Projekt przestrzeni do uczenia się i innowacyjnych klas

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projektowanie przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu wiedzy przez samych uczniów jest istotną, a mimo to często lekceważoną kwestią. Uczenie się przestaje ograniczać się do murów szkoły i uczelni, może dokonywać się niemal w każdym miejscu. Może się okazać, że szkolna przestrzeń nie sprzyja uczeniu się. Wydaje się wskazane, aby na nowo określić, zaprojektować i przemyśleć wykorzystanie przestrzeni szkolnej i uczelnianej w edukacji.fot. Fotolia.com

Na przestrzeni ostatnich kilku dekad nasze wyobrażenie dobrego środowiska do uczenia się uległo zmianie. Instytucje edukacyjne stawiają czoła nowym wyzwaniom, związanym ze zmianom na skutek rozwoju technologii w dziedzinie nauczania i uczenia się, globalizacji edukacji wyższej i zmian w klimacie gospodarczym. Efektywne wykorzystanie zasobów staje się coraz bardziej istotne, gdyż mechanizmy finansowania instytucji edukacyjnych są silniej ukierunkowane na rezultaty.

Szkoły i kampusy muszą być dobrze połączone z otaczającą je tkanką miejską i społecznością. Przestrzenie do uczenia się powinny być inspirujące i stymulujące. Powinny one zachęcać do podejmowania współpracy i angażowania się w edukację nieformalną oraz serendypność poprzez zapewnianie zasobów umożliwiających organizację nieformalnych spotkań i funkcjonalnych dodatków działających w cyberprzestrzeni. Jako że uniwersytety biją się o najlepszych studentów, posiadanie szerokiego wachlarza usług obejmujących nie tylko stołówki uznaje się za istotną cechę atrakcyjnego kampusu.

W jaki sposób możemy polepszać i wspierać zrównoważony rozwój przestrzeni do uczenia się i nauczania oraz praktyk związanych z edukacją, maksymalizując jednocześnie elastyczność i użyteczność? Wybrane artykuły podkreślają istotę podejścia do projektowania środowiska do uczenia się, skoncentrowanego na użytkowniku. Powszechnie przyjmuje się, że jakość projektowania wzrasta, gdy w procesie projektowania uwzględnia się interesy stron zaangażowanych. Zatem brak udziału uczniów i nauczycieli w procesie podejmowania decyzji związanych z projektowaniem ich środowiska uczenia się i pracy byłby nieuzasadniony. Podejście skoncentrowane na uczniach może także polepszyć skuteczność przestrzeni.

Przeczytaj artykuły w numerze 34 eLearning Papers. Przykłady ilustrują, jak korytarze i stołówki podwajają możliwości wykorzystania przestrzeni do pracy grupowej i uczenia się nieformalnego. Niech każda przestrzeń stanie się przestrzenią do uczenia się!

Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/eLPapers_Issue34_PL.pdf

Poszczególne artykuły (PDF) dostępne są w języku angielskim na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/projekt-przestrzeni-do-uczenia-si-i-innowacyjnych-klas (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie