INSPIR@CJE 2023 – fantastyczna atmosfera, świetni prelegenci, którzy podejmują aktualne tematy dotyczące polskiej szkoły z różnych perspektyw. INSPIR@CJE zostały pomyślane 10 lat temu jako wydarzenie, które propagować będzie mądrą i skuteczną edukację na etapie szkolnym. Wierzyliśmy i nadal wierzymy, że w polskich szkołach (mimo takiego systemu i takiej polityki oświatowej, jakiej doświadczamy) jest wielu wspaniałych nauczycieli, którzy mogą i potrafią się podzielić swoimi doświadczeniami, jak również są w stanie tworzyć nowe podejścia i rozwijać nowe metody.
Co robią inni i dlaczego im to tak dobrze wychodzi?
Jedną z największych korzyści wynikających ze spotkań nauczycieli praktyków jest możliwość swobodnego czerpania od siebie pomysłów i doświadczeń pedagogicznych. W sytuacji, gdy wiele (może nawet większość) dostępnych na rynku szkoleń dotyczy tematyki słabo związanej z dydaktyką nauczania, takie spotkania mogą przyczyniać się zarówno do poszerzenia horyzontów myślowych i zakresu działań (inspiracje!), jak i poprawy kompetencji w zakresie nauczania. Oczywiście kluczem jest tu edukacyjne chcenie. Czyli: chcę dowiedzieć się o nowych podejściach dydaktycznych; zobaczyć, jak pracują z uczniami inni nauczyciele; spróbować zaadaptować i wdrożyć nowe pomysły w mojej klasie/szkole... Temu właśnie służą INSPIR@CJE, w których od 2013 roku zgromadziły już ponad pięć tysięcy osób zajmujących się edukacją w Polsce na co dzień. Dołącz do nas!
Dekada inspir@cji
Rozpoczynamy dziś 10. edycję konferencji INSPIR@CJE. Ten cykl spotkań rozpoczęty w 2013 roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem nauczycieli. Dla mnie jest to prawdziwe święto edukacji, na które warto co roku czekać. Po blisko dziesięciu latach organizowania INSPIR@CJI cieszę się, że ciągle znajdują się nowi eduzmieniacze i eduwariaci (w pozytywnym znaczeniu), którym się chce coś dobrego, niezwykłego, a nawet szalonego w edukacji robić. Na szczęście konferencje się starzeją, ale my ciągle jesteśmy młodzi…
Koszmar trwa już rok – edukacyjne straty rosną
Upływa rok od początku agresji rosyjskiej w Ukrainie. To już dwanaście miesięcy przemocy, strachu i tragedii ukraińskich uczniów i ich rodzin. Edukacyjne straty jeszcze przez wiele lat będą trudne do odrobienia, nawet gdyby wojna skończyła się dziś. Dobrze, że Polska i polskie szkoły przyjęły ukraińskich uczniów - ciągle warto zadawać sobie pytanie, jak jeszcze można im pomagać w rozwoju, jakie rozwiązania dalej wypracowywać w systemie edukacji, bo kryzys prawdopodobnie daleki jest od zakończenia.
Docenienie w pełni zasłużone
Otrzymał kilka dni temu Nagrodę Specjalną im. prof. Romana Czerneckiego, którą rokrocznie przyznaje Edukacyjna Fundacja im. prof. Romana Czerneckiego EFC. To ważne wyróżnienie i całkowicie zasłużone, zważywszy na częste zabieranie głosu w sprawach polskiej szkoły. Nagrodzony został dyrektor szkoły, ale także redaktor (Wokół Szkoły), autor, wychowawca, no i oczywiście - harcerz. W polskiej edukacji to postać niezwykła, której zawsze warto posłuchać. Szkoda może tylko, że tak słabo rozumiana i rzadko doceniana przez polityków mieszających przy systemie oświaty. Oto laureat: Jarosław Pytlak.
15 lat minęło, jak jeden dzień!
Wydaje się, że to było ledwo wczoraj. A to już 15 lat! Okrągła rocznica – 13 lutego 2008 roku wystartowaliśmy z Edunews.pl jako portalem debaty edukacyjnej. Naszym głównym zamysłem było wspieranie dyskusji o zmianach w edukacji, propagowanie nowoczesnych rozwiązań w edukacji z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, czerpanie inspiracji z działalności dydaktycznej polskich i zagranicznych nauczycieli, prezentacja trendów w edukacji i pokazywanie dobrych praktyk i projektów edukacyjnych, dzięki którym uczenie się / nauczanie może być głębsze, bardziej angażujące, ciekawsze… I tak jest do dziś!
Okrągły stół z powyłamywanymi nogami
To nie ma sensu. Wszystko wskazuje na to, że pendolino partyjno-wyborcze ponownie wywiezie polską szkołę na manowce. Przy dominującym udziale kłócących się polityków, a nie ekspertów od edukacji. Organizowane w pośpiechu spotkanie na Stadionie Narodowym ma przykryć medialnie smutny fakt, że rząd nie ma sensownej propozycji dla polskiej szkoły. Widać to od dawna, a dziś dowodem jest też sposób komunikacji z protestującymi nauczycielami, nastawiony na „zniszczenie przeciwnika” i prowadzący wprost do pogłębienia kryzysu w oświacie.
Ostatnie komentarze