Liczne badania pokazują, że człowiek się uczy, gdy jest doceniany. Jednak nie każda pochwala ma dobry skutek. Uczniowie mogą interpretować pochwały w różny sposób. W tym wpisie 6 cech skutecznej pochwały – 6 x P.
Samopomocownik dla dzieci i młodzieży
Z myślą o zdrowiu psychicznym młodych Fundacja GrowSPACE opublikowała w Międzynarodowy Dzień Zdrowia Psychicznego (9 października) “Samopomocownik dla dzieci i młodzieży”. Jest to narzędzie do promocji autopomocy i wsparcia rówieśniczego wśród młodzieży, które zawiera m. in. rozdziały o emocjach, przeciwdziałaniu kryzysowi, wsparciu rówieśniczym i miejscach, w których można szukać pomocy.
Jak powstaje szkolny spektakl?
Proces powstawania spektaklu teatralnego można porównać do podróży – od pomysłu aż do momentu, kiedy nadejdzie długo wyczekiwany przez wszystkich dzień premiery. Potrzeba czasu, jak i dużych oraz wielu mniejszych, niekiedy mało widocznych działań by powstał spektakl.
Pajacyki, wypady i przysiady – lepsze wyniki w testach
Mimo, że był to dopiero wrzesień, uczniowie byli zmęczeni i zaangażowanie w lekcję siadło. Nauczycielka próbowała apelować o uwagę uczniów, ale nie przyniosło to efektu. Wtedy poprosiła uczniów, aby wstali, okrążali sale i na dany sygnał zmieniali kierunek biegu. Po chwili uczniowie wraz z nauczycielką powrócili do nauki i to z większą uwagą. Na koniec lekcji uczniowie zapytani, co im się w lekcji podobało, wszyscy jako pierwsze wymienili przerwę na ruch.
Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Nauczyciele mogą wpływać na relacje w szkole, zwiększać poziom zaufania oraz wpływać na zaangażowanie uczniów w naukę. Jednym ze sposobów jest przekazywanie uczniom informacji zwrotnej. Grant Wiggins definiuje informację zwrotną jako – informację o tym, jak radzimy sobie w dążeniu do osiągnięcia celu (2012). W tym artykule o warunkach skutecznej informacji zwrotnej i o wskazówkach – jak pracować z informacja zwrotną.
Pomagać, czy nie pomagać?
Lew Wygotski wprowadził termin – strefa najbliższego rozwoju. Polega on na znalezieniu złotego środka między tym, co uczeń potrafi zrobić samodzielnie, a tym, co wymaga pomocy. Znalezienie złotego środka nie jest dla nauczyciela łatwe, szczególnie, że strefa najbliższego rozwoju może być dla każdego ucznia inna i zmieniać się w trakcie jego rozwoju.
Hasło na ten rok – mniej!
Róbmy mniej w tym nadchodzącym roku szkolnym, aby uczniowie mogli lepiej radzić sobie z nauką.


