Administrator IT niezbędny w szkole

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Administratorzy IT , którzy są odpowiedzialni za działanie i rozwój infrastruktury technicznej w szkołach, zajmują coraz bardziej istotną rolę w procesie budowania kompetencji XXI wieku wśród uczniów. Ale czy ich misja ma należyte wsparcie w polskich i europejskich realiach?

Dostęp do niezawodnej i odpowiedniej technologii jest warunkiem wstępnym dla innowacji pedagogicznej i nowoczesnego systemu administracyjnego, ale w wielu szkołach osoba odpowiedzialna za to - jeśli istnieje - nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia i szkolenia w kompleksowym zarządzaniu sprzętem i siecią. Zazwyczaj jest to po prostu nauczyciel, który dodatkowo (najczęściej społecznie i pod presją dyrekcji) zmaga się z ogarnięciem pojawiających się wyzwań, starzejącym się sprzętem, zmieniającymi się technologiami i systemami informatycznymi. Paradoksem polskiej tzw. cyfrowej szkoły jest bowiem brak zrozumienia prostego faktu, że ktoś całym tym szkolnym sprzętem powinien po prostu zarządzać. I to na etacie, bo przecież to jest pełnowymiarowy zakres pracy, jeśli traktujemy IT poważnie (organy prowadzące niechętne są finansowaniu takiego etatu, a MEN nie widzi takiej potrzeby, bo przecież “szkoły sobie poradzą”...). Warto jeszcze dodać, że często w zakres obowiązków takiej osoby wchodzi też szkolenie innych nauczycieli, prowadzenie stron internetowych szkół, a także negocjowanie z organem prowadzącym kwestii zakupów, dostawców i budżetu na rozwój technologiczny szkoły. Dużo, bardzo dużo jak na jednego człowieka (bez etatu).

W Europie profesjonalnie podchodzi się do zarządzania IT w szkołach - uznaje się taką osobę za niezbędną w szkole, jeśli traktujemy cyfryzację edukacji poważnie (i chcemy dzięki niej podnosić jakość kształcenia). Aby się przekonać, jakie obowiązki, wyzwania i potrzeby szkoleniowe mają szkolni administratorzy IT w całej Europie, European Schoolnet - organizacja zrzeszająca 31 europejskich ministerstw edukacji - we współpracy z Cisco zbadała tę grupę, której praca ma tak zasadnicze acz często niedoceniane znaczenie w szkole. Pytania w kwestionariuszu dotyczyły dwóch obszarów: a) szkoły i jej technologicznej infrastruktury: rozmiaru placówki, przedziału wiekowego uczniów, sprzętu, usług, swobody podejmowania decyzji; b) administratora IT: kwalifikacji, ról, zadań, wyzwań i potrzeb.

Administratorzy IT w Europie 

Po uśrednieniu wyników wyłania się obraz typowego administratora w szkołach europejskich. Większość zarządza w szkole co najmniej 100 komputerami podpiętymi do sieci, 8% administratorów opiekuję się ponad 500 komputerami, a 23% mniej niż 50 komputerami. Istnieją duże różnice między krajami w ilości komputerów w szkole, ale prawie powszechnie działają one w systemie operacyjnym Windows, choć w kilku krajach administratorzy pracują także z urządzeniami z systemem Linux i Apple OS. Połowa badanych szkół europejskich wyposażona jest w tablety, a 82% posiada tablice interaktywne. W 24% szkół administratorzy IT mają mniej niż 10 punktów dostępu do sieci, a podobny procent więcej niż 100. Wi-fi jest obecna w ponad trzech czwartych klas w 36% szkół (w przeważającej mierze skoncentrowane są w krajach skandynawskich), ale brakuje wi-fi w ponad połowie sal lekcyjnych w szkołach średnich biorących udział w tej ankiecie. Większość szkół posiada stosunkowo wysoki poziom swobody w podejmowaniu decyzji w zakresie zakupu ICT. Szkoły są także odpowiedzialne za zarządzanie siecią i przechowywanie danych, dzieje się tak w 60% przypadków. We wszystkich krajach więcej niż połowa szkół pozwala uczniom i nauczycielom przynosić własne urządzenie (model BYOD), ale konsekwentnie mniej jest w stanie zapewnić im odpowiednie usługi sieciowe.

Polska w trakcie cyfrowych przemian

Podczas gdy większość krajów ma cechy “mieszane”, twórcy raportu wyszczególnili sześć państw, przydzielając do dwóch grup w zależności od stopnia cyfryzacji w szkołach. Liderami są Dania, Norwegia i Szwecja, z wysokim poziomem wyposażenia i dużą liczbą punktów dostępu do sieci, routerów, powszechnie dostępnym dobrym wi-fi w szkole, z wysokim wykorzystaniem hostingu chmurowego, pracujących w modelu BYOD, posiadających dla niego wsparcie techniczne. Natomiast Polska, razem z Rumunią i Turcją została zakwalifikowana do “szkół cyfrowo się rozwijających”, przy stosunkowo niskim poziomie sprzętu i niskiej klasie świadczenia usługi wi-fi.

Natomiast pod względem przygotowania do wykonywania zadań administratora IT Polska z Czechami, Litwą, Rumunią i Hiszpanią plasuje się po środku skali - kwalifikacje administratorów są wyższe niż średnia europejska. Ponieważ jednak administratorzy sieci są zazwyczaj nauczycielami informatyki lub matematyki, nie dziwi, że we wszystkich krajach ponad 80% z badanych jest lub będzie zainteresowana ofertą szkoleń online w ich własnym języku (zwłaszcza Polacy, Węgrzy i Słowacy wolą to niż szkolić się w języku angielskim).

Największe wyzwania dla administratorów IT to wspieranie i rozwój pracowników szkoły, bezpieczeństwo i operacje w sieci. Deklarują, że ich największą potrzebą szkoleniową jest zdobycie wiedzy o nowych narzędziach i usługach (najnowsze produkty na rynku), bezpieczeństwie (w tym o zarządzaniu danymi i e-bezpieczeństwie), zarządzaniu usługami w chmurze, a następnie eksploatacji sieci i zarządzaniu w modelu BYOD.

Polska na tle Europy

Większość badanych administratorów z Polski (72%) pracuje w szkołach o liczbie uczniów od 201-1000. 75% z nich ma w szkołach mniej niż 100 komputerów/ tabletów ( średnia w UE to 50%). Polska wypada słabo w zakresie wyposażenia szkół w dostęp do sieci - 45% badanych deklaruje, że w ich szkołach jest mniej niż 10 miejsc dostępowych do internetu (średnia w UE - 24%), a aż 65% ankietowanych w swoich placówkach ma mniej niż 10 routerów i przełączników (średnia to 32%). Tylko 23% administratorów pracuje w szkołach, w których co najmniej 75% klas ma dostęp do wifi, ale 34% ankietowanych w swoich placówkach ma mniej niż 10% klas z wi-fi (w UE - 28%).

Administratorzy w Polsce godzą pracę nauczyciela z zarządzaniem siecią, opieką nad pracownią komputerową. Ale mają wyższe kwalifikacje związane z TIK - 80% ankietowanych je deklaruje wobec 60% średniej europejskiej. Najczęściej wymienianymi wyzwaniami w ich pracy są: bezpieczeństwo, zarządzanie w modelu BYOD, zarządzanie IT, wspieranie współpracowników i rozwój. Administratorzy wymienili też swoje potrzeby szkoleniowe (w kolejności): operacje w sieci, bezpieczeństwo, systemy zarządzania, nowe narzędzia i usługi oraz instalacja i zarządzanie oprogramowaniem.

Opracowano na podstawie badania "The School IT Administrator", European Schoolnet, Lipiec 2015, http://goo.gl/sj9oHP, dostęp: 27  lipca 2015.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie