Edukacja STEAM w przedszkolu i klasach I–III 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja w nurcie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) zyskuje coraz większe znaczenie również w pracy z dziećmi. To podejście, które sprzyja całościowemu rozwojowi – łączy poznawanie świata przyrody, twórczość artystyczną, działania inżynieryjne i matematyczne w spójną, sensowną całość. Dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie, tworzenie i stawianie pytań, a równocześnie rozwijają kompetencje przyszłości: logiczne myślenie, kreatywność, elastyczność poznawczą i umiejętność współpracy.

W projekcie „Zakodowana Kraina Przygód Zosi”, organizowanym przez Fundację Eduko, te założenia zostały z powodzeniem przełożone na praktykę codziennej pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat. Scenariusze zajęć są oparte na opowieściach, doświadczeniach, konstrukcjach i działaniach grupowych. Angażują dzieci emocjonalnie i poznawczo, jednocześnie pozostając elastyczne i dostępne dla różnych grup wiekowych i możliwości technicznych placówek. Efekty tej pracy są zauważalne nie tylko w obszarze poznawczym, ale przede wszystkim społecznym – czego przykładem są głosy nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w realizację projektu.

„Zajęcia realizowane w nurcie STEAM sprzyjają budowaniu u dzieci postawy współpracy – uczą słuchania, dzielenia się pomysłami i wspólnego poszukiwania rozwiązań. To nie przypadek, że czterolatki potrafią działać jak zgrany zespół.” – dzieli się swoimi doświadczeniami Natalia Sproch z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sieniawie. „STEAM nie tylko rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe i kreatywność, ale także uczy cierpliwości i kompromisu – kompetencji niezbędnych zarówno w pracy zespołowej, jak i w życiu codziennym. Wielozmysłowe, interdyscyplinarne działania oparte na fabule i doświadczeniu sprawiają, że dzieci spontanicznie podejmują współpracę. Wspólne projektowanie, budowanie czy eksperymentowanie stają się dla nich naturalną formą nauki i dialogu.”

Projekt „Zakodowana Kraina Przygód Zosi” pokazuje, że edukacja STEAM może – i powinna – zaczynać się już w przedszkolu. Wzmacnia ona naturalne predyspozycje dzieci, rozwija w nich otwartość, samodzielność i radość z uczenia się w grupie. W ten sposób kształtujemy fundamenty pod świadome, empatyczne i twórcze społeczeństwo przyszłości. To doskonała propozycja dla przedszkoli, które chcą w nowoczesny sposób przygotować dzieci do wyzwań XXI wieku. Gdyby ktoś chciał dołączyć z dziećmi do projektu – tutaj jest formularz zgłoszenia.

O możliwych edu-przygodach Zosi dużo opowiadałam razem z Natalią Glinką podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie – zachęcamy do obejrzenia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Karolina Dryńska jest trenerką STEAM i edukatorką specjalizującą się w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu. Członkini European Association of STEAM Educators (EASE), tworzy scenariusze, prowadzi szkolenia dla nauczycieli i projektuje innowacyjne przestrzenie edukacyjne. Zajmuje się projektowaniem doświadczeń edukacyjnych, w których łączy kodowanie, druk 3D, matematykę i sztukę.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie