Technologie humanizują szkołę!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy możemy wyobrazić sobie szkołę obróconą o 180 stopni? Taką, w której jako pracę domową uczniowie otrzymują do obejrzenia wykłady na wideo i powiązane z nimi ćwiczenia online, a podczas pobytu w szkole rozmawiają, dyskutują ze sobą, pomagają sobie, tworzą związane z danym tematem symulacje, gry, zabawy itp.? Czy to w ogóle możliwe? Tak, zobaczmy, że to jest możliwe.(C) Khan Academy

W poniższym wystąpieniu Salman Khan opowiada, w jaki sposób i w jakim celu stworzył niezwykłą Khan Academy - starannie zaplanowany cykl wykładów wideo z zakresu matematyki, a obecnie również innych dziedzin. Khan demonstruje potencjał ćwiczeń interaktywnych oraz wzywa do zastąpienia tradycyjnego modelu edukacji oglądaniem przez uczniów wideo wykładów w domu i odrabianiu, z pomocą nauczyciela, 'prac domowych' podczas zajęć.

Wszystko zaczęło się od przekazywania wiedzy kuzynom. Salman Khan był analitykiem w funduszu inwestycyjnym w Bostonie, więc matematykę miał w małym palcu. Uczęszczający do szkoły w Nowym Orleanie kuzyni mieli kłopoty z matematyką, więc podczas spotkań rodzinnych starał się im pomagać. Ale szybko zamiast się z nimi spotykać, zaczął dla nich przygotowywać filmy wideo. Wkrótce przyszło pierwsze odkrycie – kuzyni „powiedzieli mi, że wolą mnie na YouTube niż twarzą w twarz, że wolą wirtualną wersję kuzyna od niego samego“ – wspomina Khan. „Patrząc na to z ich perspektywy – ma to sens. Na YouTube można zatrzymać i przewinąć kuzyna bez poczucia winy, że marnuje się mu czas. Jeśli mają potrzebę przypomnienia sobie czegoś, co powinni byli się nauczyć kilka tygodni temu, a może nawet i lat, nie muszą się czuć zakłopotani, pytając o to kuzyna.“

Zaczęło się od pracy z członkami swojej rodziny, potem pojawiły się pierwsze komentarze i listy od użytkowników YouTube, aż wreszcie Khan Academy odkryli nauczyciele. I wtedy rozwój Akademii nabrał dynamiki. Pomysł zainteresował urzędników oświatowych – w okręgu Los Altos zgodzili się na pilotaż, w którym uczestniczą cztery klasy (dwie piąte szkoły podstawowej i dwie rocznika siódmego – czyli odpowiednika pierwszej klasy gimnazjum). Ci uczniowie nie mają podręczników, korzystają z zasobów Akademii i oprogramowania przez nią dostarczanego.

Technologie humanizują szkołę! Doświadczenie Khan Academy pokazuje, że każdy może się uczyć we własnym tempie korzystając z potencjału technologii edukacyjnych, zaś nauczyciel otrzymuje wreszcie to czego mu najbardziej brakowało: czas na nauczanie, interakcję i pracę z tymi osobami, które mają problemy.

Warto zobaczyć wystąpienie Salmana Khana w serii TED Talks, aby przekonać się, że dzięki technologiom edukacja szkolna może stać się ciekawsza, bardziej angażująca uczniów i sprzyjająca tworzeniu się prawdziwej społeczności osób uczących się. Te dwadzieścia minut, jest fantastyczną podróżą po innowacyjnej edukacji, która być może wkrótce stanie się także naszą, polską rzeczywistością. O ile trafi nam się taki Khan.

Notka o autorze: Salman Khan jest założycielem Khan Academy, organizacji non-profit, której celem jest dostarczanie za pomocą internetu, filmów i oprogramowania e-learningowego wolnej, wysokiej jakości edukacji do każdego miejsca na świecie. Powstało dotąd ponad 2400 filmów wideo tłumaczących treści edukacyjne z wielu przedmiotów, zaś w sieci odbyło się ponad 30 milionów lekcji – z oprogramowania korzystali już uczniowie i nauczyciele z całego świata.

Źródło: TED Talks

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie