Chemia w edukacji wczesnoszkolnej? Dla wielu brzmi to niecodziennie. W końcu to jeszcze nie ten etap, jeszcze nie „prawdziwe” lekcje przedmiotowe. A jednak — to właśnie wtedy dzieci są najbardziej ciekawe świata i gotowe na wszystko, co nowe, kolorowe, zaskakujące.
Postaram się podzielić się prostymi pomysłami na to, jak wprowadzić elementy chemii do codziennych zajęć — bez drogiego sprzętu, za to z dużą dawką uważności, zabawy i odkrywania. Reakcje, które zmieniają kolor, ciecze, które zachowują się dziwnie, coś, co wybucha albo znika — to wszystko może stać się początkiem fascynacji nauką.
Nie chodzi o przekazywanie trudnych pojęć, ale o budowanie pierwszych skojarzeń z chemią jako czymś ciekawym, żywym i obecnym wokół nas. Mam nadzieję, że poniższe nagranie z mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2025 będzie inspiracją do własnych eksperymentów — i że pokaże, że magia chemii jest w zasięgu ręki, nawet w klasach I–III. Sami zobaczcie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Janina Taniewicz jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 1 w Chotomowie z kilkuletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. Wychowawczyni klasy, swoją przygodę w szkole zaczęła od nauczania chemii, teraz skupia się głównie na matematyce. Stara się uświadamiać swoich uczniów, że królowa nauk to nie tylko liczenie i wzory, ale przede wszystkim nauka logicznego myślenia.