eSzkoła podbija Wielkopolskę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komputery zamiast książek, a tablety zamiast zeszytów. Nauczyciel nie pisze już kredą po zwykłej tablicy, ale korzysta z tablicy interaktywnej. Szkoła przyszłości? W Wielkopolsce to już codzienność dla niemal 10 tysięcy uczniów w 105 szkołach. Wszystko dzięki projektowi „eSzkoła – Moja Wielkopolska”.(C) eSzkoła Wielkopolska

„eSzkoła – Moja Wielkopolska” to innowacyjny projekt edukacyjny skierowany do uczniów i nauczycieli ze 105 szkół ze wszystkich powiatów Wielkopolski. Obejmie on 70 gimnazjów i 35 liceów ogólnokształcących wybranych w porozumieniu ze starostami, wójtami i burmistrzami. Projekt chce zmienić polską edukację i przybliżyć ją do zachodnich standardów. Jego głównym celem jest wdrożenie do 2014 r. w szkołach województwa wielkopolskiego nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu, m.in. tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Dzięki temu uczniowie zamiast siedzieć w szkolnych ławkach i szukać informacji w podręcznikach, sami będą prowadzić badania i pracować nad projektami naukowymi. Natomiast nauczyciele dowiedzą się jak w codziennej pracy z uczniem wykorzystać jego potencjał.

Projekt „eSzkoła” jest odpowiedzią na zmiany jakie zachodzą w społeczeństwie doby cyfryzacji. Dzisiaj Internet jest naturalnym środowiskiem dla uczniów, którzy przed komputerem spędzają niemal tyle samo czasu co w szkole. Równie dobrze chemii czy biologii mogą uczyć się w szkole lub szukać tych samych informacji na własną rękę w Internecie. Dlatego powinna zmienić się także rola nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę na przewodnika w zdobywaniu informacji. Dzięki połączeniu szkół biorących udział w inicjatywie za pomocą jednej sieci internetowej powstanie Wielkopolski Grid Edukacyjny – centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami. 

„eSzkoła – Moja Wielkopolska” to jednocześnie konkurs na najlepszy projekt matematyczno-przyrodniczy. Co roku uczniowie sami ustalają jego temat i do końca roku szkolnego pracują nad nim podczas zajęć pozalekcyjnych. Tematy mogą być dowolne – od skonstruowania samochodu po wykonanie pracy o sieciach naukowych – wszystko zależy od pomysłowości uczniów. To co ważne w projekcie „eSzkoła” to otwarcie polskiej edukacji na nowe technologie. Dlatego każda ze szkół została wyposażona w nowoczesne laboratorium. Uczniowie pracują m.in. na komputerach, notebookach, tabletach i tablicach interaktywnych, a wszystkie ich zadania związane z projektem zapisywane są na internetowej platformie edukacyjnej. Dzięki kilku aplikacjom, które tworzą bazę, uczniowie mogą swobodnie dodawać do niej nowe treści i wymieniać się uwagami logując się z dowolnego komputera.

Na najciekawsze projekty głosują uczniowie. Spośród ocenionych najwyżej, Rada Naukowa, złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, podczas finału konkursu nagrodzi najlepsze prace. Przez cały okres trwania projektu odbędą się trzy finały.

„eSzkoła” ma również przybliżyć uczniom wiadomości o Wielkopolsce. A jak powszechnie wiadomo najlepiej uczyć przez zabawę. W interaktywnej grze „Globtroter: poznaj Wielkopolskę” każdy uczeń wcieli się w rolę podróżnika, który odkrywa region. W zależności od tego w jakiej miejscowości znajdzie się w grze, odpowie na pytania związane z okolicą i projektem przygotowanym przez zespoły projektowe z danego powiatu.

Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego wraz z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej, zaś współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ubiegłych latach OFEK realizował w 75 szkołach Wielkopolski program „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń” oraz „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel”. Obecny program rozwija tę ideę na szerszą skalę.

Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” zmienia wizerunek polskiej szkoły. Jego twórcy pragną, aby wychodziła ona naprzeciw potrzebom i pragnieniom uczniów oraz pozwalała kształtować kreatywność i dawała uczniom radość i spełnienie.

Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć na portalu www.eszkola-wielkopolska.pl, portalu Facebook oraz na stronach internetowych szkół biorących udział w projekcie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie