Od jedenastu lat zgłębiam tajniki języka serca (Porozumienie bez Przemocy, ang. Non Violent Communication, NVC). Zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym jest ono dla mnie pomocą do budowania relacji z samą sobą i z innymi. Doświadczenia, które przeżyłam były tak zmieniające patrzenie na świat i tak potężne, że postanowiłam z nauczycielki hiszpańskiego stać się trenerką języka miłości.
Jak wspierać dziecko w adaptacji do przedszkola? – praktyczne wskazówki dla rodziców
Pójście do przedszkola to jedna z pierwszych wielkich zmian w życiu dziecka — pełna nowych emocji, relacji i wyzwań. Dla wielu rodziców to również moment niepokoju: jak pomóc dziecku oswoić się z nową rzeczywistością, jak łagodnie przejść przez pierwsze rozstania, jak mądrze wspierać? Dobra wiadomość jest taka, że można się do tego przygotować, aby cały proces przebiegł łagodniej i spokojniej, a co za tym idzie w dostrzeganiu dziecięcych emocji i odpowiadaniu na nie.
Wizyta referencyjna on-line, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorami przedszkola
W czasie pandemii przedszkola zaczęły częściej korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kiedy pandemia zamknęła dzieci i nauczycieli w domach. Dziś rozmawiamy na temat narzędzi Microsoft Office 365 Education wykorzystywanych w takich obszarach jak zarządzanie przedszkolem, działania edukacyjne i rozwijanie umiejętności dzieci, komunikacja i współpraca. Jest to także próba podsumowania, jak udało się dyrektorom przedszkoli poradzić z wyzwaniami edukacji zdalnej i czego się nauczyli.
Kodowanie na dywanie, czyli programowanie z najmłodszymi
Programowanie staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby jednak młodzi ludzie z powodzeniem kodowali, powinniśmy zacząć uczyć krytycznego myślenia i kombinowania (w pozytywnym znaczeniu) jeszcze na etapie przedszkola. Nie potrzebujemy do tego wcale sprzętu komputerowego, ponieważ do nauki programowania można wykorzystać wiele elementów powszechnie obecnych w przedszkolach, na przykład układanki typu sudoku czy klocki.
O czym myślą dzieci?
Z punktu widzenia dorosłego dzieci to irracjonalne, skupione na sobie i niezbyt mądre stworzenia. Tymczasem można je raczej porównać do „działu badań i rozwoju gatunku ludzkiego”, podczas gdy dorośli zajmują się „produkcją i zarządzaniem”.
O rozwoju małego dziecka
Publikacja „Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa”, autorstwa Magdaleny Czub i Joanny Matejczuk ma na celu przedstawienie wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, z uwzględnieniem szerokiego kontekstu społecznego, w którym rozwój ten zachodzi.
Uczymy się słuchania dzieci przez Internet
Czy lepszej komunikacji można uczyć się bez wychodzenia z domu? Teraz już tak. W ramach projektu „Listening to young children” powstała platforma e-learningowa przeznaczona dla pedagogów pracujących z dziećmi do 6 roku życia.


