Co czytać w sieci? Edutopia

(C) Edutopia.org

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kolejnym odcinku o wartościowych serwisach edukacyjnych, które warto śledzić, zajrzymy do portalu stworzonego przez Fundację Edukacyjną George Lucasa. Edutopia to jeden z najważniejszych edukacyjnych „trend-setterów”, czyli portal, który pokazuje co nowego i wartościowego dzieje się w różnych szkołach na świecie i może zdarzyć się w każdym innym miejscu.

Pomysłodawcą serwisu jest prawdziwa gwiazda światowego formatu – reżyser filmowy George Lucas, twórca „Gwiezdnych Wojen” i innych znakomitych dzieł filmowych. Jako uczeń był on często znudzony edukacją szkolną, stąd też po osiągnięciu sukcesów w branży filmowej postanowił wspierać przemiany w edukacji. W 1991 r. założył Fundację Edukacyjną George Lucasa, która zajmuje się poszukiwaniem innowacyjnych sposobów edukacji szkolnej (K1- K12), które oparte są na sprawdzonych rozwiązaniach pedagogicznych i mogą być powielane w wielu szkołach. Fundacja prowadzi także portal Edutopia, w którym opisuje ciekawe i inspirujące działania edukacyjne w szczególności oparte na takich strategiach jak: uczenie się poprzez projekty, wszechstronne ocenianie ucznia (ang. comprehensive assessment), edukacja społeczna i emocjonalna, przywództwo edukacyjne i rozwój nauczyciela, wykorzystanie technologii w dydaktyce.

Oto przegląd kilku interesujących tematów:

Przyjazny zakątek do siedzenia. Przestrzeń edukacyjna każdej szkoły tylko czeka na dobre pomysły, które pozwoliłyby ją zmienić i uczynić bardziej przyjazną dla uczniów (i nauczycieli i rodziców). W każdej szkole znajdziemy wiele zakątków, które mogą być wspólnymi siłami zmienione nie do poznania. Pisaliśmy już o tym wiele w naszych publikacjach z projektu Eduspaces 21 (zobacz tu http://www.edunews.pl/system-edukacji/warto-przeczytac/3721-przestrzen-dobrej-edukacji-i-modelowe-szkoly) - w tym artykule znajdziecie przykłady tego, co zrobili amerykańscy licealiści w swoich klasach. Można? Jak najbardziej – trzeba tylko dać szansę na zmianę.

Problemy z życia wzięte do klasy. Nie, w edukacji nie chodzi o to, że pociąg pasażerski wyrusza z punktu A do punktu B i jedzie przez X czasu, a w tym samym czasie z punktu B wyrusza pociąg towarowy do punktu A, który jedzie o połowę wolniej od tego pasażerskiego i gdzie się spotkają... Nuda! A przecież w „prawdziwym” świecie na uczniów czekają prawdziwe wyzwania. Problemów, które zmuszają uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej, geograficznej, językowej itp. jest bez liku – trzeba tylko tak układać zajęcia, aby nimi się zajmować. W tym artykule jest kilka przykładów tego, czym mogą zajmować się „na poważnie” uczniowie i dlaczego to jest istotne, aby pomiędzy ich uczeniem się i życiem (tym poza szkołą) był silny związek.

Relacje są ważniejsze niż reguły. Każda klasa to osobna społeczność ludzi małych i dużych. W każdej z nich kluczowe są dobre relacje nauczyciela z uczniami i rodzicami. Te relacje nie mogą czekać – trzeba je budować od pierwszego spotkania, w szkole i poza szkołą, także w przestrzeni wirtualnej. W tym artykule kilka pomysłów i podpowiedzi na to, jak takie relacje społeczne można rozwijać.

Polecamy Edutopię i zapraszamy do jej śledzenia.

Jeśli nie znasz angielskiego – nie problem! Użyj Google Translate wklejając tekst angielski w lewe okienko. W prawym po chwili pojawi się tłumaczenie. Najlepiej robić tłumaczenie odcinkami po 2-3 akapity. Uwaga, to nie będzie doskonałe tłumaczenie! No ale to tylko maszyna…

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie