Tegoroczny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego utrzymał podobny poziom trudności do lat ubiegłych. Wyniki nie różnią się znacząco od rezultatów z poprzednich edycji, co świadczy o stabilności standardów egzaminacyjnych i konsekwentnym podejściu do oceny umiejętności językowych uczniów.
Kiedy dzieci uczą dzieci
Czy można w dwie godziny zbudować rakietę, odkryć, jak działają płuca, stworzyć słoneczną fotografię, oddzielić sól od pieprzu przy pomocy naelektryzowanego balona, skonstruować tratwę i sprawdzić, jak pływa? Uczestnicy Pikniku Klubów Młodego Odkrywcy (KMO) przeprowadzili jeszcze więcej doświadczeń.
Pomyśl, zanim wrzucisz zdjęcie swojego dziecka do sieci
Aż 45,5% nastolatków w Polsce deklaruje, że ich rodzice lub opiekunowie publikują ich wizerunek w internecie. Blisko jedna czwarta nastolatków (23,8%) przyznaje, że czuje się z tego powodu zawstydzona, a niemal 19% odczuwa niezadowolenie. Tymczasem jedynie 25% rodziców deklaruje, że przed publikacją zdjęcia lub filmiku pyta swoje dziecko o zgodę.
Czy szkoła jest gotowa na sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja (AI) i narzędzia generatywne (GenAI) w ostatnich latach dynamicznie wkroczyły do przestrzeni edukacyjnej. W obliczu rosnącej obecności technologii w codziennym życiu nauczyciele zadają sobie fundamentalne pytanie: jak świadomie i odpowiedzialnie włączyć sztuczną inteligencję do procesu nauczania i wychowania? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwaliśmy w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa lubuskiego.
Najlepsze narzędzie AI dla edukacji powstało w Polsce!
EdTool, czyli oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji skierowane do nauczycieli, zdobyło główną nagrodę w międzynarodowym konkursie EdTech Breakthrough Awards 2025 w kategorii Publishing Software of the Year (e-Learning). Narzędzie stworzone zostało przez gdańską firmę Learnetic.
Ocenianie kształtujące wsparciem dla procesu uczenia się
Ocenę kształtującą stosujemy w trakcie procesu uczenia się, a ocenę sumująca na koniec tego procesu. Ta wskazówka powinna wyjaśniać pewne zasady stosowania oceny kształtującej i sumującej. Przedstawię kilka wyjaśnień związanych z oceną kształtującą w praktyce.
Wykorzystanie AI do zajęć muzycznych w klasach I-III
Podczas mojego poprzedniego wystąpienia na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2024, sztuczna inteligencja w muzyce miała swoje ograniczenia, całkiem spore – jak pokazywałem wówczas na przykładach, generowane melodie brzmiały dość sztucznie i jednakowo, analizy były niedokładne, nie wspominając o nieudolnie tworzonych tekstach piosenek. Te narzędzia były niezbyt intuicyjne, stąd też patrzyłem na to dość sceptycznie, a nawet wyśmiewałem rozwiązania AI. Ale co było, to było – w ciągu ostatniego roku technologia poczyniła ogromny postęp!