Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESCL, które zostało przeprowadzone w 14 krajach w 2011 r. wynika, że polscy gimnazjaliści prezentują jeden z najniższych w Europie poziomów znajomości języka angielskiego. Tymczasem obecnie znajomość języka obcego to niemal warunek konieczny do funkcjonowania w społeczeństwie, pracy i rozwoju, w tym także uczenia się przez całe życie. Co zrobić?
Ucząc angielskiego, od wielu lat korzystam z materiałów oryginalnych, w tym z fragmentów anglojęzycznych filmów i seriali. Jedynym warunkiem jest to, aby miały one angielskie napisy.
Ponieważ dysponuję pokaźną biblioteką płyt DVD posiadających te napisy, mam duży wybór i korzystam z nich często. W końcu oglądanie filmu po angielsku z włączonymi angielskimi napisami to wspaniały i skuteczny sposób na naukę języka obcego (oczywiście ma to zastosowanie także w innych językach).
Wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej daje ogromne możliwości spełnienia marzeń wielu Polaków o dostępie do filmów i programów telewizyjnych nie tylko w oryginalnej wersji językowej (już teraz w wypadku wielu filmów można zmienić ścieżkę dźwiękową i wybrać język oryginalny – spróbujcie – działa zarówno w przypadku telewizji satelitarnej jak i naziemnej). Gdyby stacje telewizyjne udostępniły dodatkowo oryginalne napisy, mielibyśmy środowisko tzw. „total immersion”, czyli całkowitego zanurzenia w języku obcym, sprzyjające nie tyle uczeniu, co „nabywaniu” (acquisition) tego języka niemal nieświadomie.
Zdjęcie przedstawia Muzyczną Noc w Szkole z Abbą, w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie
Czy to możliwe? W dobie internetu, czemu nie?
Zachęcamy Was do wpisywania komentarzy z prośbą o taką możliwość pod wątkiem na fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w której osobiście już tę kwestię poruszyłem. Pokażmy, ilu ludziom zależy na tym, żeby uczyć się angielskiego i innych języków obcych…
Jeśli jesteście nauczycielami, prześlijcie poniższy link swoim uczniom, wklejcie na fanpage lub strony www szkół i organizacji, w których pracujecie. Zachęćcie swoich uczniów i znajomych do działania, wzmacniającego także postawy obywatelskie. Razem na pewno się uda!
Jak zamieścić komentarz i wesprzeć akcję?
- Trzeba mieć swój profil na Facebooku
- Kliknijcie link po prawej… Fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
- W polu „Napisz komentarz” w dolnej części ekranu napiszcie parę słów poparcia dla naszego pomysłu (dołączycie do wielu osób, które już to zrobiły).
- Enter i już wyraziliście swój obywatelski głos!
Marcin Zaród - anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, uhonorowany tytułem Nauczyciela Roku 2013. Jeden z pomysłodawców tarnowskiej Fabryki Przyszłości. Latarnik Polski Cyfrowej. Szkolny koordynator projektu Szkoła z klasą 2.0. Entuzjasta nowoczesnych technologii. Należy do Superbelfrów RP. Artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.