„Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

43% rodziców obawia się uwodzenia dzieci online, w tym kontaktów ze sprawcami wykorzystania seksualnego lub nakłaniania do prostytucji. Jest to najczęściej wymieniane ze wszystkich zagrożeń dla dzieci online[1]. Potencjalnie każde dziecko może doświadczyć niebezpiecznych kontaktów w sieci. Możliwość nawiązania kontaktu przy zachowaniu złudnego poczucia bezpieczeństwa ułatwia komunikację i zwiększa ryzyko manipulacji lub wykorzystania. Co dziesiąty nastolatek był uwodzony w Internecie – odpowiednio 14% dziewcząt i 5% chłopców w wieku 13-17 lat[2].

Uwodzenie w Internecie to realny problem wymagający działań profilaktycznych na różnych etapach rozwoju dzieci i młodzieży, nie tylko w przypadku nastolatków. Edukacja na temat zagrożeń związanych z niebezpiecznymi kontaktami w sieci powinna zacząć się równolegle z zapoznawaniem dzieci z Internetem w ogóle. Średni wiek otrzymania pierwszego telefonu z dostępem do Internetu to 8 lat 5 miesięcy, a komputera podłączonego do sieci – 8 lat 10 miesięcy[3]. Pamiętając, że dostęp do mediów społecznościowych ograniczony jest teoretycznie dla osób powyżej 13 roku życia, powyższe statystyki są niepokojące. Co ważne, profilaktyka nie może ograniczyć się do jednorazowej rozmowy „uświadamiającej” z rodzicami czy lekcji wychowawczej w szkole. To powinien być szereg działań zwiększających świadomość dzieci i rozwijających ich kompetencje w zakresie rozpoznawania, reagowania, jak i ujawniania sytuacji uwodzenia.

Jedną z najlepszych metod ochrony dzieci w Internecie jest edukacja – im wcześniej nauczymy je rozpoznawać zagrożenia i świadomie uczestniczyć w cyfrowym świecie, tym trudniej może być je zmanipulować. Uwodzenie online często zaczyna się od niewinnej rozmowy, dlatego tak ważne jest, aby dziecko potrafiło rozpoznawać niepokojące sygnały i odpowiednio reagować. Kluczowa jest także otwarta relacja z opiekunem – dziecko musi wiedzieć, że może bez obaw powiedzieć o każdej niepokojącej sytuacji, zamiast mierzyć się z nią samotnie - mówi Marta Skierkowska, wiceprezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Kompleksowe programy edukacyjne o bezpieczeństwie w sieci prowadzone są od lat w ramach działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Przeznaczone są dla dzieci i młodzieży w różnym wieku, również wczesnoszkolnym – to kluczowy okres wprowadzania w świat Internetu i edukowania na temat niebezpiecznych sytuacji online. Z myślą o dzieciach w wieku 7-12 lat powstał multimedialny projekt Sieciaki.pl – prezentujący przygody dzieciaków, które potrafią sprawnie i bezpiecznie korzystać z sieci. Podstawą Sieciaków jest edukacyjny serwis internetowy poświęcony tematyce bezpieczeństwa dzieci w Internecie, na który składają się m.in. animacje książki, słuchowiska oraz materiały edukacyjne do pracy indywidualnej, w towarzystwie rodziców, jak i w grupowej w szkołach.

Nigdy nie jest za późno na rozmawianie z dziećmi o zagrożeniach w Internecie, ale zdecydowanie warto uświadamiać i uczyć stawiać granice w relacjach wcześniej, niż w wieku nastoletnim – zauważa Łukasz Wojtasik, ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, autor serii książek „Sieciaki”. - Wzmacnianie w dzieciach poczucia sprawczości i pozytywnej samooceny ważne jest od pierwszych lat życia. To zasoby, które w połączeniu z edukacją dostosowaną do etapu rozwoju, monitorowaniem przez dorosłych aktywności online odpowiedniej dla wieku oraz zaangażowaniem rodziców w spędzanie czasu z dziećmi w Internecie zmniejszają prawdopodobieństwo wykorzystania seksualnego online.

1 czerwca zaprezentowana zostanie nowa odsłona strony Sieciaki.pl z odświeżoną szatą graficzną i nowymi funkcjonalnościami. Pojawi się tam nowy scenariusz zajęć dla nauczycieli dotyczący niebezpiecznych kontaktów online. 30 czerwca ruszy także kurs e-learningowy dla dzieci o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w Internecie.

W lutym tego roku premierę miała książka Sieciaki. Kto jest po drugiej stronie?, czwarty tom z serii autorstwa Łukasza Wojtasika, eksperta od cyberbezpieczeństwa dzieci, wydany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i wydawnictwo Muchomor. Najnowsza część przygód Sieciaków porusza temat niebezpiecznych kontaktów online. Uczy ograniczonego zaufania do osób poznawanych w sieci i uważnego dysponowania prywatnymi informacjami. Wspólna lektura książki przez rodziców, opiekunów, nauczycieli i dzieci może inicjować́ rozmowy o bezpiecznym i zrównoważonym korzystaniu z internetu. Tytuł polecany jest także do wykorzystywania wraz ze scenariuszem zajęć w szkołach.

Projekt edukacyjny Sieciaki prowadzony jest od 2005 roku w ramach programu Safer Internet. Partnerem głównym projektu Sieciaki.pl jest Fundacja Orange.

Przypisy:

[1] CBOS. (2018). Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. Komunikat z badań nr 129/2018. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

[2] FDDS (2023) Raport Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce.

[3] NASK (2023) Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców.

 

(Źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie