Niektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
Myśleć o edukacyjnym sukcesie
Warto myśleć pozytywnie – przekonują dziś psychologowie. I słusznie! A problem leży w tym, jak przekonać o tym nauczycieli, szczególnie gimnazjalnych i licealnych belfrów? Jak zmienić myślenie i nastawienie na edukacyjny sukces, szkolnych podmiotów edukacji, w szczególności nauczycieli? Jak uczyć krytycznego myślenia? Dlaczego nie tryle chwalić wszystkich za wszystko, a uczyć dokonywania rzetelnej i trafnej samooceny? Czy Polacy lubią ludzi sukcesu?
NLP akcentuje również procesy występujące podczas myślenia. Bada wpływ myślenia na zachowanie i sposób percepcji. Dzięki technikom neurolingwistycznego programowania można poznać, jak lepiej myśleć i tym samym – więcej w swoim życiu lub szkole osiągnąć? Czasem wystarczy po prostu inaczej spojrzeć na siebie samego.
Zadanie: proszę skomentować ten tekst: Spójrz na siebie z sympatią, a zobaczysz swoje mocne strony. Niewątpliwie masz cechy, których nie doceniasz. Za to inni marzą, by je posiadać (D. Kotkowska 2001)
Zrozumieć strategię NLP
W niektórych kręgach modna jest teraz strategia NLP. Bardzo mi się ona podoba. Zdaniem twórców i propagatorów tej strategii, która choć zrodzona w latach 60. XX wieku, teraz odżyła i jest modna. Zasługuje na miano sztuki i nauki, która może wydatnie pomóc pozytywnie nastawić ucznia na uczenie się dla siebie i osiągnięcie sukcesu. Jest dopiero w stanie rozwoju i pewnie jutro będzie znana powszechnie. Opiera się na metodach naukowych wykorzystywanych do identyfikacji wzorów zachowań osób osiągających sukcesy. Zapoznanie się ze strategią i technikami NLP pozwala zrozumieć, w jaki sposób ludzie odnoszą sukcesy w przeróżnych dziedzinach życia oraz co może (powinien) zrobić każdy z nas, wzorując się na ich sposobie myślenia, i działania, aby osiągnąć wyznaczone sobie cele. NLP warto poznać!
Warto myśleć pozytywnie – przekonują dziś psychologowie. I słusznie! A problem leży w tym, jak przekonać o tym nauczycieli, szczególnie gimnazjalnych i licealnych belfrów? Jak zmienić myślenie i nastawienie na edukacyjny sukces, szkolnych podmiotów edukacji, w szczególności nauczycieli? Jak uczyć krytycznego myślenia? Dlaczego nie tryle chwalić wszystkich za wszystko, a uczyć dokonywania rzetelnej i trafnej samooceny? Czy Polacy lubią ludzi sukcesu?
NLP akcentuje również procesy występujące podczas myślenia. Bada wpływ myślenia na zachowanie i sposób percepcji. Dzięki technikom neurolingwistycznego programowania można poznać, jak lepiej myśleć i tym samym – więcej w swoim życiu lub szkole osiągnąć? Czasem wystarczy po prostu inaczej spojrzeć na siebie samego.
Zadanie: proszę skomentować ten tekst: Spójrz na siebie z sympatią, a zobaczysz swoje mocne strony. Niewątpliwie masz cechy, których nie doceniasz. Za to inni marzą, by je posiadać (D. Kotkowska 2001)
Zrozumieć strategię NLP
W niektórych kręgach modna jest teraz strategia NLP. Bardzo mi się ona podoba. Zdaniem twórców i propagatorów tej strategii, która choć zrodzona w latach 60. XX wieku, teraz odżyła i jest modna. Zasługuje na miano sztuki i nauki, która może wydatnie pomóc pozytywnie nastawić ucznia na uczenie się dla siebie i osiągnięcie sukcesu. Jest dopiero w stanie rozwoju i pewnie jutro będzie znana powszechnie. Opiera się na metodach naukowych wykorzystywanych do identyfikacji wzorów zachowań osób osiągających sukcesy. Zapoznanie się ze strategią i technikami NLP pozwala zrozumieć, w jaki sposób ludzie odnoszą sukcesy w przeróżnych dziedzinach życia oraz co może (powinien) zrobić każdy z nas, wzorując się na ich sposobie myślenia, i działania, aby osiągnąć wyznaczone sobie cele. NLP warto poznać!
Wykorzystać edukację sukcesu
Edukację sukcesu scharakteryzowano niedawno w artykule pod tym właśnie tytułem upowszechnionym w „Dyrektorze Szkoły” (2009/1, s.24-28). Warto zapoznać się z nim, zgłębić i przedyskutować w szkole, a także podjąć próbę przeniesienia tej idei – strategii na własny szkolny grunt. „Edukacja sukcesu to takie zorganizowanie szkolnego życia i uczenia się uczniów, aby każdy uczący się rozwijał się na miarę swoich możliwości i genetycznego potencjału oraz osiągnął indywidualny lub grupowy sukces. Aby każdy uczeń miał poczucie własnej wartości i podmiotowości w szkole oraz sukcesu. Z powyższego rodzą się liczne i ważne pytania, w tym m.in. takie problemy jak: Jak nastawić i zmotywować uczniów na osiągnięcie indywidualnego sukcesu?”
Zadanie do przemyślenia i uzupełnienia: warto przemyśleć istotę pojęcia ”edukacyjny sukces”. Czym jest on osobiście dla mnie i jakie miał, i ma teraz, znaczenie w moim życiu? Proszę uzupełnić poniższy graf.
Edukację sukcesu scharakteryzowano niedawno w artykule pod tym właśnie tytułem upowszechnionym w „Dyrektorze Szkoły” (2009/1, s.24-28). Warto zapoznać się z nim, zgłębić i przedyskutować w szkole, a także podjąć próbę przeniesienia tej idei – strategii na własny szkolny grunt. „Edukacja sukcesu to takie zorganizowanie szkolnego życia i uczenia się uczniów, aby każdy uczący się rozwijał się na miarę swoich możliwości i genetycznego potencjału oraz osiągnął indywidualny lub grupowy sukces. Aby każdy uczeń miał poczucie własnej wartości i podmiotowości w szkole oraz sukcesu. Z powyższego rodzą się liczne i ważne pytania, w tym m.in. takie problemy jak: Jak nastawić i zmotywować uczniów na osiągnięcie indywidualnego sukcesu?”
Zadanie do przemyślenia i uzupełnienia: warto przemyśleć istotę pojęcia ”edukacyjny sukces”. Czym jest on osobiście dla mnie i jakie miał, i ma teraz, znaczenie w moim życiu? Proszę uzupełnić poniższy graf.
Zachęcać do krystalizowania marzeń
Sukces ucznia, jak pewnie każdej innej osoby - to przede wszystkim dokonanie czegoś ważnego dla siebie i innych, to wyczyn, znaczące osiągnięcie (efekt, rezultat, wynik), wysoki wynik określonych działań, widoczne i doceniane przez innych efekty, to także powodzenie, sława, pieniądze itp. Trzeba choć raz w życiu poczuć i przeżyć sukces, aby wiedzieć, jaki on naprawdę smakuje.
Smutną prawdą jest, że jakość pracy naszych szkół obecnie najczęściej mierzy się liczbą absolwentów, którzy dostali się na renomowane studia wyższe i na zagraniczne uczelnie, tzn. weszli do wąskiego grona „lepszych”. A co z tą całą "resztą"? Wydaje się, że nie tyle ważne jest, żeby uczyć w szkole również tego, jak żyć w niespełnieniu, ale dokładnie odwrotnie - uczyć strategii spełnienia się, zachęcać do krystalizowania marzeń, pragnień i dążeń, uczyć sztuki osiągania celów, budzić kreatywność, w tym nie tylko tą wielką, ale także kreatywność codzienną. A w tym może pomóc NLP.
Nastawić się na powodzenie i sukces
Kto w życiu przeżył jakiś znaczący, wielki sukces, ten lepiej od innych rozumie, jak ogromne i dystansowe ma on znaczenie w naszym życiu. Nastawienie się na odpowiednie wartości i zasady edukacji dla sukcesu jest rzeczywistą szansą rozwoju uczniów, jakiej wcześniej większość nauczycieli nie znała. Orientacja ta ma spore szanse realizacji w ramach podmiotowej edukacji, w której sprawy ludzkie są z natury rzeczy w centrum uwagi. Jest ona faktycznie nastawieniem zdrowym, naturalnym, jasnym i potrzebnym. A to wywołuje różne emocje. A jeżeli prawdą jest, że ludzkie uczucia i emocje - jak udowadnia dziś współczesna psychologia humanistyczna - są ważniejsze w naszym życiu od intelektu i wiedzy – to warto ten problem rozważyć!
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)