Nadchodzi epoka e-podręczników

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na jesieni 2015 roku w polskich szkołach pojawi się zestaw kilkudziesięciu e-podręczników do nauczania na wszystkich poziomach kształcenia: w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej. Ale znaczenie e-podręcznika jest dużo szersze niż tylko aplikacja, w której zamknięte są określone treści związane z podstawą programową. To także e-zasoby – czyli wszystkie wartościowe materiały edukacyjne, które są dostępne w internecie na jeden klik i z których każdy (sic!) nauczyciel może złożyć sobie swój własny e-podręcznik. Już teraz.© Edunews.pl

Oczywiście, to zajmuje dużo czasu, gdyby samemu to robić. Trzeba przesiać internet, wydobyć, zgrać, posortować, otagować, być może poprzerabiać – ileśdziesiąt materiałów. Ale dla chcącego nic trudnego – tempo przyrostu e-zasobów edukacyjnych w sieci nie da się zmierzyć. Każdego dnia przybywa nowych. Fakt, że najwięcej jest w języku angielskim, ale pojawiają się też po polsku. Zresztą dobry nauczyciel ma w sieci zestaw narzędzi, dzięki którym sam może zdobyć materiały ilustrujące dane zagadnienie, a następnie podłożyć dźwięk, zanimować, stworzyć prezentację online, zamienić na film, podkast, itp. Do wyboru, do koloru (i nie będzie narzekania). Rządowe e-podręczniki jeszcze bardziej zdynamizują ten proces – zapowiadane jest, że będą na wolnej licencji, a zatem każdy (sic!) będzie mógł ten materiał wziąć i przerobić po swojemu. Zupełnie legalnie.

O tym, jaką zmianę w szkole powodują e-podręczniki i e-zasoby rozmawiali podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ Dariusz Stachecki (wicedyrektor Gimnazjum w Nowym Tomyślu) i Jacek Ścibor (Zespół Szkół w Chrząstawie Wielkiej, założyciel grupy Superbelfrzy RP).

Zapraszamy na energetyzujące wystąpienie:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie