Uczniowskie DIY, czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych (2)

fot. Aniela Tekiela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W pierwszej części cyklu „uczniowskiego DIY” opisywałam powody, dla których zdecydowałam się zmienić dotychczasowe podejście w kwestii tworzenia materiałów edukacyjnych. Opisywałam też korzyści, jakie mają uczniowie i nauczyciele, kiedy to ci pierwsi zajmują się samodzielnym projektowaniem treści dydaktycznych. Przytoczyłam także kilka potencjalnych problemów, jakie mogą pojawić się w początkowych fazach wdrażania takiej formy pracy oraz propozycje rozwiązań.

W kolejnych częściach zapraszam Państwa do zapoznania się i skorzystania z pomysłów, które w praktyczny sposób wspomogą uczniów w samodzielnym tworzeniu i wykorzystywaniu zasobów edukacyjnych. Mimo, iż stosuję te rozwiązania na lekcjach języka angielskiego, to uważam, że przy odpowiedniej modyfikacji, są wykonalne praktycznie na każdym przedmiocie. Poniższy materiał zawiera pierwsze 3 z puli 9 przykładowych koncepcji oraz kartę pracy w postaci szablonu ogłoszenia z wyrywanymi skrzydełkami, którego zastosowanie zostało opisane w punkcie nr 2 poniżej. Autorką tego i pozostałych szablonów, jakie ukażą się w następnych częściach, jest niesamowicie utalentowana pani Marzena Wywrocka, nauczycielka języka angielskiego z Olsztyna.

Uniwersalne czynności

Zamiast ilustracji z podręczników, kart obrazkowych czy innych źródeł materiałów wizualnych, proponuję wykorzystać potencjał uczniów, którzy sami dostarczą nam zdjęć własnego autorstwa. Możemy również sami wykonać takie zdjęcia uczniom fotografując ich na terenie klasy i szkoły w trakcie różnorodnych czynności z życia codziennego.

Dysponując większą ilością fotografii możemy stworzyć uniwersalny spersonalizowany kolaż, który posłuży do przemycania zagadnień gramatycznych, słownictwa lub innych treści. Idealnie zastąpi on podręcznikowe zadania, które polegają na tworzeniu pełnych zdań w określonym czasie (Asia/have breakfast) lub uzupełnianiu luk czasownikiem w odpowiedniej formie (Asia …….. <have breakfast> now). Na podstawie galerii uczniowie mogą tworzyć zdania lub dłuższe wypowiedzi (opowiadania, historyjki, streszczenia wydarzeń, itp.) ujmując je ustnie lub pisemnie w docelowej strukturze. Uczniowie mogą sfotografować też swoją drogę do szkoły lub siebie w trakcie czynności, jakie wykonują w weekend, a następnie przedstawić w klasie jako prezentację wykorzystując do opisu słownictwo z zakresu kierunków czy jako alternatywę dla „How did you spend your weekend?”.

Motyw ogłoszeń z odrywanymi skrzydełkami

Uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach i na zwyczajnej pustej kartce lub specjalnym szablonie imitującym ogłoszenie umieszczają docelowy temat/zadanie oraz treści, jakie będą później odrywane i rozwiązywane przez rówieśników.

Na skrzydełkach uczniowie mogą umieszczać tematyczne lub ogólnotematyczne pytania otwarte; zadania gramatyczne (stopniowanie przymiotników, tworzenie zdań w danym czasie gramatycznym, itp.); zagadnienia wspomagające wyrażanie opinii, pozytywnych lub negatywnych stron jakiegoś zjawiska; słownictwo wykorzystywane w zadaniach polegających na tłumaczeniu, definiowaniu lub podawaniu kilku przykładowych słów z tej samej kategorii; rozgrzewkowe pytania maturalne; itp. Oderwane karteczki mogą posłużyć jeszcze jako materiał na kolejnych zajęciach w ramach losowania zadań czy innych ćwiczeń.

Szablon znajdziecie TUTAJ.

Alternatywne gry planszowe

Uczniowie w tym zadaniu tworzą treści i zasady obowiązujące w trakcie gier planszowych, projektując planszę samodzielnie na kartce papieru albo korzystając z bardziej rozbudowanej wersji umieszczonej na tablicach korkowych, tablicach suchościeralnych lub interaktywnych.

  • Uczniowie pracują w parach lub grupach, ustalają projekt gry i jej zasady.
  • Każda para/grupa przygotowuje zestaw zadań, na przykład tworzenie zdań z danym czasem gramatycznym; pytania otwarte, słownictwo z ostatniego działu, pytania quizowe z wiedzy z zakresu kultury lub jakikolwiek inny zakres materiału, który planujemy utrwalić.
  • Pytania mogą być umieszczane na kolorowych lub zwykłych karteczkach z notesika (te samoprzylepne przyklejamy następnie na tablicach suchościeralnych albo interaktywnych z wyświetlonym szablonem planszy, a te zwykłe przypinamy pinezkami do tablic korkowych).
  • Uczniowie umieszczają pytania na planszach zgodnie z własną koncepcją.
  • Jeśli dysponujemy dwiema tablicami wówczas grupa A dedykuje pytania ze swojej autorskiej tablicy grupie B, i na odwrót. Uczniowie rzucają kostką, odliczają odpowiednią ilość pól, zapoznają się z pytaniem, udzielają odpowiedzi i postępują według wcześniej wspólnie ustalonych zasad.
  • Jeśli mamy do dyspozycji jedną tablicę, wówczas dzielimy uczniów na pary lub mniejsze grupy, które grają wykorzystując zasoby jednej planszy.
  • Zamiast tablic możemy skorzystać z blatów ławek.
  • Jeśli chcemy zaangażować jakiś nietypowy gadżet, ciekawą odmianą może okazać się też korzystanie z pudełek po jogurtach oraz plastikowych kubeczków:

 

  • numerujemy zagłębienia lub dno kubeczków.
  • uczniowie indywidualnie, w parach lub grupach przygotowują na karteczkach docelowe treści i określają najważniejsze zasady gry,
  • uczniowie wkładają swoje materiały do wszystkich kubeczków mniej więcej po równo w każdym zagłębieniu pudełka umieszczamy jeden kubeczek z karteczkami.
  • uczniowie grają indywidualnie, w parach lub grupach, wybierają numer zagłębienia lub „na ślepo” kubeczek i rzucają kostką.
  • uczniowie mnożą liczbę oczek z kostki przez numer dołka/kubeczka, co wskaże liczbę punktów możliwych do zdobycia za udzielenie poprawnej odpowiedzi.
  • powstałe na karteczkach treści możemy następnie wykorzystywać na wiele innych sposobów, na przykład dedykując do rozwiązania innej grupie uczniów, umieszczając je w pudełku i zachęcając uczniów do losowania, itp.

 

 

Przeczytaj w Edunews.pl:

 

Notka o autorce: Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga Kreatywne nauczanie języków obcych, którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie