Produkowane w Polsce gry komputerowe podbijają w ostatnich latach świat i stają się tematem artykułów w międzynarodowych mediach. Tym razem warto zwrócić uwagę na grę, która nawiązuje wprost do wydarzeń historycznych i ma walor edukacyjny. "Warsaw" jest polską grą komputerową z gatunku taktyczny RPG, której premiera na komputery PC planowana jest na 4 września, a później także na konsole.

Jedyna pewna rzecz to zmiana. Zmiany w edukacji, których teraz jesteśmy częścią, często są związane z postępem technologicznym. W ostatnich latach w bardzo dużym stopniu ewoluowały kanały komunikacji międzyludzkiej. Dziś bez problemu możemy tworzyć własną gazetę (blogi), radio (podcasty), czy telewizję (YouTube).

Urządzenia mobilne jako narzędzie dydaktyczne stają się coraz bardziej powszechne. Aplikacje mobilne sprawiają, że uczniowie bardziej angażują się na lekcji i szybciej wykonują zaplanowane przez nauczyciela zadania. Rozwiązania chmurowe natomiast, pozwalają kontynuować naukę w domu.

Nauka każdego języka to słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. W szkole dzieci najczęściej stykają się z tradycyjnymi metodami nauki, nowoczesne technologie wykorzystywane są na regularnych zajęciach komputerowych. Tymczasem, jeśli będziemy mądrze z nich korzystać, mogą one być ogromnym wsparciem w nauce języka. Młodsze dziecko powinno częściej stykać się z książką papierową, podziwiać ilustracje, słuchać, jak czyta starsze rodzeństwo lub rodzice. Nie należy jednak zapominać, że nowoczesne technologie są coraz bardziej obecne w naszym życiu i rolą dorosłych jest pokazać małym użytkownikom, jak można czerpać z nich pożytek i radość, unikając jednocześnie zagrożeń. Nowoczesne aplikacje zaprojektowane dla dzieci opierają się na wiedzy psychologicznej i metodyce nauczania. Nie trzeba się ich bać, ale też należy korzystać z nich rozsądnie i z umiarem.

Cokolwiek zmieni się w polskich szkołach po reformie oświaty, jedna rzecz pozostanie taka sama. W przerwach między lekcjami oczy dzieci i młodzieży dalej będą utkwione w "święcących prostokątach"[1]. Mobilna elektronika już dawno zadomowiła się w polskich szkołach, czy to się nam podoba czy nie. Weszła niepostrzeżenie nie pytając nikogo o zgodę. I nie mam tutaj na myśli innowacji w postaci tabletowych klas. Powszechna dostępność smartfonów i tabletów zupełnie zmieniła zachowanie młodzieży w czasie przerw. Co więcej, wielu uczniów nie potrafi się powstrzymać od zabawy telefonami komórkowymi na lekcjach i to nawet wtedy, gdy korzystanie z takich urządzeń w czasie zajęć jest w danej szkole zabronione.

Telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem codziennego życia nastolatków. Dla ucznia jest to nie tylko pierwsze prywatne urządzenie do wymiany informacji, ale i jeden z głównych kanałów dostępu do wiedzy oraz atrakcyjne narzędzie wykorzystywane w edukacji. Nauczyciele szkół prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu wykorzystują tę technologię w pomysłowy sposób, konstruktywnie włączając telefon komórkowy w zajęcia edukacyjne. W szkołach Fundacji uzgodniono jednak z rodzicami i wprowadzono szczególne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas lekcji i przerw.

Kostki opowieści to jedne z najprostszych, a jednocześnie najbardziej wszechstronnych pomocy dydaktycznych i wychowawczych. To niewielkie sześciany, na których zamiast oczek znajdują się symbole, obrazki lub słowa. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie do tworzenia historii – krótkich, dłuższych, zabawnych lub całkiem poważnych. Można je kupić gotowe w wielu sklepach, ale równie dobrze samemu przygotować w domu czy w szkole, np. w aplikacji Canva, a nawet korzystać z darmowych generatorów online.

Refleksja uczniowska i informacja zwrotna o pracy ucznia są cenne, ponieważ niwelują lukę między nauczaniem a uczeniem się. Grant Wiggins, wizjoner, edukator i założyciel organizacji Authentic Education (zm. 2015) mawiał: To, że czegoś nauczałeś swoich uczniów, nie oznacza, że oni się tego nauczyli.

"W mojej szkole zostaję zasypywana dużą ilością kserówek od starszych koleżanek. Jestem im za to oczywiście bardzo wdzięczna, aczkolwiek większości z tych kart pracy w ogóle nie mam czasu wykorzystywać. Swoją pracę z dziećmi staram się opierać na rozmowach w kręgu, pracy w grupach, zabawach integracyjnych..." - napisała kiedyś jedna z młodych nauczycielek wczesnoszkolnych po kilku tygodniach pracy w nowej szkole. Nie musimy tyle kserować, mamy do dyspozycji nieograniczoną liczbę ćwiczeń, gier, zabaw, które nie wymagają użycia kserokopiarki!

Ocenę kształtującą stosujemy w trakcie procesu uczenia się, a ocenę sumująca na koniec tego procesu. Ta wskazówka powinna wyjaśniać pewne zasady stosowania oceny kształtującej i sumującej. Przedstawię kilka wyjaśnień związanych z oceną kształtującą w praktyce.

Podczas mojego poprzedniego wystąpienia na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2024, sztuczna inteligencja w muzyce miała swoje ograniczenia, całkiem spore – jak pokazywałem wówczas na przykładach, generowane melodie brzmiały dość sztucznie i jednakowo, analizy były niedokładne, nie wspominając o nieudolnie tworzonych tekstach piosenek. Te narzędzia były niezbyt intuicyjne, stąd też patrzyłem na to dość sceptycznie, a nawet wyśmiewałem rozwiązania AI. Ale co było, to było – w ciągu ostatniego roku technologia poczyniła ogromny postęp!

Eduscrum to metoda organizacji projektu edukacyjnego, w którym nadrzędną rolę w kierowaniu procesem pełnią uczniowie. Sprawczość uczniów objawia się w możliwości podejmowania decyzji o własnych sposobach nauki i kolejności podejmowanych działań. Uczniowie budują wiedzę o sobie, stosując refleksje i formułując wnioski, dzięki którym mają szansę na doskonalenie zarówno w zakresie lepszego przyswajania treści edukacyjnych, jak i rozwijania relacji społecznych.

W tym roku na festiwalu Pol’and’Rock po raz pierwszy pojawiło się laboratorium cyberodporności. Na stoisku akcji Netochron odwiedzający mogli zamienić się w detektywów ds. phishingu, wymyślić hasło, którego złamanie zajęłoby sto milionów lat, a nawet przekonać się, jak łatwo wykraść dane za pomocą pozornie zwykłego pendrive'a.

Czy można w dwie godziny zbudować rakietę, odkryć, jak działają płuca, stworzyć słoneczną fotografię, oddzielić sól od pieprzu przy pomocy naelektryzowanego balona, skonstruować tratwę i sprawdzić, jak pływa? Uczestnicy Pikniku Klubów Młodego Odkrywcy (KMO) przeprowadzili jeszcze więcej doświadczeń.

Lisek Ibisek – rudzielec, który podbił serca nauczycieli i uczniów w całej Polsce – powraca z nową serią 12 edukacyjnych opowiadań. Tym razem bohater Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ zaprasza najmłodszych do świata emocji i uczuć, oferując gotowe, bezpłatne narzędzia dla nauczycieli klas 1-3 i rodziców – opowiadania, scenariusze lekcji oraz propozycje zabaw pomagające rozmawiać z dziećmi o emocjach.

Dzień Pustej Klasy to święto edukacji w naturze obchodzone co roku w czerwcu. W tym roku spotykamy się w przyrodzie w piątek, 13 czerwca. Tego dnia dzieci i młodzież, wspólnie ze swoimi nauczycielami, porzucają naukę w klasie na rzecz nauki w przyrodzie. Do udziału w tegorocznym wydarzeniu zgłosiło się już ponad 1800 szkół i przedszkoli z całego kraju.

W ramach programu „Stacja Galaxy” dziesięć szkół podstawowych z całej Polski zostało nagrodzonych za wyjątkowe zaangażowanie w promowanie bezpiecznego korzystania z Internetu. Doceniono je za organizację dodatkowych inicjatyw, które zintegrowały uczniów, nauczycieli i rodziców. Wspólnie brali oni udział w warsztatach, spotkaniach czy zabawach poświęconych cyberbezpieczeństwu.

Autonomiczny pojazd, konsole do retro gier napędzane pedałami, aplikacja GreenWear ujawniająca wpływ fast fashion na środowisko, modele pojazdów napędzanych wodorem i etanolem oraz szkolne strefy relaksu i dobrostanu – to tylko niektóre z 19 projektów zrealizowanych w drugiej edycji programu Akcelerator Pro. W roku szkolnym 2024/2025, dzięki wspólnemu działaniu Fundacji Szkoła z Klasą i Fundacji Inter Cars, uczniowie wraz z nauczycielami wprowadzali w życie innowacyjne pomysły, które uczą współpracy, kreatywności i odpowiedzialności.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
Zgadzam się na Warunki korzystania

Ostatnie komentarze

Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...