Z kamerą do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dla współczesnej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i tworzy zasoby filmowe do sieci, przygotowanie filmu nie stanowi żadnego problemu. Nawet w warunkach szkolnych, bez „profesjonalnego“ sprzętu, można realizować wiele ciekawych pomysłów, czego dowodem są liczne projekty, np. Filmowa mapa przemian, zorganizowana przez Fundację Think!.PHOTO: SXC.HU

Wywiady i sondy

Przeprowadzenie i nagranie wywiadu lub zebranie opinii poprzez sondę to metody, które z powodzeniem możemy zaproponować uczniom na wielu przedmiotach. W zależności od tego, co uczynimy tematem projektu, nasi uczniowie z kamerą w ręku mogą zdobyć pierwsze dziennikarskie szlify.

W ramach lekcji wychowania o społeczeństwie czy przedsiębiorczości możemy zachęcić uczniów do zebrania wypowiedzi ekspertów, władz lub opinii publicznej na tematy związane z zagadnieniami omawianymi na lekcjach lub “gorącymi” medialnymi newsami.

Na historii możemy pokusić się o stworzenie filmu dokumentalnego, gdzie oprócz ukazania ważnych miejsc czy pamiątek, uczniowie sfilmują rozmowę ze świadkami wydarzeń.

Wywiady możemy przeprowadzać także z fikcyjnymi postaciami, co świetnie nadaje się jako ćwiczenie rozwijające wyobraźnię i kreatywność na lekcjach z języków, muzyki czy plastyki.

Uczniowie mogą wcielać się w role pisarzy, artystów lub postaci literackich. Układając pytania i odpowiedzi, dobierając scenografię i stroje mogą zdobyć i zapamiętać wiele informacji na ich temat.

Fragmenty sfilmowanych sond ulicznych i wywiadów znaleźć się mogą w materiale filmowy dokumentującym różnorodne uczniowskie projekty. Gdy opublikujemy je na stronie internetowej szkoły, możemy zainspirować uczniów do tworzenia ich własnej szkolnej mini-telewizji.

Kronika czasu i ludzi

Film to doskonałe narzędzie do tworzenia kroniki szkolnej. Zachęcajmy uczniów, by swoimi oczami pokazali codzienne życie szkoły, a także święta i uroczystości, odwiedzających szkołę prelegentów i gości. Niech kamera towarzyszy nam podczas wycieczek, wyjść do teatru, godzin wychowawczych.

Znajdźmy czas na obejrzenie autorskich filmów naszych uczniów, które mają związek z ich pasjami, hobby. Mogą w ten sposób opowiedzieć w klasie o swoich wakacjach lub zaprezentować, czym zajmują się w czasie wolnym.

Gdy zbierzemy potem zdjęcia i takie krótki filmiki ze szkolnych lat, możemy stworzyć niezapomnianą prezentację na zakończenie roku lub bal maturalny.

Z kamerą wśród...

...probówek, mikroskopów, voltomierzy - zabawmy się dzięki kamerze w naukowców przybliżających świat natury, oddziaływań fizycznych i chemicznych, praw rządzących przyrodą. Nauki ścisłe to niewyczerpane źródło inspiracji! Filmujmy doświadczenia, proces dochodzenia do rozwiązania jakiegoś problemu lub życie zwierząt i roślin. Łącząc projekty z różnych dziedzin wiedzy, możemy w szkole zorganizować wspaniały Festiwal Nauki, po którym nikt już nie powie, że fizyka i matematyka są nudne! Odejście od nauczania poprzez tablicę i kredę na rzecz cyfrowych narzędzi stanowi niebywałą zachętę do podjęcia przez uczniów samodzielnej pracy badawczej. Kręcenie tutoriali lub filmów instruktażowych z myślą o kolegach czy młodszym rodzeństwie sprawi, że wejdą oni w rolę nauczyciela, sami zyskując klarowność myśli i trwale zapamiętując dany materiał.

Dokumentacja miejsca

Rozwijajmy w uczniach wrażliwość i odpowiedzialność za ich najbliższe otoczenie. Poprośmy, by wybrali swoje ulubione miejsce w okolicy, wzięli ze sobą kamerę i pokazali innym, dlaczego jest dla nich ważne, co im się w nim podoba, jakie skojarzenia w nich budzi. Mogą również opowiedzieć o tym, co wydarzyło się w tym miejscu (o jego historii) lub teraźniejszości. To wzmocni i rozwinie w nich umiejętności językowe. A może stanie się przyczynkiem do działań obywatelskich - zgłoszenia petycji do władz lokalnych z pomysłem na odnowienie lub zmianę funkcji danego miejsca, np. na bardziej przyjazne dzieciom i młodzieży.

Adaptacje i fabuły

Tworzenie filmów na podstawie powieści, poezji czy dramatów to doskonała okazja do wcielania się uczniów w różne role. Mogą objawić talenty zarówno reżyserskie, aktorskie, jak i plastyczne.

Nie ograniczajmy kreatywności uczniów do gotowych tekstów - ich fabularne produkcje mogą przecież ilustrować dowolne zagadnienia: z literatury, historii, WOSu czy przedsiębiorczości. Przekładanie skomplikowanych naukowych zagadnień na język obrazu to praca pobudzająca do głębszej refleksji nad tematem.

Dobrą praktyką jest tworzenie portfolio ciekawych plików wideo, linków, stron, które uczniowie i nauczyciele znaleźli interesujące edukacyjne filmy – wspólnie złożą się na szkolną wideotekę.

Efekty nauki poprzez film są niezwykle trwałe, angażujące i atrakcyjne dla młodych ludzi. Projekty te wzbogacają ich wiedzę merytoryczną, kształcą umiejętność pracy z różnymi rodzajami źródeł.  Bez względu na przedmiot, na którym uczniowie użyją kamery, doskonalą oni umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce, tworzą zasoby edukacyjne i przygotowując się do życia w rzeczywistości wszechobecnych mediów i nowoczesnych technologii.

Więcej o filmach jako narzędziach edukacji:

 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie