Jak wykorzystać w szkole urządzenia mobilne do badania świata?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czujniki i aplikacje, w które wyposażone są nowoczesne tablety i smartfony, umożliwiają prowadzenie zajęć, które dłużej zostaną w pamięci uczniów – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii. Sporo mówimy od kilku lat o negatywnej stronie korzystania z urządzeń mobilnych przez uczniów w szkole i poza nią, ale praktycznie w ogóle o tym, że technologie mogą pomóc w nauce. Ten potencjał w edukacji szkolnej wciąż nie jest w pełni wykorzystywany, a szkoda. Może szkoły skorzystają z nowej propozycji, czyli ORBIUM?

Samsung i Centrum Nauki Kopernik połączyły siły, aby stworzyć nowe narzędzie edukacyjne wykorzystujące tablety i smartfony. ORBIUM to zestaw, który umożliwia uczniom odkrywanie i zgłębianie zagadnień z wielu dziedzin – od fizyki po historię – poprzez różnorodne eksperymenty oraz wykorzystanie interdyscyplinarnych scenariuszy lekcyjnych. Został on zaprezentowany wczoraj w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego Centrum Nauki Kopernik w Warszawie z myślą o szkołach i prowadzeniu doświadczeń oraz eksperymentów.

Z badania "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu", zrealizowanego w szkołach przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung w 2023 roku, wynika, że niemal wszyscy uczniowie (96%) w wieku 13-19 lat codziennie używają smartfonów, a prawie połowa z nich (41%) dysponuje również tabletami. Najczęściej służą one do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania, pisania. Według raportu NASK "Nastolatki 3.0" jedynie 12,6% uczniów deklaruje, że korzysta z urządzeń mobilnych, jako pomocy naukowych podczas lekcji, natomiast 31% twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe.

Prawie każdy nastolatek w kieszeni czy plecaku nosi urządzenie, które w teorii daje mu bajeczne możliwości uczenia się i poznawania świata. Pytanie, co z nim robi teraz, a co mógłby robić. Edukacja przyszłości to nie proste zastępowanie książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzenie form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii – mówi dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik.

ORBIUM to zestaw edukacyjny, który łączy technologię z procesem uczenia się. ORBIUM pozwala uczniom na przeprowadzanie doświadczeń w zakresie niemal wszystkich przedmiotów dla klas 4–8 szkół podstawowych. W efekcie badań oraz testów powstało 14 interdyscyplinarnych scenariuszy lekcji oraz materiały metodyczne dla nauczycieli, ułatwiające korzystanie z cyfrowych narzędzi, by prowadzić lekcje w sposób praktyczny i interaktywny. Scenariusze lekcji opierają się na wykorzystaniu standardowego wyposażenia tabletu: czujników światła i ruchu, aparatu fotograficznego, magnetometru (orientuje tablet wobec pola magnetycznego Ziemi) czy żyroskopu (mierzy położenie urządzenia w przestrzeni). W połączeniu z dostępnymi aplikacjami, tablet staje się narzędziem pomiarowym, umożliwiając uczniom samodzielne przeprowadzenie doświadczeń i eksperymentów. Stawiając na eksperymentowanie i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, nauczyciele mogą tworzyć inspirujące środowisko edukacyjne, w którym wiedza oraz kompetencje uczniów mogą być skutecznie rozwijane.

Każdy zestaw ORBIUM zawiera niezbędne urządzenia i narzędzia, potrzebne do realizacji scenariuszy lekcyjnych – są to między innymi tablet GalaxyTab S9FE, mikrokontroler MakeyMakey, kostka rozszerzonej rzeczywistości MergeCube, a także materiały do budowy pryzmatu, magnes czy nakładka mikroskopowa na aparat. Oczywiście to tylko wybrane dodatki do technologii mobilnych, których możliwości są znacznie szersze, jeśli chodzi o różne pomiary w naszym świecie.

27 lutego ruszył nabór placówek, w wyniku którego 25 szkół podstawowych otrzyma po 4 zestawy edukacyjne i będzie mogło przeprowadzać lekcje korzystając z opracowanych scenariuszy. Nauczyciele zaangażowani w program zyskają kompleksowe wsparcie merytoryczne, uczestnicząc w warsztatach wprowadzających, spotkaniach z ekspertami i konsultacjach z badaczami. Dodatkowo, najbardziej aktywni pedagodzy zostaną nagrodzeni wejściówką na konferencję „Pokazać – Przekazać”, organizowaną w sierpniu przez Centrum Nauki Kopernik.

Aby zgłosić się do programu, wystarczy wypełnić formularz rekrutacyjny dostępny na stronie projektu Szkoła z Technologią oraz przedstawić propozycję odpowiedzi na zadanie. Proces rekrutacji potrwa do 13 kwietnia, a wyniki zostaną ogłoszone do 18 kwietnia. W dniach 23–25 kwietnia zestawy trafią do placówek edukacyjnych-ambasadorów projektu.

(Źródło: CN Kopernik, Samsung, opr. red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...
Ad. zasada numer 6: AI analizuje dane, ale te dane AI pobiera ze serwera, na który wsadził je człowi...
Czyli AŻ 34% nie odróżnia hejtu od słusznej krytyki - nie jest dobrze! Właściwie nie wiadomo, jak dy...
Przeszukiwanie plecaków, toreb i kieszeni? Patrole polujące na ukrywających się z telefonami w krzak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie