Więcej

Jak żyć w cyfrowym świecie i jak z niego mądrze korzystać? Szkoła nie może udawać, że ta zmiana się nie dokonała.

Dawniej ukochanym środowiskiem dziecka było podwórko. Dziś jest nim komputer (tablet, smartfon, itp.), internet, a w nim media społecznościowe. Szkoła nie może udawać, że ta zmiana się nie dokonała. Więc powinna coś z tą zmianą zacząć robić. Rodzice zresztą także.

Rysunki i obrazki pomagają nam lepiej zapamiętywać treści, które przekazują nauczyciele.

Rysunki i obrazki pomagają nam lepiej zapamiętywać treści, które przekazują nauczyciele. Jeśli na zajęciach stosowane są formy myślografii - mózgi pracują i lepiej przyswajają sobie informacje, łatwiej też kojarzą później fakty i relacje.

Nauka pisania to nie jest łatwa sztuka, o czym wie większość nauczycieli wczesnoszkolnych. Ale czy naprawdę pozwalamy dzieciom pisać?

Od pierwszej klasy szkoły podstawowej nauczyciele poświęcają dużo czasu na naukę pisania najmłodszych uczniów. Wyzwań jest wiele. Trzeba uczyć odpowiedniego chwytu, wybierać odpowiednie narzędzia do pisania, zmuszać dzieci pisać w liniach, wprowadzać mozolnie literki, zwracać uwagę na łączenie liter, itd. Łatwo nie jest, o czym wie zdecydowana większość nauczycieli wczesnoszkolnym. Ale czy tak naprawdę pozwalamy dzieciom pisać? 

Doświadczenia i eksperymenty to coś, co dzieci uwielbiają. Zobaczcie, co można zrobić w klasie.

Jak sprawić, aby uczniowie zapamiętali treści, o których opowiadają nauczyciele. Warto pomyśleć o doświadczeniach i eksperymentach, które powinny towarzyszyć uczniom na każdym kroku. Jak zrobią i zobaczą - zapamiętają i zrozumieją. I tak trzeba nauczać już od etapu wczesnoszkolnego. 

W szkole podstawowej, od klasy pierwszej, potrzebujemy muzykowania. I możemy dać to uczniom wszędzie i niemal na dowolnych instrumentach. Jak - zobaczcie!

Mało jest takich zajęć w szkole, które mogą dać tak dużą satysfakcję uczniom, jak muzyka. Ale nie mówimy tu o wynaturzeniu muzyki w szkole, czyli nauki o historii muzyki i zagracania głowy zbędnymi faktami i terminami. W szkole podstawowej, od klasy pierwszej, potrzebujemy muzykowania. I możemy dać to uczniom wszędzie i niemal na dowolnych instrumentach. Jak? Zobaczcie sami!

Czego możemy (nauczyciele i dyrektor) nauczyć się od gęsi? Otóż najwięcej możemy nauczyć się współpracy! Zaskakujące, prawda?

Czego możemy (nauczyciele i dyrektor) nauczyć się od gęsi? Otóż najwięcej możemy nauczyć się współpracy! Koniecznie poznajmy kilka zaskakujących faktów i zastanówmy się, czy możemy coś od tych gęsi w szkole przejąć. Maria Czerwińska, dyrektor Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy podzieliła się podczas INSPIR@CJI 2016 kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi organizacji zespołu pedagogicznego w szkole.

Szczególnym miejscem, w którym rodzą się i funkcjonują stereotypy jest szkoła. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu szkoła to także część społeczeństwa. Podczas INSPIR@CJI 2016 o pokazanie tych stereotypów poproszono Jarosława Pytlaka, dyrektora Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie posiadającego ponad 25-letnie doświadczenie w zarządzaniu szkołą i bogaty zbiór osobistych doświadczeń. Tematem jego wystąpienia były stereotypy rządzące polską szkołą, skutecznie utrudniające jej rozwój i unowocześnienie.

Stereotypy funkcjonują w każdej szkole. Jak sobie z nimi radzić? Zapraszamy na wystąpienie Jarosława Pytlaka, dyrektora Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie, podczas ogólnopolskiej konferencji INSPIR@CJE 2016 (Warszawa, 30.06-1.07).

Urządzenia mobilne są uniwersalnymi narzędziami, które posłużyć mogą świetnie do rozwoju mózgu i osobowości, jednak trzeba nauczyć się nimi posługiwać. Nie narzekajmy, że dzieci i młodzież zbyt dużo korzystają z urządzeń mobilnych, ale spróbujmy pokazać im, jak wartościowe wsparcie w sobie kryją.

Zapraszamy na wystąpienie Lechosława Hojnackiego z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela "WOM" w Bielsku Białej i członka Superbelfrów RP, podczas konferencji INSPIRACJE 2015 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? (Warszawa, 2-3 lipca 2015).