Jak zachęcić dzieci w klasach I–III do odkrywania chemii?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chemia w edukacji wczesnoszkolnej? Dla wielu brzmi to niecodziennie. W końcu to jeszcze nie ten etap, jeszcze nie „prawdziwe” lekcje przedmiotowe. A jednak — to właśnie wtedy dzieci są najbardziej ciekawe świata i gotowe na wszystko, co nowe, kolorowe, zaskakujące.

Postaram się podzielić się prostymi pomysłami na to, jak wprowadzić elementy chemii do codziennych zajęć — bez drogiego sprzętu, za to z dużą dawką uważności, zabawy i odkrywania. Reakcje, które zmieniają kolor, ciecze, które zachowują się dziwnie, coś, co wybucha albo znika — to wszystko może stać się początkiem fascynacji nauką.

Nie chodzi o przekazywanie trudnych pojęć, ale o budowanie pierwszych skojarzeń z chemią jako czymś ciekawym, żywym i obecnym wokół nas. Mam nadzieję, że poniższe nagranie z mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2025 będzie inspiracją do własnych eksperymentów — i że pokaże, że magia chemii jest w zasięgu ręki, nawet w klasach I–III. Sami zobaczcie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Janina Taniewicz jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 1 w Chotomowie z kilkuletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. Wychowawczyni klasy, swoją przygodę w szkole zaczęła od nauczania chemii, teraz skupia się głównie na matematyce. Stara się uświadamiać swoich uczniów, że królowa nauk to nie tylko liczenie i wzory, ale przede wszystkim nauka logicznego myślenia.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie