Szkoła musi sprzyjać aktywności ucznia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatySzkoła powinna uczyć samodzielności i skłaniać uczniów do własnych badań i działań artystycznych. Niestety, wieloletnie doświadczenia w pracy z wybitnie zdolnymi prowadzą do przykrych wniosków. Zdaniem Marii Mach, dyrektor biura Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, szkoła nie daje szans na rozwój naturalnych funkcji poznawczych, a przeciwnie – tłumi je i blokuje.

Przedstawiciele Funduszu, organizacji która już trzy dekady pracuje z uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą, zabrali głos na temat jakości edukacji szkolnej podczas panelu pt. „Prawo ucznia do sukcesu” na Kongresu Polskiej Edukacji.

Polska szkoła za mało elastyczna
Zdaniem Marii Mach, polskiej szkole brakuje elastyczności, bo wszyscy się boją braku natychmiastowych, mierzalnych rezultatów. Dlatego każdy nauczyciel poświęca niemal połowę swego czasu pracy na dokumentowanie własnych działań. „Nauczyciele są bardzo drobiazgowo kontrolowani i rozliczani i trochę traktowani, jak gdyby sami nie byli dorośli. Więcej dojrzałości po obu stronach!” – apelowała dyrektor Funduszu. Szkoła powinna być miejscem na uczniowskie przedsięwzięcia – i miejscem odnoszenia sukcesów.

Oczywiście, dzieci z różnymi deficytami mają prawo do docenienia ich własnych postępów i rozwoju, nawet jeśli na tle rówieśników wypadają słabo. W tym gronie zdarzają się przecież znakomici i wrażliwi poeci nie radzący sobie z matematyką i uczniowie świetni z informatyki, ale wycofani, skrajnie introwertyczni i nie dogadujący się ani z kolegami, ani z nauczycielami. Funduszowi udaje się czasem dotrzeć do takich uczniów i okazuje się, że wyjazd na obóz naukowy, praca nad interesującymi problemami z naukowcami i rówieśnikami o podobnych zainteresowaniach, odblokowuje dziecko i daje mu odskocznię od codzienności.

Program pomocy wybitnie zdolnym umożliwia spotkanie młodzieży i wybitnych naukowców – obie strony chętnie i z satysfakcją ze sobą współpracują. Kluczem jest stawianie uczniom ambitnych zadań i partnerska współpraca, akcentująca samodzielność. Owocuje to znakomitymi pracami naukowymi powstającymi jeszcze w gimnazjum, tysiącami byłych stypendystów, którzy dziś współtworzą polską naukę, rozwijającą się branżę IT, kulturę
i sztukę. Ale nie tylko parę setek dzieci rocznie ma prawo do samodzielnej i twórczej pracy.

„Szkoła musi być miejscem aktywności uczniów. Nie może być tak, że oni są tylko odbiorcami produktu edukacyjnego. Trzeba im pokazywać różne możliwości działania, odpowiednie dla ich uzdolnień i zainteresowań, a potem dawać szansę na samodzielność” – podkreśla Maria Mach.

„Uczestniczymy w pracach nad systemowym wsparciem wybitnie zdolnym i bierzemy czynny udział w toczącej się debacie nad problemami polskiej edukacji” – mówi Maria Mach. „Powtarzamy wszystkim, że najlepiej pomagać najlepszym, bo to oni pomogą nam wszystkim zbudować nowoczesne obywatelskie społeczeństwo.”

Naukowcy wolontariusze
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci jako stowarzyszenie naukowców i studentów od lat pracowicie zasypuje lukę w systemie edukacji i pomaga w rozwoju uczniom wyróżniającym się uzdolnieniami naukowymi i artystycznymi. Program pomocy wybitnie zdolnym adresowany jest do dzieci i młodzieży z całego kraju i ze wszystkich szczebli edukacji.

Utalentowani uczniowie spotykają się z najlepszymi polskimi naukowcami i wybitnymi twórcami na bezpłatnych obozach naukowych, warsztatach badawczych, seminariach i konsultacjach. Mają szansę udziału w stażach badawczych, wyjazdu na zagraniczne obozy naukowe. Dla uczestników programu Fundusz organizuje także liczne koncerty i wystawy.

Co roku udaje się zorganizować 4 duże obozy, kilkanaście warsztatów, ponad 20 koncertów, kilka wystaw i wiele innych imprez, spotkań, konsultacji, indywidualnych staży badawczych w profesjonalnych laboratoriach. Sama rekrutacja do programu jest dużym przedsięwzięciem, które angażuje wielu wolontariuszy - naukowców i pedagogów.

30 lat pracy z talentami
W roku szkolnym 2010/11 nominacje do programu Funduszu otrzymało 521 osób, w tym 325 o uzdolnieniach poznawczych, 142 o uzdolnieniach muzycznych, 17 o uzdolnieniach baletowych i 37 o uzdolnieniach plastycznych – to krótkie podsumowanie ostatnich działań.

Nieodpłatna praca setek wybitnych naukowców i artystów z uzdolnioną młodzieżą to już w polskim środowisku akademickim trwała instytucja, unikalna w skali światowej i przynosząca znakomite rezultaty.

Absolwentów programu jest już ponad 5 tysięcy, dziś to młodzi naukowcy i twórcy, objawiający niezwykłe talenty, pracowitość i energię. Fundusz to również wspaniała, żywa społeczność serdecznych przyjaciół. Wielu z nich chętnie prowadzi teraz zajęcia na obozach Funduszu (i uczestniczy w coraz liczniejszych podobnych projektach).

Uwaga! Nowe wnioski o pomoc Funduszu  w roku szkolnym 2011/12 powinny wpłynąć do Biura Funduszu do 15 czerwca 2011 roku. Formularz zgłoszeniowy i szerszą informację o prowadzonej przez Fundusz działalności można znaleźć na stronie internetowej: www.fundusz.org.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie