Technologia to pojęcie wszechobecne w naszym życiu i z reguły przyswajamy ją z własnej woli. Jednak co dzieje się, kiedy jej wprowadzanie w szkołach zostaje na nas wymuszone? Jeszcze w lutym tego roku, nikt nie spodziewał się, że otaczający nas świat ulegnie zmianom do takiego stopnia. Co oznaczają one dla edukacji?

Wróciliśmy do szkół, ale sytuacja, w której nauczamy i uczymy się jest daleka od stabilnej. W każdej chwili, w każdej szkole, możemy doświadczyć przejścia grupy uczniów i nauczycieli na kwarantannę z powodu koronawirusa i powrotu do edukacji zdalnej. Na taką ewentualność powinniśmy się przygotowywać i stale poprawiać kompetencje z zakresu edukacji cyfrowej. Zakłócenia w działalności szkół stają się "nową normalnością" i niezbędne jest wykorzystywanie narzędzi cyfrowej edukacji po to, abyśmy mogli się uczyć i rozwijać nawet w sytuacji, gdy przenosimy się ze szkolnych ławek do domów. Edunews.pl i Microsoft zapraszają na październikowe webinary w ramach projektu Akademia Cyfrowego Edukatora (ACE).

Świat współczesnych dzieci, to świat opierający się w dużej mierze na nowoczesnych technologiach. Zmiany jakie pod wpływem ciągłego kontaktu z technologiami nastąpiły w mózgach uczniów sprawiły, że inaczej odbierają i przetwarzają oni informacje. Cechuje ich wielozadaniowość, oraz graficzne, trójwymiarowe, przestrzenne odczytywanie informacji. Stąd konieczna zmiana w sposobie nauczania. Nauczyciele, chcący urozmaicić swoje zajęcia, jednocześnie podążając za zainteresowaniami dzieci, wspierając ich potrzeby, często wykorzystują nowoczesne rozwiązania technologiczne na swoich lekcjach czy zajęciach. Zwłaszcza uczniowie, których rozwój nie przebiega neurotypowo, potrzebują indywidualnego podejścia, dostosowania treści i sposobu nauczania, ale też metod i narzędzi, które będą wzmacniały ich motywację wewnętrzną i poczucie własnej wartości. Roboty wydają się być doskonałą odpowiedzią na te potrzeby.

Przygotowanie szkolnej sieci i urządzeń IT na powrót uczniów bywa poważnym wyzwaniem dla nauczycieli informatyki pełniących funkcje administratora IT w szkole. Technologie edukacyjne nie stoją w miejscu, zmieniają się, dochodzą nowe funkcje i rozwiązania. Platforma Office 365 to narzędzie, które w ostatnim czasie pojawiło się w setkach polskich szkół. Chcemy pokazać, w jaki sposób odpowiednio ją przygotować, aby zadbać o skuteczny proces nauki w szkole i jednocześnie ułatwić sobie życie. 

Pandemia obnażyła wiele mankamentów systemu edukacji. Niewątpliwie jednym z nich był fakt, że szkoła nie uczy tego, jak się uczyć. Większość uczniów i uczennic kompletnie nie wiedziała, jak się za to zabrać i często, bez wsparcia rodziców i bliskich, nie byli w stanie ruszyć z miejsca.

Wrzesień mija, wróciliśmy do szkół i powoli się w nich rozgaszczamy, wierząc, że wirus jednak odpuści i znów szkoła będzie wyglądała „jak dawniej”. Czy naprawdę tego chcemy? Może ten globalny kryzys powinniśmy wykorzystać do tego, aby w szkołach coś zmienić, może na większą skalę wykorzystać dostępne technologie, aby poszerzyć przestrzeń edukacji? Żeby nie było „jak dawniej”, ale żeby było lepiej? Wartość narzędzi cyfrowych doceniliśmy już podczas etapu zdalnej edukacji. Postarajmy się dalej rozwijać umiejętności nauczania i uczenia się z ich pomocą, ponieważ mogą nam służyć nawet, gdy lekcje odbywają się w szkolnych ławkach.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) to program publicznej sieci telekomunikacyjnej, dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Obecnie podłączonych jest już 14,7 tys. placówek, w pozostałych zgłoszonych szkołach pojawi się jeszcze w 2020 roku - zapewnia ministerstwo cyfryzacji.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie