Jak wykorzystać w szkole urządzenia mobilne do badania świata?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czujniki i aplikacje, w które wyposażone są nowoczesne tablety i smartfony, umożliwiają prowadzenie zajęć, które dłużej zostaną w pamięci uczniów – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii. Sporo mówimy od kilku lat o negatywnej stronie korzystania z urządzeń mobilnych przez uczniów w szkole i poza nią, ale praktycznie w ogóle o tym, że technologie mogą pomóc w nauce. Ten potencjał w edukacji szkolnej wciąż nie jest w pełni wykorzystywany, a szkoda. Może szkoły skorzystają z nowej propozycji, czyli ORBIUM?

Samsung i Centrum Nauki Kopernik połączyły siły, aby stworzyć nowe narzędzie edukacyjne wykorzystujące tablety i smartfony. ORBIUM to zestaw, który umożliwia uczniom odkrywanie i zgłębianie zagadnień z wielu dziedzin – od fizyki po historię – poprzez różnorodne eksperymenty oraz wykorzystanie interdyscyplinarnych scenariuszy lekcyjnych. Został on zaprezentowany wczoraj w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego Centrum Nauki Kopernik w Warszawie z myślą o szkołach i prowadzeniu doświadczeń oraz eksperymentów.

Z badania "Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu", zrealizowanego w szkołach przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Samsung w 2023 roku, wynika, że niemal wszyscy uczniowie (96%) w wieku 13-19 lat codziennie używają smartfonów, a prawie połowa z nich (41%) dysponuje również tabletami. Najczęściej służą one do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania, pisania. Według raportu NASK "Nastolatki 3.0" jedynie 12,6% uczniów deklaruje, że korzysta z urządzeń mobilnych, jako pomocy naukowych podczas lekcji, natomiast 31% twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe.

Prawie każdy nastolatek w kieszeni czy plecaku nosi urządzenie, które w teorii daje mu bajeczne możliwości uczenia się i poznawania świata. Pytanie, co z nim robi teraz, a co mógłby robić. Edukacja przyszłości to nie proste zastępowanie książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzenie form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii – mówi dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik.

ORBIUM to zestaw edukacyjny, który łączy technologię z procesem uczenia się. ORBIUM pozwala uczniom na przeprowadzanie doświadczeń w zakresie niemal wszystkich przedmiotów dla klas 4–8 szkół podstawowych. W efekcie badań oraz testów powstało 14 interdyscyplinarnych scenariuszy lekcji oraz materiały metodyczne dla nauczycieli, ułatwiające korzystanie z cyfrowych narzędzi, by prowadzić lekcje w sposób praktyczny i interaktywny. Scenariusze lekcji opierają się na wykorzystaniu standardowego wyposażenia tabletu: czujników światła i ruchu, aparatu fotograficznego, magnetometru (orientuje tablet wobec pola magnetycznego Ziemi) czy żyroskopu (mierzy położenie urządzenia w przestrzeni). W połączeniu z dostępnymi aplikacjami, tablet staje się narzędziem pomiarowym, umożliwiając uczniom samodzielne przeprowadzenie doświadczeń i eksperymentów. Stawiając na eksperymentowanie i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, nauczyciele mogą tworzyć inspirujące środowisko edukacyjne, w którym wiedza oraz kompetencje uczniów mogą być skutecznie rozwijane.

Każdy zestaw ORBIUM zawiera niezbędne urządzenia i narzędzia, potrzebne do realizacji scenariuszy lekcyjnych – są to między innymi tablet GalaxyTab S9FE, mikrokontroler MakeyMakey, kostka rozszerzonej rzeczywistości MergeCube, a także materiały do budowy pryzmatu, magnes czy nakładka mikroskopowa na aparat. Oczywiście to tylko wybrane dodatki do technologii mobilnych, których możliwości są znacznie szersze, jeśli chodzi o różne pomiary w naszym świecie.

27 lutego ruszył nabór placówek, w wyniku którego 25 szkół podstawowych otrzyma po 4 zestawy edukacyjne i będzie mogło przeprowadzać lekcje korzystając z opracowanych scenariuszy. Nauczyciele zaangażowani w program zyskają kompleksowe wsparcie merytoryczne, uczestnicząc w warsztatach wprowadzających, spotkaniach z ekspertami i konsultacjach z badaczami. Dodatkowo, najbardziej aktywni pedagodzy zostaną nagrodzeni wejściówką na konferencję „Pokazać – Przekazać”, organizowaną w sierpniu przez Centrum Nauki Kopernik.

Aby zgłosić się do programu, wystarczy wypełnić formularz rekrutacyjny dostępny na stronie projektu Szkoła z Technologią oraz przedstawić propozycję odpowiedzi na zadanie. Proces rekrutacji potrwa do 13 kwietnia, a wyniki zostaną ogłoszone do 18 kwietnia. W dniach 23–25 kwietnia zestawy trafią do placówek edukacyjnych-ambasadorów projektu.

(Źródło: CN Kopernik, Samsung, opr. red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie