Tołwińska-Królikowska)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie