Rodzice, dzieci i technologie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już 35% rodziców chce kontaktować się ze szkołą przez Internet w telefonie komórkowym – wynika z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Librus. Ale w rodzinie to dzieci orędownikami nowych technologii i one wskazują, z których technologii warto najlepiej korzystać. Ponad połowa z nich chciałaby zmienić swój telefon na bardziej nowoczesny i użyteczny.PHOTO: SXC.HU

Polscy rodzice coraz bardziej ufają nowym technologiom, chcą mieć dostęp do informacji o ocenach i frekwencji dzieci przez Internet. Aż 35% z nich deklaruje zamiar korzystania z e-dziennika za pośrednictwem telefonu komórkowego. 85% uznało, że elektroniczny dziennik ułatwia dostęp do informacji na temat postępów dziecka w nauce. Jednak orędownikami nowych technologii są dzieci. Marzą o zakupie zaawansowanych telefonów dających dostęp do Internetu. Co najciekawsze, aż 53% z nich chce korzystać z e-dziennika przez telefon komórkowy. Takie wnioski płyną z najnowszego sondażu Wydawnictwa Librus zrealizowanego na grupie 3,8 tys. dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz ponad 1,2 tys. rodziców.

Wagary monitorują przez komputer

Z zebranych informacji wynika, że aż 35% rodziców deklaruje zainteresowanie dostępem do e-dziennika poprzez telefony komórkowe. Tymczasem, chociaż aż 85% rodziców uznało, że elektroniczny dziennik ułatwia dostęp do informacji nt. postępów dziecka w nauce, preferowaną formą korzystania z e-platformy jest komputer. Zdaniem 46% rodziców takie rozwiązanie poprawia kontakty z nauczycielami. Siedmiu na dziesięciu uważa, że monitorowanie frekwencji to sposób na dyscyplinowanie wagarowiczów.

Dzieci biją rodziców na głowę!

Chociaż rodzice zadeklarowali korzystanie z technologii mobilnych w procesie edukacji, liderami w zakresie wiedzy o nowinkach są dzieci. Więcej niż co drugi uczeń zamierza śledzić własne oceny i korzystać z narzędzi edukacyjnych przez telefon komórkowy (53% wskazań przy 35% deklarowanych przez rodziców). 65% uczniów potrafiło wskazać system operacyjny, w jakim działa posiadany przez nich telefon.

„Technologie mobilne trafiają do naszych domów właśnie przez dzieci i młodzież. Badając różnice w preferencjach rodziców i uczniów można zaobserwować, że Ci drudzy wybierają nowsze technologie.” – mówi Marcin Kempka, prezes zarządu Wydawnictwa Librus. Na rynku technologii mobilnych, w szczególności na rynku oprogramowania dla Smartphonów obserwujemy starcie dwóch gigantów: Google (system Android) oraz Apple (system iOS). Ogromne znacznie dla nich będzie mieć właśnie uczeń, który przyzwyczajając się do jednej technologii, może pozostać jej wierny przez długi czas. Tak, jak rodzice są lojalnymi użytkownikami telefonów Nokia, które zdobyły rzesze zwolenników w ostatnich latach.

54% uczniów chce zmienić komórkę

Podczas gdy nowy aparat zamierza nabyć 40% rodziców, ponad połowa (54%) uczniów deklaruje chęć wymiany telefonu komórkowego. Co ciekawe, uczniowie zainteresowani zmianą komórki, potrafią w większości przypadków określić, jaki system operacyjny preferują. Liderami w sondażu Wydawnictwa Librus były iOS i Symbian (ex equo po 11% wskazań). Na podium znalazł się także Android (10% wskazań), dalej BlackBerry i Samsung Bada (po 3%).

„Wśród uczniów interesujący wydaje się częsty wybór systemu iOS (iPhone, iPod), który wiąże się w tym momencie z największymi kosztami zakupu telefonu. Jednak należy założyć tutaj dyskonto na to, że uczniowie do połączeń z Internetem mogą korzystać z iPodów. Są one znacznie tańszymi krewnymi swoich braci telefonów, jednak bez możliwości korzystania z sieci komórkowej.” – dodaje Marcin Kempka.

Inne plany zakupowe deklarują rodzice. Jako faworyta wskazali system Symbian (15%), dalej Android (7%). Ulubiony system operacyjny uczniów (iOS) zajął ostatnie miejsce na podium ex equo z Windows Mobile (po 4%).


 
Źródło: Sondaż Wydawnictwa Librus zrealizowany na grupie 3,8 tys. dzieci i 1,2 tys. rodziców, 2011 r

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie