Technologie humanizują szkołę!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy możemy wyobrazić sobie szkołę obróconą o 180 stopni? Taką, w której jako pracę domową uczniowie otrzymują do obejrzenia wykłady na wideo i powiązane z nimi ćwiczenia online, a podczas pobytu w szkole rozmawiają, dyskutują ze sobą, pomagają sobie, tworzą związane z danym tematem symulacje, gry, zabawy itp.? Czy to w ogóle możliwe? Tak, zobaczmy, że to jest możliwe.(C) Khan Academy

W poniższym wystąpieniu Salman Khan opowiada, w jaki sposób i w jakim celu stworzył niezwykłą Khan Academy - starannie zaplanowany cykl wykładów wideo z zakresu matematyki, a obecnie również innych dziedzin. Khan demonstruje potencjał ćwiczeń interaktywnych oraz wzywa do zastąpienia tradycyjnego modelu edukacji oglądaniem przez uczniów wideo wykładów w domu i odrabianiu, z pomocą nauczyciela, 'prac domowych' podczas zajęć.

Wszystko zaczęło się od przekazywania wiedzy kuzynom. Salman Khan był analitykiem w funduszu inwestycyjnym w Bostonie, więc matematykę miał w małym palcu. Uczęszczający do szkoły w Nowym Orleanie kuzyni mieli kłopoty z matematyką, więc podczas spotkań rodzinnych starał się im pomagać. Ale szybko zamiast się z nimi spotykać, zaczął dla nich przygotowywać filmy wideo. Wkrótce przyszło pierwsze odkrycie – kuzyni „powiedzieli mi, że wolą mnie na YouTube niż twarzą w twarz, że wolą wirtualną wersję kuzyna od niego samego“ – wspomina Khan. „Patrząc na to z ich perspektywy – ma to sens. Na YouTube można zatrzymać i przewinąć kuzyna bez poczucia winy, że marnuje się mu czas. Jeśli mają potrzebę przypomnienia sobie czegoś, co powinni byli się nauczyć kilka tygodni temu, a może nawet i lat, nie muszą się czuć zakłopotani, pytając o to kuzyna.“

Zaczęło się od pracy z członkami swojej rodziny, potem pojawiły się pierwsze komentarze i listy od użytkowników YouTube, aż wreszcie Khan Academy odkryli nauczyciele. I wtedy rozwój Akademii nabrał dynamiki. Pomysł zainteresował urzędników oświatowych – w okręgu Los Altos zgodzili się na pilotaż, w którym uczestniczą cztery klasy (dwie piąte szkoły podstawowej i dwie rocznika siódmego – czyli odpowiednika pierwszej klasy gimnazjum). Ci uczniowie nie mają podręczników, korzystają z zasobów Akademii i oprogramowania przez nią dostarczanego.

Technologie humanizują szkołę! Doświadczenie Khan Academy pokazuje, że każdy może się uczyć we własnym tempie korzystając z potencjału technologii edukacyjnych, zaś nauczyciel otrzymuje wreszcie to czego mu najbardziej brakowało: czas na nauczanie, interakcję i pracę z tymi osobami, które mają problemy.

Warto zobaczyć wystąpienie Salmana Khana w serii TED Talks, aby przekonać się, że dzięki technologiom edukacja szkolna może stać się ciekawsza, bardziej angażująca uczniów i sprzyjająca tworzeniu się prawdziwej społeczności osób uczących się. Te dwadzieścia minut, jest fantastyczną podróżą po innowacyjnej edukacji, która być może wkrótce stanie się także naszą, polską rzeczywistością. O ile trafi nam się taki Khan.

Notka o autorze: Salman Khan jest założycielem Khan Academy, organizacji non-profit, której celem jest dostarczanie za pomocą internetu, filmów i oprogramowania e-learningowego wolnej, wysokiej jakości edukacji do każdego miejsca na świecie. Powstało dotąd ponad 2400 filmów wideo tłumaczących treści edukacyjne z wielu przedmiotów, zaś w sieci odbyło się ponad 30 milionów lekcji – z oprogramowania korzystali już uczniowie i nauczyciele z całego świata.

Źródło: TED Talks

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Przykład z programem red. Wołoszańskiego jest bardzo inspirujący i warto się nad nim zatrzymać i dok...
Proponuję przypomnieć sobie stare programy Bogusława Wołoszańskiego. Facet chodzi i gada, ale TAK ga...
Łamanie praw ucznia nadal jest zatem POWSZECHNE, a nauczyciele narzekają, że nikt ich nie lubi/nie s...
Najprostsze: "To nie jest na ocenę", lub "Tylko dobre oceny". Podstawową przyczyną strachu przed mów...
A gdyby tak psycholog szkolny sam nie chodził przy ścianie, a gdyby tak zorganizował warsztaty a nie...
Magda napisał/a komentarz do Kłopoty z przyrodą w szkole
Szanowni Państwo,od wielu lat jestem związana z edukacją. Przez długi czas czerpałam ogromną satysfa...
Jan napisał/a komentarz do Głos młodych z małych miasteczek i wsi
Szkoła średnia w mieście powiatowym mogłaby dać preferencje uczniom którzy dojeżdżają z daleka, np. ...
Ppp napisał/a komentarz do Głos młodych z małych miasteczek i wsi
Bardzo ważny raport - nawet w dużych miastach są okolice, gdzie komunikacja zbiorowa nie kursuje lub...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie